Britský tvůrce Guy Ritchie je za svou práci poslední léta spíše kritizovaný a diváci s nostalgií vzpomínají na jeho kultovní tvorbu z přelomu tisíciletí – Sbal prachy a vypadni a Podfu(c)k. Režisér se možná také na základě těchto ohlasů rozhodl pro návrat ke svým začátkům. Hvězdně obsazený a brilantně napsaný snímek Gentlemani důstojně konkuruje Ritchieho zmíněným dvěma celovečerákům.

Mickey Pearson se kdysi vydal z Ameriky, aby mohl studovat v britském Oxfordu. Studium nevyšlo podle plánů, ale Mickeyho osud ho dovedl až k obchodování s marihuanou. Během let se vypracoval, až se z něj stal král drogového obchodu. Nyní, na vrcholu, chce své impérium prodat za pohádkové množství peněz a odejít na odpočinek. Jenže opustit tento obor není úplně jednoduché.

Geniální scénář

Ritchieho gangsterky se vyznačují propracovaným scénářem a Gentlemani nejsou výjimkou. Struktura vyprávění není chronologická a bude diváka systematicky schválně mást, aby ho donutila přemýšlet. Postupně nám představuje jednotlivé postavy a jejich motivace. Tudíž víme, kdo je proti komu, ale do posledního momentu netušíme, kdo vlastně vyhraje. Zamotané dějové střípky a jejich pointy se ve finále spojí do jednoho celku, jak to máme u Guye Ritchieho rádi. Příběh je plný vulgárních hlášek, typického britského suchého humoru a hromady mrtvol. I přes několik zavražděných nejsme svědky žádného explicitního násilí. Výborný je přechod mezi dynamickými akčními scénami a komediálně konverzačními sekvencemi. Geniální je zejména celá linie rozhovoru mezi soukromým očkem Fletcherem a Pearsonovou pravou rukou Rayem, která v podstatě jednotlivé útržky spojuje. Tímto se také dostáváme k hereckému obsazení.

Hvězdy za pár šupů

Přestože je film přeplněný hvězdnými hereckými jmény, rozpočet snímku se pohybuje pouze okolo 20 milionů dolarů. V roli Mickeyho Pearsona poznáváme texaského sympaťáka Matthewa McConaugheyho, který se po pár letech konečně zase objevil v kvalitním snímku. Raye si zahrál Charlie Hunnam, jehož si můžete pamatovat ze seriálu Sons of Anarchy. Ray je inteligentní a uhlazený gangster, plně loajální k Mickeymu. Perfektně se doplňuje při hovorech s Fletcherem, v němž poznáváme Hugha Granta. Ten se touto rolí precizně vymanil ze škatulky sukničkáře a milovníka žen. Homosexuální Fletcher je totiž bezcharakterní slizoun. Dalším populárním hercem, který si roli v tomto snímku užívá pravděpodobně nejvíc, je Colin Farrell. Nejkrásnější ze všech je samozřejmě Michelle Dockery jako Mickeyho žena Rosalind.

Ritchie má postavy napsané tak, že postupně poznáváme morální rozdíl mezi gangstery a jsme schopni si celkem rychle vybrat, komu budeme fandit. Kdo je tím největším mizerou, je pro mě v konečném zúčtování přes to všechno překvapením.

Co se týče soundtracku, v trailerech hudba pracuje velmi dobře. Těšil jsem díky tomu na fungování zejména v akčních scénách. Není to nic hrozného, dokonce bych řekl, že se tvůrci trefili ve výběru velmi dobře, ovšem hiphopová okénka Farrellových chráněnců pozitivní pocit spíše potlačovala. 

Jsem rád, že je Guy Ritchie zpět v žánru, který ho proslavil a který on sám ovládá nejlépe ze všech. Snad se podobných filmů od stejného tvůrce znovu dočkáme.


FILM: GENTLEMANI

Režie: Guy Ritchie
Scénář: Guy Ritchie, Ivan Atkinson, Marn Davies
Střih: James Herbert
Kamera: Alan Stewart
Hudba: Christopher Benstead
Hrají: Matthew McConaughey, Charlie Hunnam, Michelle Dockery, Colin Farrell, Henry Golding, Hugh Grant, Jeremy Strong, Brittany Ashworth, Lyne Renee, Eugenia Kuzmina, Max Bennett, Togo Igawa, Jason Wong, Samuel West, Eddie Marsan, Tom Rhys Harries, Gershwyn Eustache Jnr, Tom Wu
www.vertical-ent.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
10
Herecké výkony
10
Vizuální zpracování
10
Hudba
7
recenze-film-gentlemaniGuy Ritchie dává vzpomenout na své začátky, kdy si podmanil svět originálními gangsterkami. Gentlemani mají netradiční vyprávěcí strukturu a zamotaný příběh, jsou plní typického britského humoru a hereckých hvězd, které si své role náležitě užívají, což je na snímku také vidět. Film je nejen pro skalní fanoušky režiséra, ale také pro všechny, které už nebaví přílišná korektnost.