Česká domácnost za opalovací kosmetiku utratí 302 korun za rok, nakupuje ji průměrně dvakrát ročně, převážně v letních měsících. Nákupní sezona se však přizpůsobila změně klimatu a trvá od dubna až do července. V srpnu nákup postupně ochládá. Ačkoliv je dnes dostupná celá řada rozličných formátů, druhů a typů kosmetiky na opalování, největší popularitě se těší opalovací mléka a emulze, následují oleje a krémy.
Podle dat Spotřebitelského panelu GfK Czech (leden až prosinec 2018) je červen měsícem, kdy domácnosti utratí největší část svých výdajů na ochranu proti slunečnímu záření – jde o jednu čtvrtinu celkových výdajů. „Nejdůležitějším nákupním kanálem pro opalovací kosmetiku jsou drogerie, v jejichž pokladnách skončí třetina veškerých výdajů kupujících domácností na tuto kategorii,“ konkretizuje Julia To, konzultantka společnosti GfK Czech. Následují hypermarkety, kde lidé utratí více než čtvrtinu výdajů. Domů si přinesou nejčastěji přípravky na opalování s ochranným faktorem 30 a vyšším – tyto výrobky tvoří víc než tři pětiny celkových výdajů utracených za tuto kategorii.
Růst tržeb zpomalil
Po téměř 20% růstu v roce 2017 rostly tuzemské tržby opalovací kosmetiky v roce 2018 pouze o 6 %. V období březen 2018 až únor 2019 se podle společnosti Nielsen v tuzemsku prodalo téměř 2,9 milionu kusů opalovacích přípravků, což se téměř neliší od předešlého roku. Češi v tomto období za opalovací kosmetiku utratili celkem přes 325 milionů korun, což je o 6 % více než před rokem. „Mohlo by se zdát, že lidé nakupovali více kosmetiky na opalování kvůli výrazně teplejšímu loňskému létu, realita je však jiná. I když v roce 2018 bylo skutečně velmi teplé léto, nejvyšší průměrné letní teploty byly o dva stupně vyšší než v předchozích dvou letech, tak tržby za období květen až srpen byly nižší než v roce 2017,“ připomíná client business partner Helena Pěluchová. Sezona je tedy hodně závislá na počasí. „I tak v loňském roce byla vzhledem k dřívějšímu nástupu léta poměrně dlouhá. Proto zákazníci opalovací kosmetiku najdou v našich prodejnách od 25. dubna. Největší zájem je přitom o spreje a klasické krémy,“ uvádí Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika.
Nejsilnějšími měsíci v prodeji opalovacích přípravků jsou podle Patricie Šedivé, tiskové mluvčí společnosti Alza.cz, květen až červenec. „Dobré prodeje však zaznamenáváme také v listopadu a prosinci, kdy zákazníci vyrážejí na dovolenou za teplem do exotických destinací,“ dodává. A za pravdu jí dává Andrea Söhnelová, brand manažerka společnosti Sarantis Czech Republic, která potvrzuje, že i produktům značky Astrid Sun v posledních letech roste prodej v těchto sezonně slabých měsících. Růst tržeb za opalovací kosmetiku byl tažen růstem průměrné ceny, kusů opalovacích přípravků se prodalo přibližně stejně jako v předchozím roce. Zatímco prodeje opalovací kosmetiky vzrostly meziročně v drogeriích (dm drogerie markt, Rossmann, Teta a Top drogerie), naopak klesly v hyper- a supermarketech. „Drogerie tak navýšily svůj podíl na tržbách opalovací kosmetiky z 59 na 64 procent,“ konkretizuje Helena Pěluchová.
Spotřebitelé mají ulehčený výběr
Evropská komise již před nějakou dobou formulovala doporučení týkající se sluneční kosmetiky s cílem chránit zdraví spotřebitelů. Požadavek na minimální UVA ochranu je jedna třetina UVB ochrany. „Došlo i ke sjednocení označování výrobků, které musí obsahovat podrobný návod k použití a informace o bezpečném opalování. Výrobky Helios Herb následují také nové rozdělení a konkrétní stupnici ochranných faktorů, která spotřebitelům ulehčí výběr a porovnávání jednotlivých výrobků,“ uvádí Romana Kubíková, marketingová manažerka privátních značek společnosti Solvent ČR. Krajské hygienické stanice přitom pravidelně vyrážejí na kontrolu opalovacích přípravků. „Byť s mnoha nařízeními nesouhlasíme, toto od Evropské unie považujeme za velmi zodpovědné,“ míní Jana Štěpánková, obchodní ředitelka společnosti Ryor. Na to reaguje Ondřej Šereda, key account manager společnosti Mark Distri, tím, že německá značka Sebamed dodržuje nastavené standardy s důrazem na vysokou kvalitu produktů.
Trh s opalovací kosmetikou aktuálně neřeší výrazná témata nebo legislativní problémy. „Spíše nás znepokojuje, že i přes každoroční kampaně výrobců a prodejců panuje mezi spotřebiteli malá míra edukace. Stále existuje velké množství zákazníků, kteří ochranu před sluncem podceňují a nechrání se vůbec nebo nedostatečně,“ poukazuje Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt. Podle Olgy Stanley, manažerky komunikace společnosti Rossmann, se u přípravků na ochranu proti slunečnímu záření vyvíjejí složení, která jsou například vegan friendly či šetrná k mořskému vodnímu prostředí a korálovým útesům.
Doporučujte vyšší faktory
Rozhraní ochranných faktorů se potom pohybuje od nejnižší ochrany OF 6–10 (nízká ochrana) přes OF 15–25 (střední ochrana), OF 30–50 (vysoká ochrana) až po OF 50+ (velmi vysoká ochrana). Přípravky s OF nižším než 6 nejsou považovány za přípravky opalovací kosmetiky. „Spotřebitelé stále více preferují výrobky s vyššími ochrannými faktory. Zejména pokud jde o výběr sluneční péče pro děti, jsou velmi nároční a požadují vysokou úroveň ochrany,“ podotýká Andrea Söhnelová a Olga Stanley ji doplňuje: „Nejoblíbenějšími přípravky na opalování stále zůstávají mléka a emulze.“ Při nákupu je vhodné doporučovat značku, která je důvěryhodná, spolehlivá a zajistí deklarovanou úroveň ochrany.
Dlouhodobým trendem v opalovací kosmetice je jednoznačný posun preferencí zákazníků k vyšším ochranným faktorům, které jim umožní delší bezpečný pobyt na slunci. „Zatímco ještě zhruba před pěti lety byly nejoblíbenější ochranné faktory 20, maximálně 30, v posledních několika sezonách se zákazníci přesunuli k faktoru 50+, což je maximální možná ochrana definovaná Evropskou komisí. Na trhu se neobjevují opalovací přípravky s vyšším faktorem. Každý další stupeň faktoru totiž neprodlužuje bezpečný pobyt na slunci lineární řadou, a jeho přidaná hodnota je tudíž mizivá,“ vysvětluje Romana Kubíková. Například faktor 100 rozhodně neochrání dvakrát více než faktor 50, a podobná označení se tudíž nesmějí používat z důvodu klamání spotřebitele. Je-li obezřetný, na internetu si navíc může najít hodnocení opalovací kosmetiky. „V nich lze zjistit, které značky dostaly výtku za nevhodné produkty, a skutečný ochranný faktor. Od jisté hodnoty už se jedná jen o marketingový tah. Například hodnoty 30 a 50 mají téměř stejné vykrytí zachycení UV záření,“ upozorňuje Jana Štěpánková. Je potom už na zákazníkovi, jestli se mu do faktoru 50 vyplatí investovat.
Žádané jsou přípravky na citlivou pleť
„Při sestavování nabídky se snažíme držet krok s trendy a poptávkou našich zákazníků. I z toho důvodu mimo jiné nabízíme krémy a spreje, které se lehce nanášejí, dobře vstřebávají a jsou voděodolné. V nabídce máme i produkty, které jsou určené přímo pro péči o citlivou pokožku, nechybí nabídka krémů a sprejů přímo pro děti,“ informuje Zuzana Holá. Zákazník přitom klade důraz především na uvedené informace o produktu a na kvalitu produktu. „Při rozhodování o opalovacím přípravku by spotřebitel měl počítat s cenou, kvalitou a ochranným faktorem s ohledem na cílovou destinaci,“ vzkazuje Ondřej Šereda. Důležité je také, aby si uvědomil vlastní fototyp pleti a zkontroloval si složení přípravku (kvůli případné alergii). „Množství použitého krému by u dospělého člověka mělo představovat 20 až 30 mililitrů na jedno namazání. Důležité je také neopomíjet poopalovací péči, která zklidní pokožku a prodlouží opálení,“ doporučuje Jiří Peroutka. Olga Stanley ještě zmiňuje, že je dobré doporučit důvěryhodné značky.
Novinkou v posledních několika letech je ochrana před infračerveným zářením (IR-A), které proniká hluboko do pokožky, vyvolává oxidační stres a tím nenávratné poškození a předčasné stárnutí pokožky. „Ochrana IR-A není standardně obsažena ve všech opalovacích přípravcích na českém trhu a poskytují ji například některé řady dm privátní značky Sundance,“ doplňuje Jiří Peroutka. Co se týče prodejnosti konkrétních kategorií, v Alza.cz jsou oblíbené faktory 30 a 50+ s hydratačním složením. Nejrychleji roste kategorie přípravků po opalování, naopak nejmenší podíl na prodejích mají samoopalovací krémy. „Stále oblíbenější jsou také ochranné přípravky na vlasy, které zamezují vysoušení ze sluníčka. Při prodeji opalovacích přípravků je dobré zdůraznit, že zákazníci by se při slunění neměli spoléhat pouze na ně. Nepředstavují totiž stoprocentní ochranu,“ sděluje Patrície Šedivá. Navíc odborníci radí vystavovat pokožku slunečnímu záření opravdu s rozmyslem, aplikovat přípravky během pobytu na slunci opakovaně a v dostatečném množství a po slunění nezapomínat na ošetření pokožky regeneračním přípravkem po opalování.
V novinkách se odráží bio trend
Novinky se nevyhýbají ani přípravkům na ochranu proti slunečnímu záření. „Loni jsme uvedli na trh inovovanou sluneční řadu péče Astrid Sun, která byla vyvinuta s ohledem na potřeby a přání českých spotřebitelů a odráží trendy v tomto segmentu trhu. Produkty na opalování s inovativní sluneční technologií UVA/UVB/IR/VL poskytují pokožce širokospektrální fotostabilní ochranu před škodlivými vlivy UV záření a ochranu před infračerveným zářením a viditelným světlem,“ sděluje Andrea Söhnelová. Letos bylo portfolio výrobků Astrid Sun rozšířeno o tři novinky: Dětské minimléko na opalování OF 50 (kapesní balení 80 ml), Wet Skin Dětský transparentní sprej na opalování OF 50, který lze aplikovat na suchou i mokrou pokožku, a Chladivou regenerační pěnu po opalování s 10 % D-panthenolu.
Opalovací kosmetika Ryor se drží tradičně osvědčených ochranných filtrů. „Velmi si však zakládáme na snadné vstřebatelnosti a přítomnost kyseliny hyaluronové jako hydratační složky,“ prozrazuje Jana Štěpánková. Kromě nabídky Sundance a přírodní kosmetiky Alverde, privátní značky dm drogerie, došlo pro letošní sezonu k uvedení dvou nových značek. „První je lékárenská značka Ladival s produkty pro alergickou pokožku a přípravky pro děti s mnoha benefity. Druhá je Hawaiian Tropic, prémiová značka s příjemnou tropickou vůní,“ odhaluje Jiří Peroutka. Přírodní a bio kosmetiku, a to českých výrobců Ryor a Bione, zařadila i síť Rossmann. „Z našich privátních značek máme v nabídce zavedenou značku Alterra, která letos navíc získala ocenění od mezinárodní organizace Green Brands coby výrobek šetrný k životnímu prostředí,“ uvádí Olga Stanley. Sebamed spoléhá na osvědčené produkty, a tak prozatím nepřichází s žádnou novinkou. Nedávno ale proběhl redesign obalu všech výrobků této značky.
„Úplně nová řada opalovacích mlék Helios Herb Bronze obsahuje aktivní látku tyrosin na podporu přirozeného zhnědnutí pokožky a trvalejšího opálení a uvedli jsme praktická malá balení osvědčených variant opalovacích mlék do kabelky nebo na cesty. A v neposlední řadě uvádíme dva SOS přípravky, koncentrát po opalování a pleťovou masku po opalování pro hydrataci, zklidnění a regeneraci sluncem namáhané pleti,“ informuje Romana Kubíková. A Alza.cz pro sezonu do nabídky zařadila také produkty se složením, které minimalizuje riziko alergických reakcí, a nově i opalovací přípravky se složkami v bio kvalitě.
Názor odborníka:
„Kosmetika na opalování je žádaná i v zimě.“
V posledních letech se sezona natahuje a poptávka po opalovací kosmetice rok od roku roste. Povědomí spotřebitelů o ochraně před slunečním zářením roste a do velké míry ovlivňuje prodej těchto produktů zvyšující se počet zájezdů za sluncem k moři a v zimě do exotických zemí nebo třeba na hory.
Ondřej Šereda, key account manager, Mark Distri
Data:
50,9 % spotřebitelů nekupuje přípravky na opalování.
Kolik opalovacích krémů spotřebitel použije za rok
Méně než balení 31,8 %
Jedno balení 39,6 %
Dvě balení 18,9 %
Více než dvě balení 9 %
Neuvedeno 0,6 %
Zdroj: Median, MML-TGI, 18/III–18/IV
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2019.