Šéf Boeingu po problémech s letouny 737 MAX skončil

Dennis Muilenburg. Foto: BoeingDennis Muilenburg. Foto: Boeing

Krize Boeingu s návratem letadel 737 MAX do provozu přinutila devět měsíců po jejich uzemnění  k rezignaci šéfa firmy Dennise

Krize Boeingu s návratem letadel 737 MAX do provozu přinutila devět měsíců po jejich uzemnění  k rezignaci šéfa firmy Dennise Muilenburga.

Jeho konec oznámil Boeing v tiskové zprávě. Vedení amerického výrobce letadel se stane od 13. ledna šéf dozorčí rady David Calhoun. Do té doby bude řízením firmy pověřen finanční ředitel Greg Smith. I když Muilenburg rezignoval sám, představenstvo v prohlášení uvedlo, že změna vedení je nutná k tomu, aby došlo k obnovení důvěry ve společnost. Tím v podstatě Boeing naznačil, že ho k rezignaci dotlačili. Muilenburg byl v čele Boeingu od roku 2015.

O jeho konci se spekulovalo několik měsíců, Muilenburg ale odmítal skončit. V říjnu ho správní rada zbavila funkce předsedy dozorčí rady, aby se mohl plně soustředit na řešení problémů s letadly 737 MAX. Akcie Boeingu na oznámení o personální změně reagovaly růstem o více než tři procenta.

Muilenburg čelil v poslední době kritice z různých stran. Šéf amerického regulátora FAA Stephen Dickson opakovaně uvedl, že na něj Muilenburg příliš tlačí, aby úřad schválil návrat 737 MAX do provozu.  Pro Boeing jde o kritické měsíce: ztráty ze zastavení výroby rostou a není jasné, kdy a zda vůbec někdy problémová letadla dostanou povolení znovu vzlétnout. Muilenburg po dvou nehodách telefonovat prezidentovi USA Trumpovi, že jsou letadla bezpečná.  Opakovaně tvrdil, že uzemnění je otázkou pár týdnů.

737 MAX jsou pro Boeing klíčovým letadlem z pohledu prodejů i zisků. Zastavení produkce prohloubí ztrátu nejen u Boeingu, ale také u jeho dodavatelů. Nešlo přitom o problémy jen s letadly: vesmírná loď Starliner se musela minulý týden nečekaně vrátit po nezdařené misi. Software nedokázal loď dostat k mezinárodní vesmírné stanici ISS.

Od pádu dvou letadel 737 MAX čelí Boeing nejen zastavení provozu těchto letadel, ale i vyšetřování. Termín návratu do provozu zatím není jasný, firma už oznámila, že v lednu zastaví výrobu těchto strojů.

 

Tagy boeing Dennis Muilenburg uzemnění letadel 737 MAX
15 komentářů