HMAS Longdelayed nebo USS Enterprison. Znáte lodní přezdívky?

HMAS Longdelayed nebo USS Enterprison. Znáte lodní přezdívky?
Letadlová loď USS Enterprise (CVN 65) aka Enterprison nebo „mobilní Černobyl“ / US Navy (Zvětšit)

Mezi námořníky jsou někdy válečné lodě známější pod přezdívkami než pod svými skutečnými jmény. Mnoho přezdívek není lichotivých. Některé nejsou slušné a styděli byste se je vyslovit v přítomnosti dámy. Hodně jich je ale vtipných.

Víte, jak se jmenovaly lodě Kryštofa Kolumba? Většina lidí na tuhle otázku bez váhání odpoví „Santa Maria, Pinta a Niña“. Jenže to není pravda. Niña a Pinta byly přezdívky. Skutečné jméno Pinty se nedochovalo. Její přezdívka pochází z kastilského výrazu „La Pintada.“ Znamená to „pomalovaná“. Nebylo to nic pěkného, poněvadž ve středověku, podobně jako dnes, se prostitutky daly poznat podle toho, že byly výrazně namalované. Nejmenší a nejlepší z Kolumbových lodí, Niña, se ve skutečnosti jmenovala Santa Clara. Její přezdívka znamená „dívka,“ nebo „holčička“.

Byla to zároveň slovní hříčka na jméno majitele a kapitána lodi v jedné osobě. Jmenoval se Juan Niño. Ono ani jméno vlajkové lodě Santa Maria není úplně jisté. Loď se zřejmě původně jmenovala La Gallega. Jméno nejspíš odkazovalo na Galicii, kde byla postavená.

Kolumbus La Gallegu přejmenoval na Santa Marii pod vlivem katolické církve. Byla to chyba. Kdekdo ví, že změna jména lodě přináší smůlu. Prokázalo se to i v případě Santa Marie, které ztroskotala u pobřeží Haiti. Přezdívky se ale jako změna jména nepočítají. Jsou OK. Většina lodí, a zvlášť válečných, nějakou má. Mnoho z nich se dochová i dávno poté, co samotná loď skončí ve šrotu nebo na dně moře.


HMCS Algonquin / US Navy

Plovoucí Alcatraz

Asi nejvíc přezdívek vznikne úmyslným zkomolením skutečného jména lodě. Podobně jako když místo věrozvěstech Cyrilovi a Metodějovi, schválně mluvíte jako o „zvěrozvěstech“. Podobně jako v případě nebohých Soluňských bratří, nebo chudinky Pinty, je většina přezdívek poněkud nelichotivých. Tak například americké ponorce USS Gato (česky „máčka“, což je rod žraloka) se přezdívalo Ghetto. Trochu podobnou přezdívku měla letadlová loď USS Enterprise spuštěná na vodu v roce 1960. Říkalo se jí Enterprison („enter“ je vstup a „prison“ věznice).

Služba na ní se zjevně příliš nelišila od výkonu trestu. Podobnou „vězeňskou“ přezdívkou se pyšnil kanadský torpédoborec HMCS Algonquin a dosud aktivní americká letadlová loď USS Dwight D. Eisenhower. 

Kanadský torpédoborec se jmenuje podle indiánského kmene, resp. skupiny kmenů Algonkinů. Patří k nim třeba Delavarové nebo Mohykáni. Letadlová loď nese jméno amerického prezidenta, známého pod přezdívkou Ike. 

Torpédoborci se říkalo Algonquatraz a letadlové lodi zase Ikeatraz. Obě přezdívky pochopitelně odkazovaly na nechvalně proslulou věznici Alcatraz.


HMS Ceylon / Public Domain


HMS Cumberland / US Navy

Mořská klobása

Trochu smůlu na jméno měla i britská fregata z roku 1986 HMS Cumberland. Cumberland je oblast na severozápadě Anglie, která proslula mimo jiné typickými klobásami. Z nebohé fregaty to nevyhnutelně udělalo bojující klobásu, anglicky The Fighting Sausage. 

Z oblasti potravinářství je i přezdívka britského torpédoborce HMS Ceylon, spuštěného na vodu v roce 1942. Obvykle se mu říkalo Tea Boat, čili „čajová loď“. Asi není třeba vysvětlovat proč. Americká ponorka pojmenovaná po indiánském náčelníkovi, USS Tecumseh, byla zase známá jako Teacup, česky čajový šálek.

Část hříček má podklad ve skutečných událostech. Týká se to třeba australského křižníku HMAS Adelaide. Jeho stavba začala v roce 1915. Kvůli hospodářským problémům, způsobených první světovou válkou, byla však loď dokončena až v roce 1922. Vysloužila si tím přezdívku HMAS Longdelayed, česky „HMAS Dlouhozpožděná“

Čistě jazyková hříčka je přezdívka americké fregaty USS Lockwood z roku 1968. Jmenovala na počest trojhvězdičkového admirála Charlese A. Lockwooda (mimochodem přezdívaného strýček Charlie), který měl během války v Pacifiku pod palcem americkou ponorkovou flotilu. Lodi USS Lockwood se přezdívalo USS Knockwood, což by se dalo přeložit jako „USS Zaklepatnadřevo“. Vzhledem k tomu, že kapitáni ponorek museli vždycky hodně spoléhat na štěstí, přezdívka celkem sedí.  


USS Tecumseh / US Navy

Plechová kachna a Ginový palác

Některé válečné lodě jsou pojmenované přímo přezdívkami. Byl to případ dreadnoughtu HMS Iron Duke, který se jmenoval podle vítěze od u Waterloo, vévody z Wellingtonu Arthura Wellesleyho. Říkalo se mu železný vévoda („Iron Duke“). Lodi však námořníci přezdívali Iron Duck nebo Tin Duck, čili „železná“ nebo „plechová kachna“. Proslavila se jako vlajková loď v bitvě u Jutska z roku 1916. 

Významní jmenovci válečných lodí to vůbec nemají lehké. Třeba americká fregata z roku 1963 USS Brooke se jmenovala po námořníkovi a inženýrovi Johnovi M. Brookeovi (1826 - 1906). Proslavil se projektem transatlantického telegrafního kabelu. V námořnictvu se ale lodi říkalo Broke. Znamená to zlomený, nebo taky na mizině.

Jiné přezdívky odrážejí střet kultur. Je to případ bitevní lodi HMS Agincourt. Anglické loděnice Armstrong Whitworth ji postavily pro Brazílii jako Rio de Janeiro. Brazilci však kvůli finančním problémům prodali loď Turkům.

Turci ji přejmenovali na Sultan Osman I. Na začátku první světové války ji Turkům zabavili Britové a přejmenovali podle slavné bitvy z roku 1415 na HMS Agincourt. Kvůli na britské poměry luxusnímu uspořádání prostor pro důstojníky se lodi začalo říkat A Gin Court, čili „Ginový dvůr,“ nebo rovnou Gin Palace, v překladu „Ginový palác“.


HMS Renown; větší foto / Public domain

Plovoucí Moskviče

Celá historie britského královského námořnictva je na přezdívky velmi bohatá. Z modernějších časů jsou zajímavé přezdívky slavných bitevních křižníků z roku 1916 HMS Renown a HMS Repulse. První zmíněné lodi se místo „proslulá“ říkalo „rekonstrukce“ (Refit). Druhá byla místo „odmítnutí“ označována jako „oprava“ (Repair). Britská pomocná loď HMS Resource měla zase přezdívku Despair Ship Remorse („Zoufalá loď výčitek“). Byla to hříčka z Repair ship Resource („opravárenská loď Resource“).

Přezdívky pochopitelně nepochází jen z angličtiny, i když těch anglických se dá nejvíc dohledat. Třeba finským raketovým člunům třídy Tuima se říkalo Tuska.  Znamenalo to „agónie“. Českému čtenáři se však bude víc líbit jiná přezdívka těchto člunů: Moskviče. 

Cizí slova mají prostí námořníci většinou sklon přizpůsobovat svému vlastnímu jazyku. Z francouzské bitevní lodě Henri IV, která se vyslovuje nějak jako „ánry kad“ se tak stala Angry Cat, čili „naštvaná kočka“. Z lehkého křižníku Georges Leygues, což se čte nějak jako „žorž lege,“ vznikly George's Legs, čili „Georgeovy nohy“.


Raketový člun třídy Tuima; větší foto / Rabbesandelin, CC BY-SA 3.0

USS Decrepit

Než pojmenujete novou loď, měli byste si dobře rozmyslet, s čím se bude její jméno rýmovat. Jinak vám hrozí, že ji námořníci rychle překřtí. Například jméno slavné letadlové loď HMS Furious z roku 1916 (spuštěná na vodu jako bitevní křižník.) znamená „zuřivá“ nebo „vzteklá“. Loď byla však známější pod přezdívkou Curious („zvědavý“ nebo taky „divný“), případně Spurious, což znamená „neopodstatněný, „falešný,“ nebo „nemanželský“. Jiné letadlové lodi, americké USS Intrepid, se zase říkalo „Decrepit.“ Znamená to „vetchá, „zchátralá,“ nebo něco na ten způsob.

Pořád je to ale lepší než „Winter Pig“, čili zimní prase, což je přezdívka dosud aktivní australské fregaty HMCS Winnipeg. Poslední americká loď úspěšné třídy Perry, USS Duncan Ingraham, si proti ní neměla na co stěžovat. Lodi pojmenované po kapitánovi z občanské války, se říkalo jednoduše Ham, čili „šunka“.


HMS Iphigenia (1914) / Public Domain

Smutná Ífigeneia

Další sázka na jistotu je pojmenovat loď nějakým cizím, nebo ne moc obvyklým slovem. Hodně zrádná jsou jména z řecké mytologie, antiky, a tak podobně. Jeden takový příklad je americká mateřská loď ponorek USS Canopus. Jmenuje se podle nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lodního kýlu, které je vidět z jižní polokoule. Lodi spuštěné na vodu pět let před Woodstockem se ale říkalo spíš Canabis.

S antickým jménem neměl štěstí ani britský chráněný křižník později přestavěný na minonosku HMS Iphigenia. Jmenoval se po dceři mykénského krále Agamemnóna Ífigeneie. Byla mladá a krásná. Když se Achajská flotila pod Agamemnónovým vedením chystala vyplout do války s Trójí, přestal najednou foukat vítr. Král konzultoval věštce a dozvěděl se, že za obnovení větru požaduje bohyně Artemis, aby jí svou dceru obětoval.

Byla to odplata za zabití Artemidiny posvátné laně. Když se Ífigeneia dozvěděla, že zdržuje odplutí válečného loďstva, rozhodla se dobrovolně podstoupit smrt. Artemis se však nad ní slitovala a na poslední chvíli ji zachránila. Ífigeneia pak zažila ještě další dobrodružství. Všechna byla velice tragická. Určitě by jí nepotěšilo, že lodi, nesoucí její jméno, se říkalo Niffy Jane. Znamená to „smradlavá Jane“.

Další britské plavidlo, bitevní loď HMS Bellerophon zase neslo jméno hrdiny Bellerofonta. Ten (omylem) zabil svého bratra, odmítl lásku argské královny, a taky sprovodil ze světa nestvůru Chiméru. Není tedy divu, že loď HMS Bellerophon dostala přezdívku Billy Ruffian, čili „Billy Surovec“.


HMS Centurion / Public domain

Kokosová loď

Antické pojmenování nesla i bitevní loď HMS Centurion z roku 1911. Centurioni byli důstojníci v římském vojsku. Posádky jméno zkomolily na Century One, česky „století jedna“. Lodi už to zůstalo. Námořníci se zkrátka víc než v dějinách vyznají ve větrech, proudech a mapách. Z živého světa mají většinou z pochopitelných důvodů obvykle větší zkušenosti s živočichy než s rostlinami. To vysvětluje, proč získala britská šalupa z roku 1917 HMS Chrysanthemum přezdívku Christmas Anthem. Místo okrasné květiny z ní byla „vánoční hymna“.

Další loď s exotickým jménem, která získala zajímavou přezdívku, byl britský lehký křižník z roku 1917 HMS Curacoa. Jmenoval se podle ostrova Curaçao v Karibském moři. Známější byl ale jako Cocoa Boat, čili „kokosová loď“.

Loď HMS Curacoa špatně skončila. V roce 1942 se srazila se slavným parníkem RMS Queen Mary, který ji doslova rozpůlil. Zadní část lodě se potopila hned, kdežto přední zůstala několik minut nad vodou. Zahynulo 337 námořníků.


USS Belknap (1992); větší foto / Public Domain


USS Belknap po srážce s USS John F. Kennedy (1975) / US Navy

Otvírák na konzervy

Podobné neštěstí se v roce 1975 stalo americkému křižníku USS Belknap u sicilského pobřeží. Srazil se s letadlovou lodí USS John F. Kennedy. Při nehodě zahynulo sedm námořníků. Obě lodě se vrátily do služby. Belknapu se pak říkalo Belcrash („crash“ znamená srážka). Letadlová loď měla zase přezdívku Can Opener, čili „otvírák na konzervy“.

Po srážce pomáhalo Belknapu několik jiných amerických lodí. Byl mezi nimi i torpédoborec USS Bordelon, který se sám stal obětí srážky o rok později. Nevrazila do něj žádná jiná loď než USS John F. Kennedy.

Stejnou přezdívku jako Kennedy dostala i australská letadlová loď HMAS Melbourne. V roce 1964 potopila vlastní torpédoborec HMAS Voyager a v roce 1969 americký USS Frank E. Evans. Při první srážce zemřelo 82 námořníků, při druhé 74.

Melbourne byla smolná loď. Zažila i další, méně vážné srážky a přišla i o několik letadel. Smůla má ale i své světlé stránky. Nehody – jakkoliv tragické – jsou obvykle dobrým zdrojem zajímavých přezdívek. Například letadlové lodi USS Forrestal se po několika požárech říkalo buď Forest Fire („lesní požár“) nebo Zippo (značka zapalovačů). 


HMAS Melbourne; větší foto / Public Domain

Hirošima a Exploder

Když už je řeč o katastrofách, hodí se vzpomenout i na sovětskou ponorku K-19. Ta nesla po nehodě jaderného reaktoru v roce 1961, v jejímž důsledku zahynulo 22 námořníků, nehezkou přezdívku Hirošima. Už zmíněné americké letadlové lodi USS Enterprise se zase říkalo Mobile Chernobyl, čili „mobilní Černobyl.“ V jejím případě byla ale přezdívka nezasloužená. Žádná jaderná katastrofa ji nepotkala.

To britská ponorka HMS Explorer sice neměla atomový pohon, plavba na ní ale byla velmi nebezpečná. Poháněl ji výbušný peroxid vodíku. Vysloužila si tím přezdívku Exploder. Její sesterská loď HMS Excalibur byla známá jako Excruciator („mučitel“). Oběma ponorkám dohromady se pak říkalo „blondýny“. Peroxid vodíku se totiž používá k odbarvování vlasů.

Různé chemikálie jsou pro tvůrce přezdívek nevyčerpatelná inspirace. Třeba nákladní lodi amerického námořnictva USNS Kawishiwi se říkalo Special K. Je to značka kukuřičných lupínků, ale taky označení pro anestetikum ketamin, které se pro své halucinogenní účinky používá i jako rekreační droga. Special K je také píseň od kapely Placebo.


Yamato a Musaši; větší foto / Public Domain

Hotel Yamato

Ve většině válečných námořnictev má každá loď svoje unikátní číslo trupu. Například ponorka USS Seawolf má v papírech napsáno SSN-21. Písmena SSN znamenají, že Seawolf je atomová útočná ponorka. Poněvadž svého času trávila hodně času v přístavu u mola, začalo se jí říkat Budova č. 21.

Podobně na tom byly a jsou i další lodě, například výsadková loď USS Coronado (AGF-11) má přezdívku Budova č. 11, ponorce USS Tullibee (SSN-597) se říkalo Budova č. 597, a tak dál. Lodě, které tráví hodně času v přístavu, bývají často označovány jako hotely.

Asi nejznámější příklad je obří japonská bitevní loď Yamato z druhé světové války. Říkalo se jí jednoduše Hotel Yamato. Francouzská obrněná loď Hoche z roku 1886 byla zase Le Grand Hôtel. Podobnou, i když nezaslouženou, přezdívku měla americká letadlová loď USS Bunker Hill. Říkalo se jí podle hotelového řetězce Holiday Inn.

Lodní přezdívky se podobají lidským, takže jedna loď jich může během své kariéry dostat několik. Už zmíněné ponorce USS Seawolf se říkalo taky Pierwolf (místo „mořského vlka“ „vlk, který tráví čas u mola“) nebo Seapuppy („mořské štěňátko“).


HMS Nelson

Nelsol a Rodnol

Letadlová loď Enterprise byla kromě Enterprison a Mobile Chernobyl také Fleet Starship („Hvězdná loď“, narážka na seriál Star Trek). Sedm přezdívek se dochovalo u letadlové lodě USS Saratoga z roku 1925. Byly mezi nimi třeba Sorry Sara, Sinking Sara („potápějící se Sara“), nebo Sara Maru (narážka na jména japonských lodí, která tradičně končí slovem Maru). Další letadlová loď, USS Oriskany z roku 1945, byla zároveň Toasted O („opečené O“), The Big Risk („velké riziko“), The O-Boat („O Loď“) a Mighty O („mocná O“).

Slavné britské bitevní lodi HMS Nelson se říkalo domácky Nelly. Poněvadž ale měla, stejně jako její sesterská loď HMS Rodney, všechny své hlavní dělové věže na přední palubě, vypadala z boku trochu jako tanker. Tím si vysloužila přezdívku Nelsol. V britském námořnictvu totiž končila jména všech tankerů slabikou „ol.“ Rodney byla pochopitelně Rodnol.

Britové tradici přezdívek neopustili, ani když se jejich námořnictvo zmenšilo na pouhý zlomek své bývalé velikosti. Současné letadlové lodi HMS Queen Elizabeth se říká Big Lizzie („velká Lizzie“). Její sesterská loď HMS Prince of Wales, kterou si má flotila převzít příští rok, zatím asi přezdívku nemá. Uvidíme, jakou časem získá.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké námořnictvo zvětšuje počet bojových lodí

Americké námořnictvo (U.S. Navy) v následujících pěti letech výrazně zvýší počet bojových lodí. ...

Americké námořnictvo nasadí Tomahawky proti lodím

Americké lodě se v boji proti nepřátelským plavidlům spoléhají na protilodní střely Harpoon. Střely ...

Dokáže americké námořnictvo bojovat s ruskými ponorkami?

V nedávném článku jsme si představili novou ruskou útočnou ponorku K-560 Severodvinsk s jaderným ...

Střela SM-6 jako víceúčelová zbraň amerického námořnictva

Americké námořnictvo v polovině prosince otestovalo schopnost rakety SM-6 (Standard Missile 6) ničit ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • GlobeElement
    13:12 30.07.2019

    Hezký článek. Jen "zlomený" je anglicky BROKEN, BROKE je minulý čas ("zlomil").

    Hezký článek. Jen "zlomený" je anglicky BROKEN, BROKE je minulý čas ("zlomil").

    • Blake
      16:34 03.08.2019

      takychto chyb je tam hned niekolko, vidno, ze autor aktivne anglicky vela nehovori, ale clanok prijemny, to je pravda.

      takychto chyb je tam hned niekolko, vidno, ze autor aktivne anglicky vela nehovori, ale clanok prijemny, to je pravda.

  • liberal shark
    12:23 30.07.2019

    Hezký článek - díky :-)

    Hezký článek - díky :-)

  • Storm
    12:05 30.07.2019

    Klobouk dolů před autorem tohoto článku, opatřit si pro jeho sepsání patřičné podklady nebyla určitě práce na hodinu.. Pěkné úsměvné počtení takhle z rána.. Jen jsem se těšil i ...Zobrazit celý příspěvek

    Klobouk dolů před autorem tohoto článku, opatřit si pro jeho sepsání patřičné podklady nebyla určitě práce na hodinu.. Pěkné úsměvné počtení takhle z rána..

    Jen jsem se těšil i na přezdívky ruských lodí a trochu mi to tu chybí..
    Čekal jsem že se třeba dozvím i jak říkají námořnící těžkému (na leobok) letadlovému křižníku Kuzněcov...
    Něco ve stylu Ťěžký Letadlový Průser.. Plovoucí přívěsný vozík.. Oceánský generátor ozónové díry.. Mrazák námořníků.. nebo třeba Dock Killer.. Ale asi je to pro ně prostě jen Kuzněcov :)Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    10:53 30.07.2019

    Cocoa je IMHO kakao, ne kokos (coconut).

    Cocoa je IMHO kakao, ne kokos (coconut).

  • danny
    10:32 30.07.2019

    Pěkný článek k ranní kávě:-)

    Pěkný článek k ranní kávě:-)

  • MeV6
    10:24 30.07.2019

    Autor má v článku chybu, Algonquin nebyl australský torpédoborec, ale kanadský. Viz. také HMCS = His Majesty Canadian Ship.

    Autor má v článku chybu, Algonquin nebyl australský torpédoborec, ale kanadský. Viz. také HMCS = His Majesty Canadian Ship.

    • History
      20:19 06.08.2019

      Královna je žena... Her Majesty CS

      Královna je žena... Her Majesty CS

Načítám diskuzi...