Češi ve stále větší míře žijí digitálně. Jsou zvyklí na placení kartou a ve většině případů volí bezkontaktní technologie. Retail se tomuto fenoménu přizpůsobil a jde ještě dále. Éra mobilních plateb, self-scanningu a bezobslužných pokladen toho má hodně co nabídnout.
Spotřebitelé chtějí používat digitální platební metody. A to nejen v retailu, ale také v e-shopech. „Platební terminály jsou již standard v českém retailu, a co do objemu se platby kartou dokonce začínají přibližovat platbám v hotovosti. Oproti tomu je self-scanning stále tak trochu v začátcích, ovšem již dnes je velmi oblíbený převážně u mladé generace. Ve velkých městech je přitom naprosto běžné platit chytrými telefony nebo hodinkami,“ sděluje Jakub Michalovský, e-commerce consultant team leader společnosti Acomware. Rok od roku přibývá také počet bezobslužných pokladen, a dokonce se objevily první koncepty bezobslužných obchodů. Zde všude přitom bezhotovostní platby hrají velkou roli.
Obchodníci s terminály vydělávají více
Trendem posledních pár let je fakt, že služby přijímání platebních karet prostřednictvím terminálů už nejsou doménou bank. Ty, které tyto služby poskytovaly, je většinou odprodaly jiným, často mezinárodním firmám. Některé z nich sice stále služby poskytují s využitím jména banky, ale ve skutečnosti již jsou na bankách nezávislé. Na trhu se navíc objevili noví hráči, kteří nepocházejí přímo z bankovnictví, ale například z oblasti on-line plateb. „Ti přinášejí radikálně výhodnější podmínky, nové služby a užitečná řešení. Dříve bylo standardem účtovat poplatek za transakci ve výši 2,5 procenta s tím, že ještě byla zatížena fixním poplatkem v řádu jednotek korun. Dnes se lze dostat běžně i na 0,79 procenta bez fixního poplatku,“ upozorňuje Filip Ulík, ředitel marketingu společnosti ComGate. Pro obchodníka s vyššími obraty to znamená úsporu v řádu až statisíců ročně. Vzhledem k tomu, že pro všechny poskytovatele platí stejná regulační pravidla a musí mít stejná oprávnění od České národní banky, není potřeba se využití služeb nových poskytovatelů obávat.
Poskytovatelé platebních karet podporují rozvoj akceptace platebních karet, a tak různě přispívají k jejich provozu, například finanční částkou za každý nový terminál umístěný u maloobchodníka nebo podnikatele, který dosud přijímal pouze hotovost. „Maloobchod dnes čelí velkému tlaku, a tak musí prodejci neustále zvyšovat úroveň nabízených služeb. Zrovna výhodný přístup k platebním terminálům je pro prodejce nesmírně důležitý, aby vyšli vstříc vyspělejšímu trhu. Pořízení technologických prvků, jako je například akceptace bezkontaktních platebních karet, zajistí lepší obchodní obslužnost prodejen a konkurenceschopné prostředí,“ říká Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.
Dá se tak říci, že stále více obchodníků řeší efektivitu a zvyšování výnosů. Často bývají nabídky naceňovány individuálně. „Finální cena záleží na mnoha faktorech. Investice se určitě vyplatí, nejenom kvůli úsporám na personálu, ale zejména také kvůli tomu, že realizujete výnosy, o které byste jinak přišli,“ zdůrazňuje Jozef Ryšavý, marketingový manažer společnosti KB SmartPay, a dodává: „Z průzkumu víme, že až 93 procent obchodníků souhlasí s tvrzením, že zákazníci po zavedení platby kartou v obchodě utratí víc peněz. A až 85 procent malých podnikatelů uvádí, že akceptace karet jim přivedla více zákazníků,“ dokládá Jozef Ryšavý. A to už jsou pádné důvody k jejich zavedení, co říkáte?
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek na téma platební terminály, self-scanning a samoobslužné pokladny najdete v časopisu Zboží&Prodej 9/2019.
ECR Community Shrink & OSA Group k tomuto tématu publikovala studii, která je dostupná společně se záznamem webináře na: https://ecr-shrink-group.com/page/self-checkout-in-retail-measuring-the-loss-available-nov-27th
Tématu se systematicky věnuje Prof. Adrian Beck a v únoru 2020 se k němu bude v Londýně konat další workshop, více na: https://ecr-shrink-group.com/page/sco-design-innovation-challenge