Tuning: Pneumatiky nestojí stranou

Tagy:  tuning, pneumatiky, nízkoprofilové pneu, bezpečnost, předpisy, finance

Sponzorované odkazy:

Tuning: Pneumatiky nestojí stranou

Při slovu tuning se každému vybaví „nafouklé“ karoserie, spojlery, přítlačná křídla, mohutné koncovky výfuků a dunivý zvuk motoru, obvykle načipovaného. Tyto úpravy ale zahrnují také slušivá hliníková kola a samozřejmě i úzkoprofilové pneumatiky. Ostatně, není to jen otázka vzhledu…

Tuning se netýká jen motoru a karoserie. Řeší se také vzhled interiéru, světel a v neposlední řadě i disků a pneumatik. Je bez diskuze, že pořádný krasavec prostě nemůže stát na plechových discích a naopak i stará škodovka neuvěřitelně prokoukne, když jí majitel pořídí slušivá hliníková kola. A pak parádní úzkoprofilové pneumatiky – ty sice nezaujmou na první pohled, ale o to větší uznání jejich majitel sklidí na pohled druhý. Kromě toho pomáhá správná kombinace pneumatiky a ráfku k lepším jízdním vlastnostem.

Poraďte se s odborníky

Fakt, že tuningové úpravy mohou přispět k vyšší bezpečnosti, potvrdil mimo jiné i výzkum provedený německou asociací úpravců VDAT a pneumatikářským koncernem Dunlop. Na dva identické vozy byly obuty rozdílné pneumatiky s ráfky – na první standardní pneumatiky a sériové ráfky, zatímco druhý měl úzkoprofilové pneu na ráfcích vyššího průměru. Rozdíl v brzdné dráze se blížil až deseti procentům ve prospěch úzkoprofilových pneumatik, které bývají širší. Větší styčná plocha byla pochopitelně jedním z důvodů kratší brzdné dráhy, ale ne jediným – devizou tohoto obutí je také směs a dezén pneumatik, které bývají navrhovány pro větší výkon než pro dlouhou životnost. V zatáčkách pak pomáhá menší deformace bočnic.

Je ale třeba myslet na to, že tyto pneumatiky se rychleji opotřebovávají a kontrolovat hloubku dezénu. Při silném dešti je zkrátka třeba mít se na pozoru, i když máte na voze nové obutí a u širších pneumatik to platí minimálně dvojnásob. V žádném případě nemají na vozidlech na veřejných komunikacích co dělat tzv. slicky, tedy pneumatiky bez vzorku. Ty si pořiďte jen pro jízdu na okruhu, kde jsou dostatečně velké únikové zóny.

Naprosto nezbytné ale je správně zkombinovat ráfek a plášť, což není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát a je na místě minimálně porada v pneuservisu o zamýšlené změny na vozidle. Případně pomůže internet, kde lze najít mnoho užitečných informací, zpravidla však v cizím, resp. anglickém, jazyce. Nejde zde jen o to, že při špatné volbě budete mít problémy s policií nebo na technické, ale v první řadě o bezpečnost při používání vozidla.

Mějte na paměti, že při montáži širšího ráfku klesá profilové číslo a v tomto případě je nutné, aby vše „sedělo“ s papíry k vozu. Hodnota vnějšího průměru pneumatiky pak zůstane zachována i s větším diskem, pokud bude zvolen nižší profil pneumatiky. Druhou možností je pak tzv. plus sizing, kdy dochází ke změně rozměru pneumatiky, zde se doporučuje, aby vnější průměr pneumatiky byl v poměrovém rozsahu od mínus dvou do plus jednoho a půl procenta k pneumatice originální. Obecně se ale nedoporučuje odchylovat se od rozměrů doporučených výrobcem – neplatí totiž, že čím větší pneu, tím lepší, jak se dle letmého pohledu na vozy českých „tunerů“ může zdát.

V motoristickém sportu jsou nízkoprofilové pneumatiky velmi oblíbené. Foto: Martin SingrV motoristickém sportu jsou nízkoprofilové pneumatiky velmi oblíbené. Foto: Martin Singr

Ke slovu pak v neposlední řadě přichází také finanční stránka – kvalitní sportovní pneumatiky vyjdou na nějakých sedm až deset tisíc korun za kus a to už je částka, za kterou se dá v případě „obyčejných“ pneu koupit celá sada. Navíc nemají zrovna nejvyšší životnost. Tak to ale bývá, že kdo chce s autem „zářit“, musí do něj vždy investovat trochu více než ostatní motoristé…

Článek Tuning: Pneumatiky nestojí stranou byl publikován 31. července 2017 v 00.00 v rubrice Disky, Informace a Letní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...