Veřejnost svolal moravskoslezský krajský úřad v rámci procesu EIA, který posuzuje vliv stavby na životní prostředí, aby si vyslechl připomínky k přepracované dokumentaci předložené investorem.
Náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová i další lidé, kteří připravují projekt nazvaný Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba, vysvětlovali, proč je tramvajová trať důležitá a výhodná pro město i místní obyvatele.
„Páteřní dopravou v Ostravě je ekologická tramvajová doprava,“ argumentovala Bajgarová.
Diskutovaly desítky Ostravanů. Zastánci tratě však byli jen tři. Ostatní tvrdili, že stavba i trať jim uškodí a životní prostředí zhorší.
„Bydlím v Zábřehu, ale v Porubě jsem studoval a často jezdím za kamarády na pivo k Duze. Rád bych tam jel tramvají,“ začal mladý muž. „Jdi domů,“ začali ho naštvaně okřikovat místní lidé.
Lidé kritizovali záměr stavby i dokumentaci
Mladík se ale nedal odradit a pokračoval: „Chováte se hrozně, vás nezajímají žádné argumenty.“
Odpůrci stavby si však argumenty odborníků detailně prostudovali. Mnohé z nich začali na místě vyvracet. Například Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme, který už poslal krajskému úřadu k přepracované dokumentaci pro EIA stovky připomínek, citovala řadu dalších.
„Jsem právnička. Autor biologického hodnocení některé věci opomenul, v některých případech dokonce vycházel z legislativy, která již deset let neplatí, a proto je celé jeho hodnocení neplatné a nezákonné,“ tvrdila Vysloužilová.
„Všechny připomínky jsou zaznamenané, budeme se jimi zabývat,“ slíbila úřednice kraje Dana Kučová.
Podnětů zpochybňujících dokumentaci, nezávislost odborníka najatého krajem na oponentní posudek a hlavně samotnou stavbu tratě zaznělo mnoho. Lidé diskutovali téměř sedm hodin. Nakonec Kučová po dvaadvacáté hodině jednání přerušila a kraj bude muset svolat jeho pokračování.