Když dron přijde o motor, pomůže mu padák vymyšlený v Liberci

  10:40
Dronů ve vzduchu přibývá a s tím roste riziko jejich nehod. Třeba když zařízení selže motor nebo se srazí s ptákem. Ochránit ho, stejně jako lidi nebo auta na zemi, může padák, který vyvíjejí v Liberci.

Vývojáři František Manlig (vlevo) a Martin Klesal se svým padákem pro drony uspěli v soutěži o Nejlepší start-up Technické univerzity v Liberci. Teď se věnují rozvoji své firmy a pracují na novém padáku. | foto: Technická univerzita Liberec

Inovativní a mnohem levnější řešení padáku oproti konkurenci vyneslo dvěma studentům fakulty strojní, Františku Manligovi a Martinu Klesalovi, loni vítězství v jedné z kategorií soutěže o Nejlepší start-up Technické univerzity v Liberci.

Dnes se jejich firma iMK system pomalu rozjíždí a pracuje na e-shopu. Zatím pomocí mailové korespondence dodává zájemcům padáky pro modelářské drony. Tedy lidem, kteří si padáky umí nainstalovat sami. Otevírají je pružiny, které drží servomotorek. Aktivuje je buď řídící jednotka dronu, nebo pilot pomocí vysílačky.

Padáky z firmy iMK system ale brzy ve vzduchu ochrání i amatérské drony. Padák sám rozpozná, když se multikoptéra řítí k zemi a aktivuje se.

„Teď vyvíjíme elektroniku pro automatické otevření padáku určeného pro amatérské drony bez zásahu člověka. Už máme všechno hotové, pouze testujeme tento systém na našich dronech, než je pustíme do prodeje. Zákazník zapne padák a připevní na dron, to vše. Pokud dron začne padat, řídící jednotka padáku sama rozpozná, že padá a vypustí záchranný padák,“ popsal Martin Klesal. 

Padáky převyšovaly cenu dronu

Na myšlenku vyrobit pro svůj dron padák přišel Martin Klesal zhruba před třemi lety. Potřeboval létat v oblasti, kdy dron mohl pádem ohrozit lidi nebo něco poškodit. Ale všechny dostupné padáky dvakrát převyšovaly cenu jeho stroje.

„Tehdy jsem se rozhodl si nějaký ten padák pořídit. Nicméně všechny padáky na trhu pro můj dron byly velmi drahé. Proto jsem se rozhodl postavit si svůj vlastní padákový systém. A tak jsem oslovil mého kamaráda Frantu, se kterým jsem již delší dobu spolupracoval,“ popsal Martin Klesal.

Výsledkem mnohonásobného zkoušení prototypů, které zabralo asi rok, je dnes opakovaně použitelný padák o bezkonkurenční váze 150 gramů. Verze s elektronikou váží kolem 200 gramů.

Box padáku je kompletně vytisknutý na 3D tiskárně. Komplet je levnější než konkurence, stojí 3 900 korun. Připravovaná verze s automatickou aktivací bude mírně dražší, protože ji doplní potřebná elektronika. Od loňského června mají oba spolumajitelé firmy podanou přihlášku o patent.

„Je to běh na dlouhou trať, kdy se musí prověřit všechny naše nároky po celém světě. Podle informací, je vše na správné cestě a snad se brzy dočkáme schválení,“ věří Martin Klesal.

V novém akademickém roce by měl nastoupit do třetího ročníku. Jeho kolega František Manlig letos v květnu dokončil inženýrské studium Výrobních systémů na fakultě strojní.

Malá firma nemá žádnou reklamu nebo inzerci, lidé se o ní nicméně postupně dozvídají.

„Předpokládáme, že se zájem bude zvyšovat, protože drony jsou moderní a určitě najdou ve společnosti mnoha využití. Lidé na ně mají různé názory. My ale chceme pomoci lidem aspoň po té stránce bezpečnosti,“ míní Martin Klesal.

Autor: