Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nový šéf pozmění směřování Škody k levnějším autům, očekávají analytici

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Evgeny Petrov, EuroZprávy.cz

Nový šéf mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, kterým se dnes stal Němec Thomas Schäfer, zřejmě pozmění její směřování k levnějším třídám vozů. Očekávají to analytici oslovení ČTK. Od Schäfera zároveň čekají úsporná opatření kvůli ekonomickým výpadkům v souvislosti s pandemií koronaviru.

Padesátiletý Schäfer ve funkci předsedy představenstva Škoda Auto nahradil Bernharda Meiera, který skončil po pěti letech. Schäfer dříve působil jako generální ředitel jihoafrického zastoupení Volkswagenu s působností pro celý subsaharský africký region.

Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době. "Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie COVID-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat," uvedl analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.

Hlavním úkolem Schäfera bude podle všech oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky. Vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si totiž přeje, aby česká automobilka méně konkurovala prémiovým značkám koncernu, jako jsou Volkwagen nebo Audi, a více se zaměřila na levnější vozy. "Měla by tak konkurovat například Dacii či Fiatu," uvedl Radek Pecák z Deník.cz.

Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut. V osobě nového šéfa vidí i snahu o větší centralizaci v řízení Škody, což je podle Bartoně možné odvodit i z nejmenování "místního" Martina Jahna, o kterém se po odvolání Meiera v souvislosti s pozicí šéfa automobilky také spekulovalo. Jahn nedávno skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

Jako manažera s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů hodnotí Schäfera Petr Knap z poradenské společnosti EY. Podle něj může navázat na předchozí úspěšné kroky a firmu dál posunout. Čekají jej ale náročné výzvy spojené mimo jiné s poklesem poptávky po pandemii, poznamenal Knap.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí meziročně klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy Kč). Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň.

Témata:  Škoda auto

Aktuálně se děje

30. května 2024 17:27

29. května 2024 13:05

Ruská Raiffeisen bank ukončí platby v amerických dolarech

Ruská divize rakouské Raiffeisen Bank přestane od 10. června zpracovávat odchozí platby v amerických dolarech. Banka to oznámila ve středu s odvoláním na „změněné požadavky korespondenčních bank“.

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

EUR

Komentář

Estonsko má nově horší rating než Česko. Vůbec poprvé od roku 2010, tedy za celou dobu, po kterou platí eurem

Světově významná ratingová agentura Standard  & Poor’s v pátek zhoršila rating Estonsku, ale také Litvě, Lotyšsku a Francii. Případ Estonska je však z českého pohledu zvláště pozoruhodný. Estonsko totiž představuje nejméně zadluženou zemi Evropské unie. Jako jediná v EU loni vykázala veřejný dluh nižší než 20 procent HDP, konkrétně 19,6 procenta HDP. Estonský dluh je tudíž ani ne poloviční v porovnání s tím českým. Navíc Estonsko jako jedna z mála zemí EU má nižší zadlužení než Česko hned dlouhodobě. To už se v EU dá jinak říci jen o Bulharsku a Lucembursku.