Situaci maloobchodníků v nákupních centrech negativně ovlivňuje pandemie koronaviru. Podle výsledků aktuálního průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE, který realizovala mezi nájemci obchodních center, 75 % společností předpokládá návrat jejich podnikání do stejné kondice, v jaké se nacházely před vypuknutím koronakrize, až v příštím roce.
„Výsledky průzkumu ukazují na stabilitu českého maloobchodního trhu a zkušenosti etablovaných nájemců. Téměř tři čtvrtiny respondentů neočekávají změny dlouhodobých strategií týkající se diverzifikace trhů nebo dodavatelského řetězce,“ poznamenává Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center v CBRE. Jako tři zásadní změny v rozhodování ohledně pronájmu komerčních prostor dotazovaní uvedli: pozastavení expanze (téměř 25 %), zpřísnění parametrů pro zhodnocení případné expanze (téměř 25 %) a snížení nákladů na vybavení jednotek (19 %). „K uzavření komerčních prostor nebo ukončení nájemní smlouvy došlo u pouhých čtyř procent maloobchodních nájemců. Dotčenými sektory byly především gastronomie, móda a obuv společně s doplňky,“ dodává Tomáš Míček.
Hlavní diskuse mezi pronajímateli a nájemci probíhala především kvůli snížení nájemného, o které si zažádalo až 35 % respondentů. Častý byl také požadavek na nájemní prázdniny nebo přechod na tzv. obratové nájemné (17 %), případně tzv. rent-free period (10 %). Jen 3 % respondentů žádnou diskusi s vlastníky center nevedla. 44 % maloobchodních nájemců pronajímatelé nabídli nějaké úlevy, u 39 % přistoupili na program Covid-nájemné. 17 % respondentů nebyly nabídnuty žádné úlevy, ale v tomto případě se jednalo především o sektor služeb, potravin a specializovaných prodejen potravin, kdy tyto obchody zůstaly otevřené i během pandemie, a tudíž se na ně program nevztahuje.
„Celkem 25 procent respondentů vnímá dopad pandemie na svoji prodejní síť neutrálně až pozitivně. Na druhé straně 42 procent maloobchodníků předpokládá, že v následku pandemie koronaviru budou nuceni upravit svou prodejní síť – buď zmenšit počet, anebo plochu svých obchodů. Nejvíce zasaženým sektorem je v tomto směru gastronomie, kde změny čekají až 80 procent respondentů,“ komentuje Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE. Nájemci se chtějí dlouhodobě soustředit na zlepšování zákaznického zážitku v kamenné prodejně a dále investovat do rozvoje on-line nástrojů/doručovacích aplikací a využívání sociálních sítí pro prodej zboží. U jednotek nad 500 m2, které jsou často obsazovány kotevními nájemci, až polovina respondentů očekává nárůst podílu on-line prodeje.
Téměř 70 % nájemců považuje digitální kanály za ideální doplnění kamenných prodejen (podstatu podnikání tvoří pouze u 11 % respondentů). Celkem 8 % dotazovaných zavedlo on-line nástroje jako novinku v době pandemie s cílem kompenzovat zavření kamenných provozoven. Jednalo se především o segmenty gastronomie, módy, obuvi a doplňků. Každý třetí maloobchodník v budoucnu předpokládá nárůst podílu on-line prodejů. Největší očekávání má v současné době již dominující sektor elektroniky, kde další růst předpokládá až 40 % respondentů z tohoto odvětví.