Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak fungují influenceři. Přípravou fotky stráví i měsíce, smlouvy neřeší

  0:01
Za jedinou fotkou na Instagramu se může skrývat i několikaměsíční spolupráce a domlouvání. To často zprostředkovávají mezi firmami a influencery agentury. Firmám vybírají ty správné adepty pro reklamní kampaně, zároveň dohlížejí na to, aby spolupráce proběhla hladce a výsledek odpovídal zadání. Podle agentur jsou ovšem influenceři mnohdy nezodpovědní a neprofesionální.

Instagramová blogerka Barbora Ondráčková na svém profilu pravidelně zveřejňuje fotografie z cest po celém světě, nákupy a jídlo. Součástí některých z nich je pak i reklama. Nabídek dostává hodně. 

„Nabídky jsem nikdy přesně nepočítala, ale tipuji kolem 50 až 60 za měsíc. Záleží však na období. Některé jsou vytíženější, jiné klidnější.“ 

Mladá Češka také přiznává, že nad úpravou a focením někdy stráví až čtyři hodiny.

„Často jsem se setkala s tím, že mi firma nechá volnou ruku a po zaslání fotek mě pak žádá o přefocení, protože se jí něco nelíbí. To je pro mě ztráta času,“ přiznává Ondráčková. Její profil s názvem fashioninmysoul sleduje přes 546 tisíc lidí z celého světa. 

My new @desenio frames make my closet even more fashionable! Good news for everyone: Desenio’s Big Summer Sale is on! Use my VIP code “FASHIONINMYSOUL” by midnight 25th July to get an incredible 35% off prints at Desenio! This offer does not include frames nor handpicked/collaboration/personalised prints. #AD

23. července 2019 v 15:42, příspěvek archivován: 23. srpna 2019 v 13:19

Firmy si jednotlivé youtubery, zpěváky nebo další celebrity nevybírají samy. Protože vybraný influencer často musí splňovat určitá kritéria, které konkrétní značka vyžaduje, pomáhá mu s tím specializovaná agentura.

„Jde o počet fanoušků, průměrný počet sledující pro jeden kus obsahu, také se řeší jeho typ, tedy zda se influencer orientuje na jídlo, módu, cestování nebo na hry. Podstatná je pro firmy i cílová skupina daného influencera,“ uvádí Rostislav Starý z agentury The Hive.

„Rozhodně se ale vyplatí sledovat i profesionalitu dřívější spolupráce a jakýkoli problematický čin v minulosti nebo jeho riziko v budoucnosti,“ doplňuje. Posledním důležitým kritériem je, že influencer v minulosti nepracoval pro konkurenční značku anebo ji nepropagoval.

Stejně jako se firmě od agentury dostane pomoci při vybírání tváře jejich kampaně, agentura pomáhá i samotnému influencerovi. A to například při vymýšlení obsahu i podoby kampaně, protože ani zadavatel, ani tvůrce nejsou experty na marketing. To, jak nejlépe zacílit na vybranou cílovou skupinu, ví právě agentury. 

„Z praxe víme, jaký způsob propagace s ohledem na klientovy cíle nejlépe funguje, a jsme schopni kampaně nastavit tak, aby se investice do influencer marketingu co nejvíc vyplatila,“ uvádí David Růžička z agentury Get Boost.

Zboží nabízejí internetoví „kamarádi“. Děti netuší, že je to placená propagace

Agentury tak influencerům mohou nabídnout natáčecí studia, fotografy nebo další prostředky, pokud jsou potřeba. Ty pak roli hrají i při schvalování jednotlivých částí kampaně. Influencer totiž fotografie nenahrává rovnou na svůj profil, často je však předem posílá ke schválení. A to i s popiskem, který fotografii doplňuje. Kromě agentury, která hraje roli prvního kontrolora, pak výstupy kontroluje i zadavatel. 

Ten má možnost ovlivnit, jaký text se pod fotografií například na Instagramu objeví. Výjimkou není ani to, že internetové celebrity pošlou ke schválení hned několik verzí propagace daného produktu. Zadavatel má možnost si vybrat tu, která se jeho filozofii nejvíc blíží. I zde ale může zasáhnout agentura a doporučit, která fotografie či video zaujme cílovou skupinu nejvíce.

Jsou nezodpovědní a neprofesionální

Vztahy mezi firmami a influencery však nejsou vždy ideální. Podle agentur se stává, že občas nějaká spolupráce nedopadne dobře. „Ano, takových případů je mnoho jak u nás, tak v zahraničí. Jenom se o tom moc nemluví, neboť firmy nechtějí hlásit do světa, že udělaly chybu při výběru,“ uvedl Růžička. 

Peníze především

Spolupráce mezi firmou a influencerem se pohybuje v řádu desetitisíců za kampaň. Ty větší mohou přesáhnout i milion. „Finanční plnění závisí na tom, jak dlouhá spolupráce má být, jak moc influencer danou značku opravdu miluje, jak je úspěšný a co všechno má udělat, naznačil Starý. 

Současným trendem také je, že společnosti upřednostňují krátkodobé spolupráce, které v případě úspěchu opakují.

Důvody neúspěchu jsou různé. Často se stane, že firma od smlouvy odstoupí „jen“ kvůli tomu, že se influencer nevhodně choval na sociálních sítích. V takových případech se celá kampaň může zastavit i těsně před zveřejněním.

Spolupráce může skončit i kvůli tomu, že influencer nedokázal dodržet to, na čem se s firmou domluvil. „Mnoho influencerů je v pubertálním věku a jejich přístup je často nezodpovědný a neprofesionální. Pak firmám nezbývá než od spolupráce odstoupit. Osobně o žádném případu, kde by došlo až na soudní řešení, nevím,“ prozradil Růžička. 

Dodává ovšem, že obě strany se obvykle chtějí soudům vyhnout. Společnosti se totiž často bojí toho, že by influencer mohl značku poškodit u svých fanoušků anebo mezi dalšími internetovými tvůrci.

Reklama se neřeší
Podle právničky Andrey Pavelcové by se na sociálních sítích měly označovat všechny reklamy, tedy i spolupráce s firmami. Jinak se influenceři dopouštějí skryté reklamy.

Označování reklamy však značky vůbec neřeší. „Většina firem si ani není vědoma toho, že by něco takového označováno být mělo. Této problematice většinou rozumí pouze nadnárodní korporace,“ popisuje situaci v Česku Růžička. 

Podle agentury The Hive záleží vždy na společnosti, zda si o označení reklamy na sociální síti řekne. Agentura však vždy doporučuje spolupráci řádně označit. V případě, že by výsledný neoznačený příspěvek někdo označil jako skrytou reklamu, hrozí společnosti statisícová pokuta.

„Firmy často nevyžadují ani smlouvy s influencery. Zejména proto, že si nejsou jisti, co by taková smlouva měla obsahovat nebo nechtějí investovat do právního zastřešení takové spolupráce. I to jim ovšem v budoucnu může přinést problémy,“ uzavírá Růžička.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Vztahy s Českem jsou podle Posselta blízké. Na sjezdu varoval před nacionalisty

17. května 2024  6:15,  aktualizováno  15:10

Sudetští Němci si v příštích dvou letech chtějí společně s Českem připomenout 80. výročí konce...

Aktivisté si spletli lodě. Ta s municí pro Česko nakonec ve Španělsku nezakotví

17. května 2024  15:04

Protesty aktivistů a levicových stran proti vylodění lodi Borkum ve španělské Cartageně jsou zřejmě...

Policie řeší schvalování atentátu na Fica. V zahraničí vyhrožují státníkům

17. května 2024  14:33,  aktualizováno  14:57

Čeští policisté se budou dále zabývat dvěma z internetových příspěvků schvalujících středeční útok...

Piráti vytáhli plán proti dezinformacím. Putin má zájem ovlivnit volby, tvrdí

17. května 2024  13:31,  aktualizováno  14:48

Dezinformace jsou podle vládních Pirátů jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...