Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Revoluce v letectví. První proudový stroj vzlétl těsně před 2. světovou válkou

Krátce před vypuknutím druhé světové války, dne 27. srpna 1939, se odehrál první úspěšný let aeroplánu poháněného proudovým motorem. Stalo se tak v Německu a tím strojem byl experimentální prototyp Heinkel He 178.
Heinkel He 178 na výtvarném díle

Heinkel He 178 na výtvarném díle | foto: San Diego Air & Space Museum

Hlavními průkopníky proudového pohonu letadel byli Angličan Frank Whittle a Němec Hans von Ohain. Whittle si už v roce 1930 nechal patentovat své řešení proudového motoru, jeho mladší německý rival si skočil se svým řešením na patentový úřad až v roce 1936. Jenže samotný patent nelétá, cílem byl funkční proudový motor instalovaný v letadle a právě v tomto dalším kroku se pořadí obou géniů prohodilo.

Zatímco německý Heinkel He 178 s motorem Heinkel HeS 3B od von Ohaina se vydal na první oficiální zkušební let 27. srpna 1939, tak britský Gloster E.28/39 s motorem Power Jets W.1, jehož otcem byl Whittle, se poprvé vznesl 15. května 1941. A to se před toho Angličana ještě stihl „vecpat“ italský letoun Caproni-Campini N.1 s tzv. motokompresorovým motorem (hybrid, který nemá turbínu a kompresor je poháněn pístovým motorem) a ještě jeden letoun německý – Heinkel He 280.

A kdo byl vůbec ten německý průkopník proudových motorů? Hans Joachim Pabst von Ohain se narodil 14. prosince 1911 v sasko-anhaltském městě Desava. Proudovým motorům se věnoval už v časech studia na proslulé Univerzitě v Göttingenu, kde získal doktorát z fyziky a aplikované mechaniky. 

Vývojové práce na proudových motorech prováděl von Ohain zpočátku víceméně na koleně a ve vlastní režii. Předěl v organizaci jeho práce a krokem k určitým jistotám při věnování se danému oboru představoval nástup do služeb firmy Heinkel. Pan továrník (a letecký konstruktér) Ernst Heinkel přijal von Ohaina do pracovního poměru v roce 1936 na přímluvu jeho šéfa z univerzity Roberta Pohla.

Heinkel He 178

U Heinkela pokračoval von Ohain ve vývoji svého motoru, použitelnou se stala třetí verze, která dostala typové označení Heinkel HeS 3B. První exemplář motoru sice shořel při testech, ale druhý už mohli zabudovat do trupu pro tento účel postaveného malého experimentálního letounu Heinkel He 178.

A přišla neděle 27. srpna 1939. Toho dne v časných ranních hodinách postávala malá skupinka zainteresovaných na Heinkelově továrním letišti v Marienehe u Rostocku, všichni zúčastnění netrpělivě očekávali historicky první oficiální start proudového letounu na světě. Pravda, drobný hornoplošník provedl pár krátkých skoků už o tři dny dříve, ale to se nepočítá a navíc to bylo bez jakékoliv publicity.

První pták v motoru

Během pojížděcích zkoušek He 178 vletěl do sání motoru malý opeřenec. Motor utrpěl pouze drobné poškození, následně být vyčištěn a opraven. Událost prý o nějaký den posunula termín prvního oficiálního vzletu He 178, který nakonec proběhl 27.9.1939.

Zdroj: Air Force Magazine

V kokpitu neobvyklého stroje seděl zkušený zalétávací pilot Erich Warsitz, který už v červnu stejného roku letěl s jiným primátem, a to s Heinkelem He 176 poháněným motorem raketovým. První let proudového He 178, spočívající ve dvou okruzích, trval pouhých šest minut. „Ohavné vytí motoru znělo našim uším jako krásná hudba,“ vzpomínal později na historický den majitel firmy Ernst Heinkel.

Konstrukce He 178 byla smíšená - trup celokovový a křídlo převážně dřevěné. Nevelký letoun s délkou 7,48 metrů a rozpětím křídla 7,2 metru měl prázdnou hmotnost 1620 kg a maximální vzletovou 2000 kg. Proudový motor HeS 3B dával maximální tah 4,4 kN. Vypočtené výkony jsou následující: maximální rychlost 700 km/h, cestovní rychlost 580 km/h a dolet 200 km. Nad malým doletem nemusíme kroutit hlavou, experimentální letoun byl určen pouze k získání prvních praktických zkušeností s proudovým pohonem. Ostatně zcela chyběla výzbroj, pro kterou by se tam stejně nenašlo místo.

Slavnostní večeře po prvním úspěšném letu proudového letadla Heinkel He 178 dne 27. srpna 1939. Stojící muž je Ernst Heinrich Heinkel, vlevo od něho v obleku zkušební pilot Erich Karl Warsitz a vpravo je nejdůležitější persona tohoto revolučního kroku v letectví - otec proudového motoru použitého v He 178, konstruktér Hans Joachim Pabst von Ohain.

Heinkel začátkem listopadu 1939 předvedl He 178, který vlastně postavil bez jakékoliv objednávky a za firemní peníze, zástupcům Luftwaffe. Ti o něj však neprojevili prakticky žádný zájem,ostatně k proudovému stroji vhodnému k operačnímu použití by vedla ještě cesta dlouhá a nelehká, popravdě řečeno by se musel vyvinout zcela nový typ. A v probíhající válce, byť momentálně stagnující ve fázi tzv. podivné, měla přednost výroba a vývoj osvědčených strojů pístových. To zpečetilo i osud druhého prototypu He 178, který byl sešrotován, aniž by jedinkrát vzlétl.

Přesto práce na proudových letadlech v Německu nepřestaly. Ještě do konce druhé světové války se objevily první bojové proudové letouny. Ve vývoji letounu schopného bojového nasazení pracoval i Heinkel, lepší parametry ale měl konkurenční Messerschmitt Me 262, který Luftwaffe začala zavádět do výzbroje od dubna 1944. V červenci stejného roku pak zařadilo do operační služby svou první proudovou stíhačku Gloster Meteor britské Královské letectvo.

Ještě zbývá dodat, co se stalo s prvním prototypem He 178. Ten vykonal celkem pouhých dvanáct zkušebních letů. Potom byl z letounu demontován motor a drak putoval do leteckého muzea v Berlíně. A zde v roce 1943 padl za oběť spojeneckému náletu.

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 11 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 12 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 11 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

HBO MAX se v noci proměnil v MAX. Nabídne víc obsahu za víc peněz

v diskusi je 28 příspěvků

21. května 2024  9:54

Služba videa na přání HBO MAX se v noci z pondělí na úterý proměnila ve službu MAX. S novou...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 12 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Americké bombardéry, kterým se „nepoštěstilo“ shodit bomby na nepřítele

v diskusi nejsou příspěvky

21. května 2024

Největším letounem z období druhé světové války se stal prototyp XB-19. Na něj a další zajímavé...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....