Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Tamara.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 7, článků celkem: 16674, komentáře < 7 dní: 421, komentářů celkem: 431448, adminů: 60, uživatelů: 5254  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 212 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

JirkaB
rosmano
ivanp
cizinec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
117316572
přístupů od 17. 10. 2001

Historie: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie
Vloženo Středa, 24. duben 2019 @ 10:11:09 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Kniha „Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele“ popisuje vznik starověkého Izraele ze tří hlav­ních úhlů pohledu, respektive zdrojů, které se snaží metodologicky držet v rovnováze a pouštět do roz­hovoru vzhledem k jejich výpovědním možnostem. Prvním je hmotná nepísemná kultura (archeologie), druhým písemné doklady nebiblické provenience (zvl. asyrské texty) a třetím biblické texty. 

Důraz je kladen na představení základních existujících teorií a jejich kritické zhodnocení vzhledem k tomu, jak pra­cují či naopak nepracují s uvedenými zdroji. Autorův pohled na vznik Izraele je kritický k některým tvrzením o raných počátcích Izraele stejně jako k potvrzování téhož na základě biblických textů. Za zásadní považuje rozpoznání a zohlednění konceptů paměti a identity, které hrají při utváření dějinného vědomí klíčovou roli. 


Biblická interpretace, archeologický výzkum a historické zkoumání spolu mohou vést úspěšně rozhovor, i když není dosaženo shody o faktech.

— Andrew Vaughn a Ann Killebrew


Rekonstrukce stejných dějin s pomocí archeologie a starověkých textů z oblasti Levanty dokládá, že biblické texty jsou na jedné straně skutečně tendenční teologickou literaturou, ale zároveň nejsou jen a pouze pozdní historickou fikcí, protože zahrnují i látky, které obsahují historicky důležitý materiál.

Do jaké míry biblické texty uchovávají věrný otisk událostí, jež se skutečně odehrály, a do jaké míry se za matnými vzpomínkami skrývají některé reálie například již z doby kolapsu městských států závěru doby bronzové a následné doby železné, je věcí intenzivní diskuze.

Dějiny jsou ve Starém zákoně nástrojem sebereflexe, a proto v závislosti na zvoleném argumentačním „portfoliu“ získávají zcela specifickou podobu.

Starý zákon je knihou soustředěnou na náboženství, a proto je takto koncipována i v něm obsažená sebereflexe, jež chce být především teologií dějin, do kterých jsou vnášena zdůvodnění, proč ke vzniku Izraele došlo, proč padlo Samaří a pak i Jeruzalém a proč se Judsko samo stává Izraelem.

Pojetí identity, které se v biblických textech dostává ke slovu, má více podob, je vícestupňové, protože vznikalo v různých dějinných situacích. Kulturní paměť starověkého Izraele se vztahuje k prvopočátkům a tomu co následovalo, aby mezi minulostí a přítomností existoval kontinuální spoj.


zdroj: Čapek, Filip. Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele. V Praze: Vyšehrad, 2018. 295 stran.

Knihu doporučuji zájemcům o problematiku k přečtení

Docent Filip Čapek působí od roku 2006 jako odborný asistent katedry Starého zákona Evangelické teologické fakulty Univerzity Karlovy a vědecký pracovník Centra biblických studií AV ČR. Po absolvování ETF UK studoval na Ruprecht-Karls Universität Heidelberg v Německu a na Oxford University ve Velké Británii. Filip Čapek se věnuje biblické archeologii jak teoreticky v rámci výuky, tak i prakticky v terénu.

"Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie" | Přihlásit/Vytvořit účet | 30 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 13:25:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, na to, abych věděl, že bible je fejk, nepotřebuju studovat archeologii. Stačí se podívat na podobnost lidoopů a člověka, zejména negroidů. 


Zejména fotky č. 7, 8 a 9

Někteří šimpanzi mají IQ 40, 50, někteří černoši 60, 70, je to jen kousek od sebe. Jsme příbuzní. Nejsme z hlíny a nedělal nás vymyšlený židovský Jahve. Pocházíme z přírody a tohle jsou naši vzdálení bratranci... Nos, oči, rty, DNA, krev, dokonce možný přenos pohl. chorob, všecko pasuje....



Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 01:13:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle.
Další zajímavý článek od Tebe. Starý zákon vlastně nenese jenom informace náboženské a historické.
Vzhledem k tomu, že pisatele SZ žili v době kdy byli informovaní většinou ústně od předchozích generací, se tyto jejich postoje, názory, zkušenosti, zděděné  převyprávěné zkušenosti odráží na tom jak se písemně vyjadřují v SZ. Začátek SZ je v literárním pojetí strohý, informačně tvrdý, a postupně s tím jak rostla znalost písma, tedy rychlá informatika, se informace v SZ stávají více kombinované. To musí být reflexe na duc***** doby. Počáteční informace knihy Genese nesou jasné znaky ústního předávání. Patriarchové od Adama až po Noeho byli živé lidské kroniky. Písemné záznamy z těch dob neexistují, existují až po potopě. Hypoteticky nebylo za doby živých "kronik" písmo třeba, potřeba písma vzniká po radikálním zkrácení lidského života.
A konec SZ? Tam lze mnohdy pozorovat jaký měl na některé pisatele vliv tehdejší panovník.
V článku zmiňuješ bronzovou dobu. Hned na začátku Genese je zmínka o řekách a obchodních trasách. Bude to asi hodně stará informace, na kterou je třeba pohlížet ne z pohledu časové osy ale narativně.




Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 08:27:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kreacionizmus - Stvorenie vs. Evolucia.
Všetkým pochybovačom o pravom stvoreni podľa biblie, 130 videi:



Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 15:15:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
2Kr 23:11  Nathan melech

https://www.timesofisrael.com/two-tiny-first-temple-inscriptions-vastly-enlarge-picture-of-
ancient-jerusalem/




Stránka vygenerována za: 0.41 sekundy