recenze
Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze
Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze
12:00, 18.03.2019
Co je nového?

Vrhneme se na to rovnou, je toho celkem dost. Osm civilizací, devět vládců, sedm divů světa a přírodních divů a nové jednotky (18), budovy (9) a jejich vylepšení (15). To by zatím bylo normální pro kdejaké DLC, ale proč je Gathering Storm validním rozšířením a nutnost pro každého Civilizačního nadšence, je oživení světa, enviromentálních složek a reforma politiky (respektive jejího významu pro hru). Tím mám na mysli aktivní sopky, silné deště, záplavy, zvedání mořské hladiny či naopak sucha, hurikány a skleníkový efekt. Na některé události, jako je právě zvedání mořské hladiny, mají vliv přímo hráči a jejich rozhodnutí o rozvoji své civilizace - stejně jako v reálném světě, když pálíte uhlí, dostanete pěkně zatopíno. Nevýhodou je, pokud máte nějaké město u oceánského břehu, protože jakmile přijde velká voda, máte po legraci. A v tom přichází na řadu globální politika, protože globálním katastrofám se dá zabránit jak jinak než globálně. Ta je důležitější než kdy dřív a budu se jí věnovat v odstavci níže, jen řeknu, že je do hry vložena nenásilně a vůbec nenarušuje chod hry jako takový.

Klik pro zvětšení (Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze)

Klimatické změny nemůžete ovlivnit až do objevení surovin jako olej a uhlí, tedy v podstatě do moderní doby, takže většinu hry se potýkáte pouze s tím, co ovlivnit nemůžete, jako jsou výbuchy sopek, říční záplavy a tornáda či oceánské bouře. Stavět města v rizikových oblastech s sebou může přinést ale jisté benefity v podobě vzácných surovin a obzvlášť produktivních políček, to však za cenu neustálé nejistoty ze zničení vašeho pracně vybudovaného kampusu či vojenské základny. Následkům říčních záplav a sucha se dá naštěstí do jisté míry předejít (či docela zabránit) vystavěním přehrad či akvaduktů, takže jediným rizikem provázejícím vás celou hru budou sopky (které ale mohou trvale usnout) a globální oteplování. To ale, jak jsem zmínil výše, přichází na řadu až s objevem uhlí a jeho spalování.

Klik pro zvětšení (Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze)

Zavedením tohoto prvku stoupla Civka na vyšší úroveň a musím říct, že to funguje výborně, není toho moc, aby to nové hráče zavalilo tunou informací, ani naopak málo, působí to "skutečně" a zavádí to do hry rizikové faktory, které když zahrnete do své strategie, mohou přinést pořádné výhody.

Klik pro zvětšení (Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze)

Diplomacie jako nikdy předtím

V tomto rozšíření bych řekl, respektive je zcela jasné, že diplomacie a interakce s ostatními hráči/AI hraje daleko důležitější roli než v základní verzi. Od jisté doby se totiž jednak začne scházet světový kongres, kde můžete hlasovat ohledně dost markantních změn ve světové politice (můžete někomu přistřihnout křídla či prakticky vykastrovat jedno náboženství), které vám a vašim spojencům pomohou k vítězství. Během hry různými činnostmi získáváte diplomatické body, které můžete využít buď k posílení svého hlasu, nebo k dosažení diplomatického vítězství, které do Civilization 6 zavádí až právě toto rozšíření. Diplomatického vítězství docílíte ziskem určitého počtu diplomatických bodů, ale vyplatí se je tak urputně šetřit? Nechám na vás, pro mě osobně jsou "klasická" vítězství lepší, nejsem zrovna dvakrát diplomat, když se jedná o hry. A odstřihnout namyšleného Turka od většiny obchodu za všechny moje našetřené body stálo.

Diplomacie nenarušuje hru a stala se její velkou, pokud ne klíčovou, součástí
Mor a první světová

Toto rozšíření nabízí také dva nové scénáře - Black Death je pro jednoho hráče, který se do 85 kol musí vypořádat s morem sužujícím Evropu. Políčka i města jsou postiženy, udržet si pořádnou produkci a růst, na nějaké válečné tažení ani nepomýšlejte, ani byste k nepříteli nemuseli dojít. I když pokud jste supi jako já, najměte si jízdu a pleňte okolní městské oblasti pro tolik potřebnou vědu (z kampusu), kulturu (z KC) a zdraví (z farem).

Zato War Machine je multiplayerový scénář pro dva hráče, kteří stojí proti sobě jako Německo a Francie během První světové války.K cílům obou hráčů bych řekl, že nemusím nic dodávat, jen že pokud chcete všechny achievementy, budete se muset pekelně snažit.

Závěrem

Gathering Storm je rozšířením v pravém slova smyslu, zavádí spoustu skvělých věcí, přináší velké množství novinek, od jednotek až po herní mechaniky. Konečně se do hry zapojilo prostředí a můžete zariskovat rozšíření hranic na úrodnou půdu v okolí sopky, která se může a nemusí probudit, nebo k povodí velké řeky, čímž riskujete vyplavení svých farmiček, ale následná "sklizeň" vám to může klidně dvakrát vynahradit. Zasedání kongresu znamená boj o hlasy a diplomatické body, ale projde-li váš návrh, těšte se na vynikající bonusy. Dva nové scénáře Black Death a War Machine jistě stojí za vyzkoušení. Globální klimatické změny jsou reálnou hrozbou a je nutné na ni upozornit, i když pochybuji, že po odehrání partie Civky najednou začneme všichni recyklovat.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega

Klik pro zvětšení (Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze)

Recenzovaná verze: PC

Ceny hry Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm srovnáte na Zboží.cz.

Klik pro zvětšení (Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm - recenze)

SUPER
95%
CZECHGAMER
Rozšíření v pravém slova smyslu, jehož všechny aspekty pozitivně doplňují základní hru

CGwillWin