E-mail je bezpečnostní riziko pro firmy
Zákony a předpisy čím dál tím víc vyžadují zabezpečenou
komunikaci, počet obětí kyber kriminality je na vzestupu a šifrování zpráv je
již dlouho dostupné zcela zdarma. I přesto pouze malá část lidí a firem chrání a šifruje svou e-mailovou
komunikaci. E-mail bez zabezpečení dnes přitom představuje reálné a potenciálně drahé
riziko a posílání nezabezpečených informací e-mailem může být
v některých případech dokonce protizákonné. Jak se chránit?
Poslali jste někdy kolegům e-mailem třeba databázi klientů
a jejich údajů? Pokud ano a odeslali jste tento e-mail bez šifrování, dopustili
jste se učebnicového porušení zabezpečení osobních údajů dle GDPR. Problém
ovšem může být mnohem větší, než potenciální porušení zákona: váš nezabezpečený
e-mail může někdo opravdu odchytit a data vašich klientů bezohledně zneužít.
Někdy to působí jako zbytečnost, ale ochrana údajů a
zabezpečení komunikace mají svůj smysl. Dobře to vědí ti, kteří už zažili, co to
znamená být obětí zneužití dat. S narůstajícím využíváním informačních
technologií počet těchto obětí nevyhnutně stoupá a e-mail je známou Achillovou
patou bezpečné firemní komunikace.
Jak ochránit svou e-mailovou komunikaci
Základem bezpečné e-mailové komunikace je šifrování a
podepisování zpráv. Tato funkcionalita je více či méně vestavěná v e-mailových
aplikacích, je tedy možné ji nastavit jako standard pro všechny zaměstnance a
vynutit její používání.
Šifrování zpráv byste měli používat vždy, když chcete mít
jistotu, že si potenciálně citlivé informace ve vašich zprávách nepřečte nikdo,
komu nejsou určeny. Nikdo bez přístupu k vašemu soukromému šifrovacímu klíči (a
heslu k němu) si zašifrovanou zprávu určenou vám nebude schopen přečíst ani na
vašem počítači. Obsah zprávy je v případě zašifrování bezpečný po celé cestě
svého putování.
Když je zpráva navíc opatřena elektronickým podpisem,
můžete mít jistotu, že obsah zprávy nebyl cestou pozměněn.
Jak nastavit šifrování a podepisování e-mailů
Šifrování a podepisování e-mailů vychází primárně z konceptu kryptografie s veřejným klíčem (známá také jako asymetrická kryptografie). Tento koncept využívají i rozšířené šifrovací protokoly S/MIME a PGP. Abyste mohli začít šifrovat e-maily, potřebujete si vytvořit soukromý a veřejný klíč pro svou e-mailovou adresu. Následně ho musíte importovat do své e-mailové aplikace a absolvovat proces výměny klíčů s každým kontaktem zvlášť.
Tento proces může být celkem otravný a složitý, proto je dobré použít e-mailovou aplikaci, která přímo
podporuje vytváření a jednoduché sdílení šifrovacích klíčů.
Se správnou aplikací zvládne nastavit šifrování svých
e-mailů i úplný začátečník a pro firmy již nepředstavuje bezpečnost e-mailové
komunikace zásadní náklad navíc – stačí dostatečně proškolit zaměstnance. Bezpečnostní
riziko spojené s firemní e-mailovou komunikací je tak možné zcela eliminovat.
Michal Bürger
Michal Bürger je spoluzakladatel a CEO společnosti eM Client, s.r.o. a spoluautor známé e-mailové aplikace eM Client. Již více než 10 let se zabývá problematikou e-mailových technologií. Se svým týmem vytvořil řadu inovací a nových funkcionalit v oblasti e-mailové komunikace a bezpečnosti a věří, že e-mail má nejlepší roky stále před sebou.
eM Client, s.r.o.
eM Client je původem česká firma, která vytvořila aplikaci pro správu e-mailů eM Client jako úspěšnou alternativu Outlooku. Českého pošťáka pro Windows a macOS s řadou odborných ocenění využívá přes 1,5 milionu aktivních uživatelů po celém světě. eM Client je důvěryhodným partnerem pro individuální zákazníky, ale i největší hráče globálního byznysu, jako např. Toyota, DPD, Avis, nebo McDonald’s. V roce 2020 firma vydala již osmou verzi aplikace eM Client s řadou novinek a unikátních funkcí pro zvýšení produktivity a lepší zabezpečení e-mailové komunikace.
Více na www.emclient.com.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz