Návrh, výroba, kalkulace i prodej. Školy začnou vyučovat podnikání

  8:40
Vyrobí si něco z keramiky, ale zároveň se dozvědí, kolik stojí použitá hlína či kolik elektřiny je třeba na vypálení a glazování. Na základě toho určí cenu a zkusí výrobek prodat. Na bruntálských školách vzniká síť inkubátorů, která žákům během výuky i v kroužcích odhalí svět podnikání.

Se světem podnikání školy propojí například kroužky keramiky. Děti si nejen něco vyrobí, ale dokážou spočítat i cenu výtvoru a zkusí jej prodat. | foto: David Peltán, MAFRA

Podnikatelské inkubátory dětem propojí tvorbu výrobku s finančním prostředím. „Nenásilné kladení důrazu na byznys pomůže žákům lépe pochopit nejen to, že nějakou dobu trvá něco vyrobit, ale že životní cyklus výrobku začíná dávno před a končí dávno potom, co svůj výrobek začali vyrábět,“ řekla manažerka projektu Ivona Orságová.

Podnikavost dětí budou dopoledne v hodinách pracovních činností nebo dílen a v odpoledních zájmových aktivitách rozvíjet základní školy ve Školní, Jesenické a Okružní ulici. Inkubátor vzniká také v bruntálské Střední průmyslové škole a Obchodní akademii.

„Jsme v přípravné fázi. Staví se, buduje, pro inkubátor připravujeme nové prostory. Zároveň čekáme na rozvolnění opatření, abychom projekt mohli zahájit,“ popsal Jan Meca, ředitel Střední průmyslové školy a Obchodní akademie.

Školy také nakupují vybavení – šicí stroje, keramické pece, nový nábytek i výpočetní a prezentační techniku. Například učitelé ze Základní školy v Okružní ulici do dopoledního vyučování zařadí výrobu košíků z pedigu či keramiky a s důrazem na podnikání povedou i odpolední kroužky módní tvorby, košíkaření či 3D tisku.

Podnikání v hodinách dílen i zájmových kroužcích

„Cílem je propojit dovednost s finanční gramotností. Zájem o aktivity máme prověřený, už od šesté třídy dáváme žákům volitelné předměty. Zájem je o rukodělné činnosti, momentálně je nejvíce v kurzu i vaření,“ řekl ředitel Základní školy Okružní Leoš Sekanina.

Pedagogové ze Základní školy Jesenická výchovu k podnikání využijí v hodinách dílen a pěstitelství, ale také v odpoledních kroužcích. Jeden se věnuje tvorbě výrobků z papíru, kůže, korálků, vosku a práci s materiály, které se běžně vyhazují, a druhý multimediální a propagační tvorbě.

Děti v Základní škole Školní zažijí kompletní linii od návrhu přes nákup materiálu, výrobu, kalkulaci po propagaci v kroužcích Textilní ateliér, Youtubeři, Malý cukrář, DIGITECH 4U a Kosmetický salon.

Středoškoláci se poučí o daních i marketingu

Ještě podrobněji budou své nápady a projekty v podnikatelském inkubátoru konzultovat studenti Střední průmyslové školy a Obchodní akademie. Dozvědí se, jak zahájit podnikání v Česku, ale i v Polsku, podrobnosti o daních a vedení účetnictví a využijí konzultace v podnikatelských soft skills, což jsou dovednosti v oblasti chování, komunikace, spolupráce a způsob řešení problémů. 

Vzdělají se také v marketingu nově začínající firmy, projektového řízení a propojení odborných znalostí v oblasti strojírenství, mechatroniky, automatizace a informačních technologií.

„Část výuky zajistí naši pedagogové, některé odborníky si přizveme zvenčí. Například poradenství pro strojaře v oblasti daní zvládneme vlastními kapacitami, u marketingu přizveme externisty,“ uvedl Meca.

Projekt je přeshraniční, spolu s bruntálskými školami inkubátory vznikají i ve třech základních školách zřízených Gminou Prudnik a jedné střední škole za Powiat Prudnicki. Celková dotace přesahuje jeden a půl milionu eur.