RECENZE: Trauma. Zločin. Osud. Adaptace Pulitzerem oceněného bestselleru Stehlík láká i na Nicole Kidman

RECENZE – Jeden ukradený obraz rembrandtova nejtalentovanějšího žáka, jeden sirotek a jeden z nejdiskutovanějších románů posledních pěti let. Stehlík v sobě má spoustu emocí, spoustu témat, ale i minimum řádu.

Když třináctiletému Theovi (Oakes Fegley) zemře při bombovém útoku na newyorské Metropolitní muzeum matka, ujme se ho rodina jejich bohatých známých, typických představitelů vyšší společnosti. Chlapec si padne do oka zejména s paní Barbourovou (Nicole Kidman), ale po osiření se spřátelí také s dalšími lidmi, kteří ovlivní jeho život – restaurátorem starožitností Hobiem (Jeffrey Wright), svou vrstevnicí a životní láskou Pippou (Aimee Laurence), která sama byla v osudnou dobu v muzeu, a ukrajinským přistěhovalcem Borisem (Finn Wolfhard). Nikdo z nich ale nezná Theovo temné tajemství – hoch totiž po výbuchu ukradl vzácný Fabritiův obraz Stehlík. Obraz, který se mu už tehdy líbil a k němuž si vytvořil s traumatem spojenou citovou vazbu.

Množství těchto lidí je důležité hlavně proto, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí 8 let. V té druhé poznáme Thea (Ansel Elgort) jako na první pohled sebevědomého mladého muže, kterého postupně čeká setkání s většinou svých starých známých a který se uvnitř stále mučí pocitem viny za smrt matky (to kvůli němu byli osudového dne v muzeu) i zcizení uměleckého díla, které svět považuje za zničené.

A důležité je to také proto, že příběh klade velký důraz na to, jakým způsobem každý z osudových lidí pomohl současného Thea stvořit. Slovo osudový je v tomto případě zásadní – myšlenka osudu a věcí větších než je člověk sám se Stehlíkem vine jako rudá nit. Nejprve jen jakoby mimochodem, později jeho myšlenka vychází i z úst jednotlivých postav. Film si tak na jednu stranu „elegantně“ ospravedlňuje různá náhodná setkání, která lehce zavání vykonstruovaností, zároveň ale zajímavě zhmotňuje staré známé rčení o tom, že minulost nás vždy nakonec dožene.

Stehlík operuje i s dalšími zajímavými tématy, zejména s pocitem viny a tím, co může s člověkem provést několikanásobné odloučení od těch, kteří ho milují. Ne vše se mu daří sdělit tak, jak by chtěl, nebo jak by si to látka zasloužila, ale i v slabších momentech se může opřít o kvalitní herce (zaujmou hlavně výborný mladý Fegley, jako vždy zábavný Wolfhard a Kidman, která má sice roli menší, ale už jen její přítomnost dodává filmu na lesku) a výbornou technickou stránku – jako vždy výbornou kameru oscarového Rogera Deakinse doplňuje decentní soundtrack méně známého skladatele Trevora Gureckise.

Režisér Crowley, který už za sebou má např. na Oscara nominovaný Brooklyn, se rozhodl narušit lineární vyprávění předlohy Donny Tartt a přeskakovat mezi oběma obdobími tak, aby diváka více napnul a snad i zdůraznil některé paralely v životě hlavního hrdiny. Výsledek bohužel nefunguje tak, jak by si režisér přál – vzniká lehký chaos a dojem roztříštěnosti, který oslabuje emocionální i myšlenkový dopad snímku. Množství myšlenek a dílčích nápadů, které se Stehlík snaží předestřít, je ve výsledku rozmělněné a nedostane se jim ani divákovi pořádně pod kůži. A nejspíš není divu, protože ačkoliv má film skoro dvě a půl hodiny (které mimochodem utečou jako voda), obsáhnout víc než 700stránkovou předlohu si vždy žádá kompromisy.

Stehlík je dobrý film, který ale působí dojmem, že stačilo málo, a byl by výborný. Možná kdyby se dočkal rozdělení na dvě kratší části, nebo kdyby byl pojatý trochu jinak. Pro ty, kdo chtějí do kina na ambiciózní, ale artově nijak zatížené drama, kterému stříbrné plátno opravdu sluší, ho ale můžeme jen doporučit – dnes už se s podobným typem filmu přeci jen setkáme mnohem méně často než před patnácti dvaceti lety.

Celkové hodnocení: 65 %

The Goldfinch (2019)

Hrají: Ansel Elgort, Oakes Fegley, Nicole Kidman, Sarah Paulson, Finn Wolfhard, Luke Wilson, Willa Fitzgerald, Jeffrey Wright, Aneurin Barnard a další

Režie: John Crowley

Scénář: Peter Straughan

Předloha: Donna Tartt

Kamera: Roger Deakins

Hudba: Trevor Gureckis

USA / 149 minut / drama

Související

Princezna na hrášku

RECENZE: Princezna na hrášku je pohádka po mozkové obrně a straší amatérismem

Do českých kin, v nichž je o kvalitní podívanou pro děti či rodiny dlouhodobě nouze, vstupuje další pitvořivý slepenec, který z publika dělá hlupáky. Ať už jde o tristní stav zvukového mixu, ochotnickou režii či neexistující vyprávění. Princezna na hrášku dokonale ztělesňuje vše, co je s tuzemskou filmovou pohádkou špatně.
Noční klid

RECENZE: Plíživá paranoia a kolaps společnosti. Noční klid zpřítomňuje úzkost

Takřka měsíc před začátkem festivalu v Karlových Varech se do českých kin dostává druhý celovečerní film režiséra Michala Hogenauera, jehož intimní debut Tiché doteky ve Varech odpremiéroval před pěti lety. Jeho novinka Noční klid pokračuje v suverénní režii, komorním pojetí a rozplétání celospolečenských problémů na pozadí individuálních osudů.

Více souvisejících

recenze film Stehlík Nicol Kidmanová literární adaptace Ansel Elgort Umění Fabritius

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Policie ČR

Sebevrah ve Zlíně nepřežil pád v obchodním centru

Tragédie se v pátek odpoledne stala v obchodním centru ve Zlíně, kde došlo k pádu člověka. Muž na místě podlehl zraněním, která utrpěl. Případem se zabývá policie. Vše zatím nasvědčuje tomu, že šlo o sebevraždu.

před 6 hodinami

včera

včera

včera

včera

Teroristé Hamásu

Hamás chce uzavřít dohodu, pokud Izrael zastaví válku v Gaze

Palestinské militantní hnutí Hamás oznámilo svou neúčast na dalších jednáních během probíhající války v Pásmu Gazy, je však připraveno uzavřít úplnou dohodu včetně výměny unesených rukojmí a vězněných zajatců, pokud Izrael své tažení v pobřežní enklávě zastaví, uvedla agentura Reuters.

včera

Aktualizováno včera

včera

Úrokové sazby: Snazší začátky v investování díky vyšším úrokům u XTB

Úrokové sazby: Snazší začátky v investování díky vyšším úrokům u XTB

Svět investic rozhodně není jednoduchý, zejména v začátcích proto může být složité se zorientovat. Vždy je důležité se dobře informovat, než se do investování pustíte. Nicméně díky praktickým službám mohou být vaše první kroky jednodušší. Právě ty nabízí broker XTB. Jednou z výhod, které jistě oceníte, jsou vyšší úroky z vašich neinvestovaných prostředků.

včera

včera

včera

včera

včera

Rusko údajně letos obsadilo víc ukrajinského území, než za celý loňský rok

Ruské ozbrojené síly postupují na všech frontách na Ukrajině a jen letos obsadily 880 čtverečních kilometrů území, uvedl v pátek ruský ministr obrany Andrej Belousov podle agentury AFP.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy