RECENZE – Jeden ukradený obraz rembrandtova nejtalentovanějšího žáka, jeden sirotek a jeden z nejdiskutovanějších románů posledních pěti let. Stehlík v sobě má spoustu emocí, spoustu témat, ale i minimum řádu.
Když třináctiletému Theovi (Oakes Fegley) zemře při bombovém útoku na newyorské Metropolitní muzeum matka, ujme se ho rodina jejich bohatých známých, typických představitelů vyšší společnosti. Chlapec si padne do oka zejména s paní Barbourovou (Nicole Kidman), ale po osiření se spřátelí také s dalšími lidmi, kteří ovlivní jeho život – restaurátorem starožitností Hobiem (Jeffrey Wright), svou vrstevnicí a životní láskou Pippou (Aimee Laurence), která sama byla v osudnou dobu v muzeu, a ukrajinským přistěhovalcem Borisem (Finn Wolfhard). Nikdo z nich ale nezná Theovo temné tajemství – hoch totiž po výbuchu ukradl vzácný Fabritiův obraz Stehlík. Obraz, který se mu už tehdy líbil a k němuž si vytvořil s traumatem spojenou citovou vazbu.
Množství těchto lidí je důležité hlavně proto, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí 8 let. V té druhé poznáme Thea (Ansel Elgort) jako na první pohled sebevědomého mladého muže, kterého postupně čeká setkání s většinou svých starých známých a který se uvnitř stále mučí pocitem viny za smrt matky (to kvůli němu byli osudového dne v muzeu) i zcizení uměleckého díla, které svět považuje za zničené.
A důležité je to také proto, že příběh klade velký důraz na to, jakým způsobem každý z osudových lidí pomohl současného Thea stvořit. Slovo osudový je v tomto případě zásadní – myšlenka osudu a věcí větších než je člověk sám se Stehlíkem vine jako rudá nit. Nejprve jen jakoby mimochodem, později jeho myšlenka vychází i z úst jednotlivých postav. Film si tak na jednu stranu „elegantně“ ospravedlňuje různá náhodná setkání, která lehce zavání vykonstruovaností, zároveň ale zajímavě zhmotňuje staré známé rčení o tom, že minulost nás vždy nakonec dožene.
Stehlík operuje i s dalšími zajímavými tématy, zejména s pocitem viny a tím, co může s člověkem provést několikanásobné odloučení od těch, kteří ho milují. Ne vše se mu daří sdělit tak, jak by chtěl, nebo jak by si to látka zasloužila, ale i v slabších momentech se může opřít o kvalitní herce (zaujmou hlavně výborný mladý Fegley, jako vždy zábavný Wolfhard a Kidman, která má sice roli menší, ale už jen její přítomnost dodává filmu na lesku) a výbornou technickou stránku – jako vždy výbornou kameru oscarového Rogera Deakinse doplňuje decentní soundtrack méně známého skladatele Trevora Gureckise.
Režisér Crowley, který už za sebou má např. na Oscara nominovaný Brooklyn, se rozhodl narušit lineární vyprávění předlohy Donny Tartt a přeskakovat mezi oběma obdobími tak, aby diváka více napnul a snad i zdůraznil některé paralely v životě hlavního hrdiny. Výsledek bohužel nefunguje tak, jak by si režisér přál – vzniká lehký chaos a dojem roztříštěnosti, který oslabuje emocionální i myšlenkový dopad snímku. Množství myšlenek a dílčích nápadů, které se Stehlík snaží předestřít, je ve výsledku rozmělněné a nedostane se jim ani divákovi pořádně pod kůži. A nejspíš není divu, protože ačkoliv má film skoro dvě a půl hodiny (které mimochodem utečou jako voda), obsáhnout víc než 700stránkovou předlohu si vždy žádá kompromisy.
Stehlík je dobrý film, který ale působí dojmem, že stačilo málo, a byl by výborný. Možná kdyby se dočkal rozdělení na dvě kratší části, nebo kdyby byl pojatý trochu jinak. Pro ty, kdo chtějí do kina na ambiciózní, ale artově nijak zatížené drama, kterému stříbrné plátno opravdu sluší, ho ale můžeme jen doporučit – dnes už se s podobným typem filmu přeci jen setkáme mnohem méně často než před patnácti dvaceti lety.
Celkové hodnocení: 65 %
The Goldfinch (2019)
Hrají: Ansel Elgort, Oakes Fegley, Nicole Kidman, Sarah Paulson, Finn Wolfhard, Luke Wilson, Willa Fitzgerald, Jeffrey Wright, Aneurin Barnard a další
Režie: John Crowley
Scénář: Peter Straughan
Předloha: Donna Tartt
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Trevor Gureckis
USA / 149 minut / drama
29. května 2024 21:00
Pavel Landovský ztělesňující uzurpátorské Rusko. Před 55 lety byl natočen Nezvaný host
Související
RECENZE: Princezna na hrášku je pohádka po mozkové obrně a straší amatérismem
RECENZE: Plíživá paranoia a kolaps společnosti. Noční klid zpřítomňuje úzkost
recenze , film Stehlík , Nicol Kidmanová , literární adaptace , Ansel Elgort , Umění , Fabritius
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj uvítal, že Američané dali zelenou použití zbraní proti Rusku
před 2 hodinami
Týden do eurovoleb. V Česku by teď vyhrálo ANO, ukazuje průzkum
před 2 hodinami
Válka na Ukrajině: Rusové v noci opět cílili na ukrajinskou energetiku
před 3 hodinami
Deštivé počasí sužuje Česko. Napršelo až 70 milimetrů, zvedají se vodní toky
před 3 hodinami
Izrael nabízí Hamásu příměří v Pásmu Gazy. Plán představil Biden
před 4 hodinami
Bidena by volilo více lidí než Trumpa. Průzkum naznačil, jak výsledek ovlivní soud
před 4 hodinami
Sebevrah ve Zlíně nepřežil pád v obchodním centru
před 6 hodinami
Letní počasí se blíží. Příští týden teploty vyrostou k 30 stupňům
včera
Počet případů horečky dengue strmě stoupá. Podle WHO je situace alarmující
včera
Smrt v leteckém motoru. Na veřejnost pronikly děsivé detaily, nešlo o náhodu
včera
Donald Trump: „Žijeme ve fašistickém státě." Mnohá media jeho projev přerušila kvůli údajnému lhaní
včera
Hamás chce uzavřít dohodu, pokud Izrael zastaví válku v Gaze
včera
Verdikt soudu Trumpovi pomohl. Dárci mu poslali miliony, má podporu jako nikdy dřív
Aktualizováno včera
Už nyní jsme vítězi války na Ukrajině, tvrdí NATO. A kde jsme vyhráli, ptá se Maďarsko
včera
Úrokové sazby: Snazší začátky v investování díky vyšším úrokům u XTB
včera
Izraelská armáda potvrdila rozšíření pozemní operace do centra Rafahu
včera
Kokain nalezený ve Sněmovně hýbe poslanci. Nejedeme na drogách, tvrdí Babiš
včera
Kamera zachytila brutální útok v Německu: Muž pobodal kritika islámu, pak napadl policistu
včera
Sebeobrana není eskalace, ale základní právo, prohlásil Stoltenberg po Orbánově kritice
včera
Rusko údajně letos obsadilo víc ukrajinského území, než za celý loňský rok
Ruské ozbrojené síly postupují na všech frontách na Ukrajině a jen letos obsadily 880 čtverečních kilometrů území, uvedl v pátek ruský ministr obrany Andrej Belousov podle agentury AFP.
Zdroj: Libor Novák