RECENZE: Jeptišky pod gilotinou. V Metropolitní ožily hrůzy revoluce
Opera francouzského skladatele Francise Poulenca, která měla světovou premiéru roku 1957 v milánské La Scale, se odehrává v době Francouzské revoluce, nicméně na rozdíl třeba od opery Andrea Chénier od Umberta Giordana v ní není rozvinutý žádný milostný příběh.
Jde spíše o studii lidského strachu, která je vykreslena jemnými, přesto působivými hudebními prostředky, takže z díla vyzařuje napětí, vtahující diváka tím víc, čím neodvratněji se hrůzy revolučního teroru přibližují k hrdinkám.
Jako předlohu skladatel využil divadelní hru francouzského dramatika Georgese Bernanose, jenž zase čerpal z románu německé spisovatelky Gertrudy von Le Fort Die Letzte am Schaffot (Poslední na popravišti).
Francis Poulenc: Dialogy karmelitekDirigent: Yannick Nézet-Séguin Režie: John Dexter Přímý přenos z Metropolitní opery, CineStar Anděl, Praha 11. května 2019 |
Děj vychází ze skutečných událostí v klášteře v Compiègne, kde byla za Francouzské revoluce skupina karmelitánek obviněna ze spiknutí a popravena. Za jeho zdi se uchýlí chorobně bázlivá aristokratka Blanche de la Force, jež se bojí života i smrti, ale záhy poznává, že i jeptišky prožívají pochyby.
Teprve v samém závěru najde v sobě sílu a dobrovolně podstoupí s ostatními karmelitánkami mučednickou smrt. Z hudebního ztvárnění této scény při každém poslechu mrazí - jeptišky za zpěvu Salve Regina vystupují na popraviště a umírají pod svištícím nožem gilotiny.
Inscenace Johna Dextera je na repertoáru Metropolitní opery už od sedmdesátých let, ale dodnes je ukázkou toho, jak se dá pracovat s úspornými prostředky a náznaky (včetně scény popravy, v níž se gilotina na jevišti ani neobjeví), jak využít jednoduchou, ale o to výstižnější symboliku. Stačí scéna ve tvaru kříže, mříž, pár rekvizit a je tu prostor, který mohla dokonale využít skupina pěvkyň, z nichž každá je velkou hereckou i pěveckou individualitou.
Na prvním místě proslulá finská sopranistka Karita Mattila, známá i z mnoha janáčkovských rolí: tentokrát svůj mocný dramatický hlas, charisma a temperament vložila do ztvárnění staré převorky, umírající přirozenou smrtí ještě před osudovými událostmi, jež postihnou klášter. Takhle uvěřitelné umírání, provázené utrpením a hrůzou se na operním jevišti jen tak nevidí...
Mezzosopranistka Isabel Leonardová byla jemnou, váhající aristokratkou Blanche, jejíž měkký a klidný sametový hlas byl kontrastem k další mladé řeholnici, prosté dívce jménem Constance, kterou sladkým sopránkem a s dívčí vervou zpívala Erin Morley.
Sopranistka Adrianne Pieczonka jako nová převorka Madam Lidoine zpívala a hrála s impozantní důstojností tváří v tvář revolučním pomahačům i gilotině a neztrácející vlídnost ani v posledních hodinách života. A Karen Cargillová jako Matka Marie, vybavena bohatým barevným mezzospránem, byla zase jiný typ - nejtvrdší a nejvíce odevzdaná představám o mučednické smrti.
Mužské postavy jsou v této opeře vedlejší, přesto si nešlo nezapamatovat tenoristu s lehkým pružným hlasem Davida Portilla v úloze rytíře de la Force, snažícím se před útěkem z Francie svou sestru přimět k odchodu z kláštera. Dirigent Yannick Nézet-Séguin, jenž dokončil první sezonu ve funkci hudebního ředitele Metropolitní opery, z opery vytěžil dramatickou sílu, kterou si člověk s touto operou přes všechny její kvality ani nespojuje.
Další sezonu kinopřenosů zahájí 12. října Pucciniho Turandot. V nabídce bude mimo jiné i Gershwinova Porgy a Bess, Akhnaten od Phila Glasse, Bergův Vojcek nebo Wagnerův Bludný Holanďan.
Tipy z televizního programu
Recenze: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel 65 %, Králíček Jojo 80 %, Devadesátky 65 %, Zmizelá 75 %, Stážista 55 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, 22 výstřelů 60 %, Východní přísliby 60 %, RED 2 65 %, Twilight sága: Zatmění 40 %, Zkrocená hora 80 %, Fotograf 65 %, Krvavá nevěsta 60 %, 300: Vzestup říše 40 %
Klíčová slova: Kuba Ryba, Tankový prapor, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“
Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla
Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
KVÍZ: Mluví se v Cože anglicky? Otestuje si znalosti kultovního Pulp Fiction
Krvavá, chronologicky zpřeházená a stylová gangsterka Pulp Fiction udělala z režiséra a scenáristy...
OBRAZEM: Rammstein z řepkového pole. Stovky lidí sledovaly show za plotem
Koncert skupiny Rammstein zahalil už při první písni jeviště na letišti v Letňanech, kde v sobotu...
RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany
Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...
Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“
Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...