Čvn 06 2020

ČT zprávy dobré správy

Pracovní vlak kropí herbicidem plevel v kolejišti.

Poslední květnovou neděli odvysílala Česká televize v hlavních zprávách reportáž na téma rušení lokálních tratí. Podstatou sdělení bylo, že ve vzduchu visí nový zákon, který umožní vybrané lokálky snáze zlikvidovat. Tedy pardon, zakonzervovat do podoby cyklostezky. Hlavní roli opuštěné odepsané tratě si zahrála Kozí dráha jako nadšená čekatelka na svou asfaltovou budoucnost. Slušná veřejnoprávní komedie státní správy.

Pro začátek musí divák pochopit, že státní správa se o dráhu pravidelně stará. Scénka s drezínou poslouží dobře, ale to zase trať nevypadá příliš opuštěně. Pomůže pár záběrů na zvlněné koleje a shnilý pražec. Zástupce státní správy konstatuje, že trať je aktuálně nesjízdná. Správa železnic tedy své povinnosti nezanedbává, přesto je trať zarostlá, nesjízdná a její oprava by stála 150 milionů. Kraj na ní přestal objednávat dopravu pro nezájem cestujících. Už to veřejnoprávní diváku snad chápeš, ne…na tuhle trať zapomeň!

Na opuštěnou Kozí dráhu, která je sice jaksepatří udržovaná, ale průjezdná jen z poloviny a vlastně nesjízdná, by města (slyšeli jsme jen zástupce Děčína, jaká další to mají být bůhví) chtěla přesunout cyklisty. Záměr děčínského zastupitele mě oslnil svou hloubkou. Rád by vytvořil alternativu ke krušnohorské magistrále, která by vedla pod Krušnými horami. To je skutečně pádný důvod, proč tam nemá jezdit vlak…Ani nápad, žádná diskriminace, na kole jezdí všichni a pořád. Staří, invalidní, maminky s kočárky, v noci, v lijáku, v mrazech…Cyklostezka je přece pro všechny, takže vlastně veřejný zájem. To musí veřejnoprávní divák uznat. A jakmile projde ten zákon, přestanou cyklostezkám ty zarostlé koleje překážet.

Pracovní vlak v houští.

Hlavní výhodou nového zákona má být, že by šlo tratě rychle zlikvidovat, ale někdy v budoucnu v případě změny potřeb by to zase mohla být dráha. Jinými slovy: Chceme se teď rychle napakovat na cyklostezkách, a co bude za pár let, je nám buřt. A takových tratí máme v merku minimálně osm.

A ještě taková drobnost na závěr reportáže. Existuje jakási skupinka nadšenců, kteří by na tuhle opuštěnou nikým nechtěnou Kozí dráhu rádi objednali vlaky. Nezbývá než upřesnit, že nadšenci jsou normální dopravci, kteří v prosinci loňského roku objednali celkem 376 vlaků na víkendy a státní svátky od začátku května do konce srpna. Správa železnic jejich objednávku zamítla. A proč? Tak právě o tom byla tahle veřejnoprávní komedie státní správy.

Se souhlasem autorky je zde diskuze k článku uzavřená. Diskutovat lze na jiných webech či sociálních sítích.

Related Images:

Share