Brutální zásah policejních složek proti demonstrantům 17. listopadu 1989 se odehrál přímo pod okny Národního divadla, které se tak symbolicky stalo očitým svědkem počátku společenských změn v celé zemi. Byli to právě herečky a herci, kteří se spolu se studenty stali prvními hybateli revoluce (poté co jejich velká část o desetiletí dříve musela podepsat potupnou antichartu). A Národní divadlo se vždy těšilo největšímu zájmu. Z českého Národního divadla se stala instituce i fenomén s ne úplně jednoduchou historií.
Už vznik národního divadelního svatostánku je trochu založený na mýtech a lžích – nejrozšířenější je asi pověra, jak si na něj prostí Češi, čelící rakouskému útlaku, nastřádali sami: reálně by z takové sbírky divadlo nikdy nemohlo vzniknout, rozhodující byly štědré příspěvky šlechtických rodin a císaře Františka Josefa I. Byl to právě on, který – poté, co obdržel telegrafickou zprávu o požáru Národního divadla v roce 1881 – obratem zaslal ohromnou (a pro rekonstrukci klíčovou) částku 20 tisíc zlatých na jeho obnovu.
Bez zajímavosti není ani fakt, že i výzdoba divadla vznikla na lži – respektive na základě motivů rukopisných padělků, což nijak nesnižuje uměleckou hodnotu této výzdoby. O problematické historii zlaté kapličky zejména v minulém režimu se také napsalo dost. A nyní nastal čas zhodnotit historii nedávnou, v letech 1990 až 2015, kam Alena Zemančíková ve své knize Zpětné zakreslení cesty mapování dovedla.
Cesta činohry
Příběh 25 let činohry Národního divadla vypráví o pronikání nových témat a stylů do tvůrčího prostředí divadla, které se zavázalo k vlastenecké tradici v podobě povinnosti stát se přístupným všem. Je v tom výjimečné, protože žádné jiné divadlo v zemi takový závazek nenese; žádné jiné ke splnění takového úkolu ani nemá srovnatelné podmínky jako Národní divadlo v Praze.
Zpětné zakreslování této tvůrčí cesty bez přesných souřadnic Alenou Zemančíkovou je napínavou a zábavnou činností, doprovázenou zamyšlením, jakou cestu urazila tamní činohra za 25 let v celkovém obraze české společnosti a jejího Národního divadla.
Zpětné zakreslování tvůrčí cesty bez přesných souřadnic Alenou Zemančíkovou je napínavou a zábavnou činností, doprovázenou zamyšlením, jakou cestu urazila činohra za 25 let v celkovém obraze české společnosti a jejího Národního divadla |
„Za těch 25 let se mi zostřil obraz české divadelní kritiky a jejího příběhu od roku 1989. Došlo za tu dobu k zajímavé generační výměně, na formulaci různých generačních postojů, a pro mě to znamenalo možnost se nad českou divadelní kritikou soustavněji zamyslet. Celkově je moje kniha zprávou o vývoji našich očekávání v divadle a vůbec o vývoji zdejší intelektuální rozpravy v jednom konkrétním čtvrtstoletí,“ podotýká Zemančíková. A nejde o žádné hlazení po srsti.
„Mnohé tato kniha pobouří a leckdo se bude v knize hledat marně, ale tak je to s Národním divadlem vždycky – je to divadlo všech a nikdo není spokojen,“ míní šéfdramaturgyně Činohry Národního divadla Marta Ljubková. Zemančíková se nebojí otevřít pro některé bolestivá témata, protože společenské události se promítaly do divadelního organismu a jevištního díla – a porevoluční doba byla hodně turbulentní.
Otevřely se hranice a otázky vztahu Čechů a Němců, docházelo k restitucím a privatizaci, vyrovnání s totalitní minulostí a rehabilitací umlčených umělců… a to vše Národní divadlo nějak reflektovalo. Ne vždy správně, ale ani toho se Zemančíková nebojí dotknout, aniž by měla obavy, že se někoho dotkne: „Současné vedení Národního divadla, ale i ta předchozí, jsou sympatická svým sebereflexivním postojem a autokritičností.“
Proměna stylu i poetiky
Zemančíková se však nezabývá pouze společenskými tématy či hledáním odpovědi na nosnou, ale přece jen spíš teoretickou otázkou: Čím je národu Národní divadlo? Všímá si i toho, jak tamní činohra za sledované čtvrtstoletí proměňovala styl i poetiku a jak pro svůj umělecký výraz hledala nástroje a prostředky. Sleduje také nástup nových herců i režisérů a jejich pátrání po tvaru, který by spojil do inscenačního celku výrazné projevy osobností s rozličným dosavadním zázemím.
Nikdo to neměl jednoduché. Režiséři, kteří přišli z menších divadel, jež byly s publikem ve „spikleneckém vztahu“, hledali vlastní způsoby, jimiž by oslovili diváky oficiální scény, zvyklé na něco jiného. A ukazuje i to, jak těžké úsilí stojí i za požadavkem vzniku současných a kvalitních domácích dramatických textů. S tím souvisí i hlas kritiky, který v toku textu dostává průběžný prostor vedle popisu uměleckého úsilí.
Alena Zemančíková si všímá i toho, jak činohra za sledované čtvrtstoletí proměňovala styl i poetiku a jak pro svůj umělecký výraz hledala nástroje a prostředky. Sleduje také nástup nových herců i režisérů a jejich pátrání po tvaru, který by spojil do inscenačního celku výrazné projevy osobností s rozličným dosavadním zázemím. |
V dobové kritice se nejen odrážejí splněná i zklamaná očekávání publika a interpretace inscenací, ale vystihuje i zmíněné společenské nálady a potřeby, protože i kritik je člověk své doby, reflektuje svou přítomnost a vyvíjí se – nebo by aspoň měl, nechce-li ustrnout na mrtvém bodě. To se mnoha kritikům zejména starší generace (a nejen divadelním, platí to i o filmové či literární kritice) často stává – erudice a zkušenost nestačí, je nutné chápat vývoj i trendy, bez kterých nelze postihnout současný umělecký svět.
Klíčovým pojmem pro pochopení fungování Národního divadla je zodpovědnost, tvrdí Zemančíková: „Je to dané povahou instituce Národního divadla, jeho založení a dějinného příběhu. Když někdo do ND vstupuje jako herec, šéf nebo řadový dramaturg, vždycky s vědomím, že je třeba dostát zodpovědnosti nejen k umění,“ míní Zemančíková. „Člověk přijímá práci v Národním divadle s tím, že neustále musí klást otázky – sobě i druhým. Stokrát si můžeme říci, že Národní divadlo je divadlo jako kterékoli jiné, jenže není.“
A o výjimečnosti Národního divadla je Zpětné zakreslení cesty především. Protože ať se nám to líbí, nebo nelíbí (a že mnoho těch, kteří mají k Národnímu divadlu leckdy oprávněné výhrady), zlatá kaplička zůstává nejprestižnější divadelní scénou u nás a je správné neustále reflektovat její vývoj. Kriticky, s přísným okem, ale s vědomím, že stále jde o něco mimořádného. A Zpětné zakreslení cesty to ví.