Pohybově výtvarná performance o nezdolné touze tančit a hýbat se je zároveň jedinečnou sólovou příležitostí pro nejmladší členku souboru Divadla Drak, herečku a tanečnici Jazmínu Piktorovou. Autorkou scénografie i výtvarných akcí je výtvarnice a sochařka Jana Bačová Kroftová. O hudební složku inscenace se pak postarala skupina DVA.
Jazmína Piktorová v autorském představení A na noze pevnina, pohybem reflektuje svůj osobní zážitek z dětství. Jako malá holčička, Jazmína (Jame), nejraději ze všeho skáče a tančí. Tančí doma, tančí v přírodě, tančí když prší, nebo svítí slunce, tančí celý rok, ve dne i v noci. Pohyb, ale hlavně tanec je pro ní radostí, hrou, každodenní potřebou i vyjadřovacím prostředkem. Jednoho dne si však zlomí nohu a obtěžkána sádrou, musí zůstat ležet v posteli. V tu chvíli se jí otevře cesta do světa její vlastní představivosti. Malá Jame si začíná všímat všeho co se hýbe a tančí kolem ní.
„Právě tato situace se pro nás stala výchozím inscenačním momentem. V příběhu se nám otevřel prostor pro jevištní imaginaci a my můžeme, společně s diváky, nahlédnout do snového světa, kde se mísí fantazie s realitou.” řekla k inscenaci spoluatorka projektu, umělecká ředitelka Divadla Drak, Dominika Špalková.
Hravý příběh, o tanci a pohybu, který sahá až na hranici snů, oživuje výtvarnou akcí sochařka, výtvarnice a scénografka Jana Bačová Kroftová. Pro inscenaci vymyslela výtvarný koncept, který sama aktivně oživuje přímo na scéně. Tím působí na herečku, kterou jednotlivými akcemi vede ke vzájemné interakci s prostředím. Ta je tak nucena přímo reagovat na danou situaci v daném místě a čase.
Výtvarná složka se tak přímím působením výtvarnice stává aktivním hybatelem děje a vede malou Jame příběhem Podle slov Jany Bačové Kroftové: „Každá repríza představení pak bude svébytným a neopakovatelným zážitkem, který může vnímat divák právě teď v tomto čase a místě. Je to cesta jak za použití divadelních prostředků naladit diváka k uvolněnému a kreativnímu pocitu z dětské hry.”
Malí předškoláci se prostřednictvím nové inscenace Divadla Drak seznámí nejen se základními prvky tance a rytmu, ale i s radostí z pohybu. A jak řekla ředitelka Divadla Drak, paní Eliška Finková: „Dospělým divákům pak představení možná připomene příběhy z dětství, na které pod nánosem všedních starostí pozapomněli.”
Díky inscenaci A na noze pevnina se můžete společně se svými dětmi vrátí zpátky v čase a užít si radost ze hry i nekonečného dobrodružství imaginace, která nebývá nikterak vzdálená, ukrývá ji v sobě až překvapivě každodennost a mnohdy stačí se jen otevřít a začít si hrát…
Dominika Špalková, umělecká ředitelka Divadla Drak, o projektu řekla:
„Již několik let ve mě zrála myšlenka a touha pokusit se inscenovat v Draku autorské nonvrebální představení. To byl důvod, proč jsem ke spolupráci přizvala herečku a tanečnici Divadla Drak Jazminu Piktorovou spolu s výtvarnici, sochařkou a scénografkou Janou Bačovou Kroftovou. Neméně důležitou součástí inscenace je hudební složka, kterou přímo pro tento projekt vytvořila kapela DVA.
Ráda pracuji autorsky s tvůrčím kolektivem, procesuálním způsobem, objevováním a nalézáním.
Za inscenační základ nového představení jsme zvolily naše osobní zážitky z dětství, kdy základní dějovou linku tvoří skutečný příběh Jazmíny. V té době jí bylo 5 let, a taková je i nejnižší věková hranice diváků, pro které je představení určeno. Chceme se tak dotknout autentičnosti, aby naše divadelní výpověd byla co nejvíce osobní a potkala se s publikem v rovině jeho vlastní zkušenosti a zážitku. A to jak u dětí, tak u dospělých, kteří něco podobného v dětství prožili. Myslíme si, že je zdravé a fajn na dětskou radost i chuť do života nezapomenout ani v dospělosti. Chceme aby naše představení bylo hlavně o radosti, radosti z pohybu spolu s objevováním života v jeho různých formách. Život je totiž pohyb.
Líbí se mi propojovat divadlo s výtvarnem a uvažuji konceptuálně. Proto naše základní inscenační představa byl prázdný minimalistický prostor. Z něho se pak během představení stane instalace určená dětem. Chtěla jsem, aby děti zažily živého výtvarníka přímo na scéně. Mohou tak v reálném čase vidět jak se tvoří umělecké dílo, potažmo jak vzniká divadlení scénografie, a zatím co je Jana Bačová Kroftová přímo na scéně a tvoří, Jazmínka tančí a hraje.”
Zdroj: TZ, foto: Milan Hajn