Domů     Technika
Hyundai Kona Electric: Božský streaming
Jan Zelenka 10.10.2019

Byla vůbec prvním plně elektrickým crossoverem na evropském trhu. Jiné podobné plně elektrické SUV jste svého času nesehnali. Hyundai Kona Electric si pozici jedničky drží stále. Takový elektromobil s dojezdem až 450 km už má smysl…  .

          

V showroomech Hyundai je to jako v luxusním butiku. Jeden model ve třech variantách. Ioniq hybrid, plug-in hybrid nebo electric? Před pár lety to bylo vůbec první auto ve třech různých variantách. A protože se myšlenka osvědčila, přešla i na Konu.

Konu můžete mít jako benzín od 370 000 Kč, jako Hybrid za 560 000 Kč, nebo jako čistý elektromobil od 900 000 Kč s kapacitou baterie 39,2 kWh. Anebo… tu nejlepší Konu vůbec, nejvýkonnější, nejpodmanivější a nejsmysluplnější elektromobil s o 60 procent větším akumulátorem za 1 100 000. Právě ten jsme testovali.

450 kilometrů bez limitů

Korejci auto propagovali sloganem „Hyundai Kona Electric maže rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou“. V devíti z deseti případů byste nad tím mávli rukou, ale právě v desátém případě se marketingové oddělení trefilo do černého.

Kona jako jedna z prvních smazává dvě desetiletí trvající propast mezi současností a budoucností. Mezi fosilními palivy a energií z baterek.

Silnější Kona má výkon 204 koní, točivý moment 395 Nm a především akumulátor o kapacitě 64 kWh, který má reálný dojezd okolo 450 km. Značka modely vybavuje rovnou tím nejlepším, čím může – nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními systémy, audiosystémem i vyhřívanými sedadly potažené kůží.

Baterky se smyslem

Základem je lithium-ion polymerový akumulátor, který má oproti běžnému nikl-železnému zdroji energie vyšší životnost, lepší účinnost nabíjení a vybíjení spolu s maximálním výkonem. Akumulátor je připojen na okruh klimatizace, je kapalinou chlazený a ohřívaný elektrickým topným tělesem.

Páčky u volantu nejsou na přeřazení nebo podřazení, ale na regulaci efektivity rekuperace při brzdění. Navíc… Akumulátor elektrické Kony je chráněn zárukou po dobu 8 let nebo najetí 160 000 km.

Crossover roku a červený puntík

To, jak výjimečná Kona je a jaký potenciál má, dokládá i ohlas ve světě. Už loni Hyundai získalo ocenění v soutěži Red Dot v kategorii „Automobily a motocykly“. Kona si vysloužila uznání za výjimečný design a inovace v kategorii „SUV/terénní vozidla“.

Red Dot je věhlasnou, globálně uznávanou soutěží, jejíž porota je tvořena prominentními designéry, profesory a novináři. A o pár měsíců později přišlo ještě větší ocenění. Kona vyhrála anketu „North American Utility Vehicle of the Year™“ v segmentu SUV. Poprvé tak zvítězil v kategorii „Utility Vehicle of the Year“ crossover značky Hyundai.

Propojení s autem

Užitečným prvkem výbavy nejnovějšího modelu je telematický systém Blue Link. Řidiči si mohou pomocí aplikace na chytrém telefonu spustit svůj vůz KONA Electric nebo zapnout automatickou klimatizaci, aby se za chladného, resp.

horkého počasí interiér vyhřál, případně ochladil už před odjezdem. Pokud je Kona připojena do sítě – například v garáži – můžete si nastavit čas, kdy ji chcete mít připravenou k jízdě a temperovanou na  zvolenou teplotu.

Tato komfortní funkce šetří energii akumulátoru potřebnou v případě vyhřívání vozu až za jízdy. Uživatelé služeb Blue Link mohou také na dálku odemknout dveře vozidla poté, co zadají kód PIN.

Hyundai Kona Electric

Cena test. modelu: od 1 279 999 korun

Motor:            synchronní motor s permanentním magnetem

Spotřeba elektrické energie:           15,4 kWh/100 km

Kapacita akumulátoru:       64 kWh

Dojezd:                      450 km

Nejvyšší výkon:         150 kW (204 k)

Nejvyšší točivý moment:      395 Nm

Hmotnost akumulátorů:                  652 kg

Rozměry (d/š/v):                    4180/1800/1555 mm

Objem zavazadlového prostoru      332 l

Hmotnost:      1760 kg

**54 min platí do stavu nabití 80 % na 100kW dobíjecí stanici pro stejnosměrný proud (DC). Uvedené hodnoty platí pro verzi s 64kW akumulátorem.

Související články
Už zítra začíná největší český Veletrh vědy, kde se během tří dní představí více než 100 expozic Akademie věd ČR, univerzit a inovačních firem. Vstup je zdarma. Některé stánky budou připomínat improvizované laboratoře, jiné doplní speciální exponáty. Vyzkoušíte si různé laboratorní pomůcky, laserové bludiště, písařskou dílnu, navštívíte tibetský slavnostní stan, můžete zkusit chemickou únikovou hru […]
Vezmete altermagnet, dáte ho pod rentgen, měníte polarizační filtr a pozorujete, jak materiál pohlcuje světlo. Zní to skoro jako pokus z běžné hodiny fyziky, jde však o průlomový experiment, jehož výsledkem je pozoruhodný objev fyziků z Masarykovy univerzity, Akademie věd ČR (AV ČR), Metropolitní univerzity v Ósace a University of Nottingham. Před půl rokem mezinárodní […]
Na počátku dvacátého století představovaly vlaky nejrychlejší dopravní prostředek na delší vzdálenosti. Dnes je v našich očích nahradila letadla. V celé řadě zemí však stále platí, že pokud člověk chce zažít jízdu rychlostí, za kterou by ho na silnici policie okamžitě poslala do vězení, stačí usednout do vysokorychlostního vlaku. Ten se i podle svého jízdního […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Z kdysi zázračného produktu se stává veřejný nepřítel číslo jedna. Máme se ho ale bát? „Plasty nejsou zlo. Například v medicínských aplikacích, automobilovém nebo letecké průmyslu jsou nenahraditelné. Špatnou reklamu plastům dělají jednorázové výrobky a především to, jak s nimi nakládáme…“ říká ve 27. […]
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz