Centrum pro vyprávění příběhů! To by pomohlo českým vypravěčům k emancipaci
Tři vypravěči představují, jak se vypravěčské umění v Česku za poslední dekádu uchytilo, jaká je česká vypravěčská scéna a jakým projektům se věnují.
Pozvání do studia přijali vypravěči a lektoři vyprávění Justin Svoboda a Markéta Holá z organizace Story-telling.cz a Michala Piskačová, která pořádá festival Kolotoč příběhů v Českých Budějovicích. Všichni se živému vyprávění příběhů neboli storytellingu věnují už několik let a jsou součástí nevelké české vypravěčské scény.
V českém kulturním prostředí se zmínky o storytellingu s odkazem na zahraniční inspirace začaly objevovat zhruba před deseti až patnácti lety. Ve Velké Británii nebo ve skandinávských zemích je vypravěčská scéna mnohem rozvinutější a to nejen kvůli zhruba sedmi desítkám let, kdy tam vypravěčské umění zažívá rozkvět, ale jak zmínila Markéta Holá, tak i díky výrazné mytologii, která je v obou zmiňovaných částech Evropy stále živá.
Vše se odehrává v divákově hlavě
Vypravěči a vypravěčky na svých představeních okouzlí zejména jednoduchostí provedení svého předtavení, ale současně silným diváckým zážitkem. Jde totiž o setkání, které modeluje vypravěč, který musí být neustále napojený na diváky. Nejde přitom o stand-up, který vnějškovou podobou storytelling může připomínat. Živé vyprávění příběhů může mít různé cíle sdělení, nejen pobavit. Přitom jde o řemeslo, kterému se lze učit a pilovat jej k profesionalitě.
Česká cesta
Organizace Story-telling.cz vznikla před 10 lety a od té doby se snaží v českém prostředí představit potenciál tohoto umění. Sami členové čerpají inspiraci ze zahraničí, kde se storytelling dá také studovat na univerzitách a je podporován jako přirozený projev kultury a kultivuje se. Neznamená to, že by ale čeští vypravěči nehledali svůj osobitý výraz a repertoár. Každý z nich si buduje zásobu příběhů posvém. Jak uvedl Justin Svoboda, příběh musí cinknout, oslovit ho, aby ho pak vyprávěl. Sám vypravěč totiž pak vystupuje před publikem jako autor, dramaturg, režisér i performer v jednom.
Vyprávění je důležitá dovednost
Vyprávění má velký potenciál i v jiných oborech. V ArtCafé jsme se bavili zejména o projektech pro školy, ale vypravěči vidí možnosti i ve spolupráci s knihovníky nebo třeba kaplany.
Markéta Holá představila z projektů spolupráci s Dcerami politických vězňů, jejichž příběhy vypravěči ze Storyetlling.cz vyprávějí přímo ve školách. Zkušenosti mají také přímo s tréninkem učitelů i workshopy pro studenty.
Kde vyprávění zažít?
Pokud chcete zažít vyprávění, můžete navštívit pravidelné vyprávění u ohně pořádané vypravěči ze Story-telling.cz, které se konají v pražském CrossClubu pravidelně od jara do podzimu každé druhé úterý večer. Nebo lze vyrazit na mezinárodní festival živého vyprávění Kolotoč příběhů do Českých Budějovic, který organizuje Michala Piskačová. Letos se bude konat v půlce října v prostoru Horká vana.
Související
-
Karin a Anatol Svahilec: Česká slamová scéna nikdy nebyla větší
„Slameři se mezi sebou přestávají znát,“ říká jeden z hostů ArtCafé a přední český slamer Anatol Svahilec.
-
Účastníci kurzu Storyseč se zdokonalovali v umění vyprávění příběhů a improvizaci
Posloucháte rádi příběhy? A co takhle je umět vyprávět? Poslechněte si reportáž z kurzu improvizace a vyprávění, který se v posledních srpnových dnech konal v Olomouci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.