Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zábava

Zabíjejte popírače klimatických změn. Švandovo divadlo uvede online premiéru satirické komedie o střetu politiky a ekoteroristů

Co se stane, když se mocná síla klimatické změny střetne s nepružnými osobami z nejvyšší politiky? I o tom vypráví satirická komedie Zabíjejte popírače klimatických změn Davida Finnigana, jejíž online premiéru chystá 25. ledna pražské Švandovo divadlo. Titul inspirovaly slavné akční filmy z 80. let o teroristech a rukojmích, humor Quentina Tarantina a rétorika Ala Gora. Svižnou satiru ze světa současné politiky uvede smíchovská scéna jako první neanglicky mluvící divadlo, které zároveň iniciovalo i její první cizojazyčný překlad. Ten je dílem Ester Žantovské, režie se ujali Adam Svozil s Kristýnou Jankovcovou. Inscenace bude k vidění prostřednictvím Youtube kanálu Švandova divadla.

Ministryně životního prostředí Gwen Malkinová (Natálie Řehořová) se ocitá v největší morální krizi za svoji kariéru, z níž jí nepomůže ani její oddaná mluvčí (Nataša Bednářová). A aby toho nebylo málo, koncert v australském parlamentu, při němž se ministryně touží konečně odreagovat, přeruší vpád skupiny ekoteroristek (Anna Stropnická). Banda rozzlobených žen pod vedením nesmlouvavé Catch (Marie Štípková) vydírá vládu a požaduje okamžitou změnu jejího přístupu k ochraně klimatu – nebo, a to se nedá nic dělat, všechny pozabíjí…

Chytrá satira místo agitky
Jak upozorňuje dramaturg inscenace David Košťák, „Finniganova provokativní, chytře napsaná hra, v níž vystupují samé ženy, se kvůli svému šokujícímu názvu nejprve dočkala v Austrálii zákazu a později tu získala prestižní cenu Griffin Award.“ Švandovo divadlo iniciovalo její první překlad do jiného jazyka a uvádí ji jako první neanglicky mluvící divadlo. Podle Košťáka však nejde o další ekologickou agitaci, nýbrž o chytrou satirickou komedii, poukazující mimo jiné na sílu médií a sociálních sítí a jejich vliv na mínění mnohdy krvelačné veřejnosti.  

S tím souhlasí i Kristýna Jankovcová a Adam Svozil, kteří jsou považováni za nejpozoruhodnější režijní dvojici mladé divadelní generace: „Hru bychom označili za svižnou politickou satiru, která se prostřednictvím humoru vyrovnává s patovou situací, v níž se současná debata o klimatické změně ocitla. Autor zároveň vtipně zobrazuje vzájemnou radikalizaci názorových stran a také jejich zničující zatvrzelost.“

Sám David Finnigan svou hru označuje jako „akční thriller“ a při jejím napsání spolupracoval s klimatology: „Inscenace tohoto textu by neměla být žádná depka. Není ani o klimatické úzkosti. Rád o ní smýšlím jako o bizarní oslavě života vstříc ekologické hrozbě.“

A jak si dvojice režisérů poradila s tím, že je příběh pevně vsazen do Austrálie, jejíž specifické prostředí ani politiku český divák nejspíš nebude znát?Od úpravy textu až po práci s herci, jsme hledali styčné body australského a českého kontextu a paralely se snažili posilovat a zvýrazňovat. V dnešní době ale není potřeba být zas tak návodný: kupříkladu propojení miliardového byznysu a politiky má sto plus jedna podob, jeho škodlivost je ovšem internacionální,“ uvádějí Kristýna Jankovcová s Adamem Svozilem.

Střet v podání pěti žen
Obsazení slibuje generační setkání pěti výrazných hereček. Ministryni životního prostředí Gwen Malkinovou hraje Natálie Řehořová, její komickou tiskovou mluvčí hostující Nataša Bednářová. Nekompromisní ekoteroristku Catch ztvární Marie Štípková, hned několik členek jejího týmu ztělesní Anna Stropnická. Hostující Lucia Čižinská se ujme dalších pěti rozličných postav od moderátorek až po australskou premiérku. „Diváci se mohou těšit na neotřelý pohled na problematiku týkající se klimatických změn,“ uvádí herečka Marie Štípková a dodává: „Text s nadhledem glosuje obě zápolící strany, aniž by jedné či druhé nadržoval. A samozřejmě se lze těšit na humor! Nezapomenutelné jsou zejména některé dialogy v podání kolegyň Nataši Bednářové a Natálie Řehořové. Podle mě je to nový Satinský… a Satinský.“

Výpravu Jana Morávka využívající projekčních obrazovek inspirovalo koncertní pódium, ale i filmové postupy – diváci tak uvidí v přímém přenosu klíčovací technologii, které se využívá při natáčení před greenscreenem. Moderní režii podtrhnou také kostýmy Lenky Rozsnyóové odrážející nejnovější módní trendy i estetiku současných videoklipů.

Online premiéra se uskuteční 25. ledna 2021 ve Studiu Švandova divadla, k vidění bude na https://www.svandovodivadlo.cz/inscenace/658/zabijejte-popirace-klimatickych-zmen/3285

David Finnigan – ZABÍJEJTE POPÍRAČE KLIMATICKÝCH ZMĚN
Překlad: Ester Žantovská
Úprava a režie: Kristýna Jankovcová a Adam Svozil
Dramaturgie: David Košťák
Scéna:
Jan Morávek
Kostýmy: Lenka Rozsnyóová

Osoby a obsazení:
GWEN MALKINOVÁ – Natálie Řehořová
GEORGINA BEKKENOVÁ/CELLEBRINA MALKINOVÁ – Nataša Bednářová
CATCH – Marie Štípková
THROAT/LUCKY/EBB – Anna Stropnická
REMELY CLARKOVÁ/JALAN ONESOVÁ/BEVERLY ILEOVÁ/PREMIÉRKA AUSTRÁLIE/MANAŽERKA SHANII TWAIN – Lucia Čižinská

Kdo je kdo:  Kristýna Jankovcová (*14. 4. 1992) a Adam Svozil (*26. 7. 1991) – režie
Režijní dvojice Kristýna Jankovcová a Adam Svozil navázala spolupráci během studia režie a dramaturgie na katedře činoherního divadla DAMU. Už během studií hostovali jako režijně dramaturgické duo ve Studiu Hrdinů a v Divadle v Dlouhé. DAMU zakončili společnou absolventskou inscenací Rituální vražda Gorge Mastromase (D. Kelly) v Divadle Disk, která získala cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci současného textu.

V roce 2017 byly uvedeny inscenace Iluze (I. Vyrypajev) v divadle J. K. Tyla v Plzni a Dánská občanská válka 2018–24 v Divadle Na zábradlí. V únoru 2018 měla premiéru inscenace 451 stupňů Fahrenheita v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. V roce 2018 hostovali v Jihočeském divadle, kde režírovali současnou hru inspirovanou osudem Natashi Kampuschové Téměř dokonalá láska.

V letech 2018-2019 spolupracovali s ostravskými činoherními scénami, kde režírovali např. autorskou adaptaci kultovního snímku 90. let Kouř (Divadlo Petra Bezruče). Pro Komorní scénu Aréna nastudovali hru R. Schimmelpfenniga Zimní slunovrat, která získala cenu Josefa Balvína za nejlepší českou inscenaci německojazyčného textu. Během roku 2019 se dvojice vrátila do Divadla Na zábradlí, pro které připravila povídky amerického spisovatele D. F. Wallace Krátké rozhovory s odpornými muži. V únoru 2020 měla premiéru inscenace Velký Gatsby, kterou uvedlo Klicperovo divadlo v Hradci Králové.

K. Jankovcová a A. Svozil tvoří také pro Český rozhlas, který v jejich režii uvedl dvě pohádkové minisérie z pera scénáristky Kláry Vlasákové a také dvě vlastní autorské adaptace Já, mé druhé já a já podle knihy J. Vaňka Sebedrás a dramatizaci pohádkového cyklu Putování za Švestkovou vůní Ludvíka Aškenazyho.

Adam Svozil kromě společné tvorby s K. Jankovcovou dlouhodobě spolupracuje také s Divadlem Letí (A pak přišla Mirna, Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách).

David Finnigan – autor hry
Dramatik, spisovatel, režisér, vývojář her a lékárník. Pochází z australského města Canberra a prostřednictvím performativního umění zkoumá teorii her, komplexní systémy, teorii sítí aktérů a resilienci. Profesionálně působí v Británii, Austrálii a na Filipínách. Při tvorbě často spolupracuje s vědci z prestižních světových institucí jako je londýnská University College, stockholmské Resilience Centre, australská Akademie věd či singapurská Nanyang Technological University. Je členem australského vědecko-divadelního souboru Boho.

Jako dramatik působil v rezidenci londýnského Battersea Arts Centre, manilského Tanghalang Pilipino a kolumbijského Campos de Gutiérrez en Medellín, autorsky se podílel i na vzdělávacích programech Vědeckého nebo Přírodovědného a Válečného muzea v Londýně.

Jeho hra „Zabíjejte popírače klimatických změn“ získala v roce 2017 prestižní australskou cenu Griffin Award. Nominace na další ceny si vysloužily i jeho texty Upírská hra (Vampire play) a Oceány se vypařily do oblak (Oceans All Boiled Into Sky). Mezi jeho další tituly patří např. 44 sexuálních zážitků v jednom týdnu (44 Sex Acts In One Week) – hra o bloggerce, která recenzuje stejnojmennou knihu – či Rozpálit a zchladit (To Heat You Up and Cool You Down), mapující kusé myšlenky a pocity lidí chvíli před tím, než dojde k polibku.

Finnigan založil také dva festivaly věnující se performativnímu umění: Crack Theatre Festival v britském Newcastlu a canberrský festival You are here. Svůj zájem o teorii her zužitkovává nejen prostřednictvím divadla; pořádá také kreativní workshopy pro festivaly, umělecká a vzdělávací centra, konference a jednotlivé firmy.

Natálie Řehořová (*30. 5. 1989, Praha) – Gwen Malkinová
Členkou hereckého souboru Švandova divadla je od roku 2017. Vystudovala Pražskou konzervatoř, obor hudebně-dramatický u pedagogů Apoleny Veldové a Jana Novotného. Po škole se jí druhým domovem stalo Divadlo Na zábradlí, poté byla v angažmá v Klicperově divadle v Hradci Králové.

Na své domovské scéně září například v titulní roli dramatu Lady Macbeth z Újezdu, kde ztvárňuje nešťastnou manželku a vražedkyni Kateřinu Hildebrantovou, vynikající je také jako Andy v komedii Pohřeb až zítra, kde hraje postavu inspirovanou přímo autorkou této hry Natálií Kocábovou. Současně s rolí ministryně životního prostředí v satiře Zabíjejte popírače klimatických změn studuje postavu Roxany v Cyranovi z Bergeracu v novém přebásnění ceněného britského dramatika Martina Crimpa, kterou ve Švandově divadle zrežíroval Martin Františák.

Jejím zatím největším filmovým úspěchem byla hlavní ženská role ve francouzském dramatu Un lac (Jezero, režie Philippe Grandrieux), ve kterém hrála dívku Hege. Vizuálně pozoruhodný snímek z roku 2008 byl vybrán na filmový festival v Benátkách, kde získal Zvláštní cenu poroty v soutěžní sekci Horizonty.

Má kapelu Alo Trio, kde zpívá a ve které texty píše Vlastimil Třešňák. Každoročně pořádá Bazárek s oblečením od hereček, výtěžek putuje organizaci Lékaři bez hranic. Miluje cestování, improvizaci, Edu a Psí vojáky.

Marie Štípková (*9. 9. 1986, Český Těšín) – Catch
První herecké zkušenosti získala už při studiu na osmiletém gymnáziu, kdy dlouhodobě externě spolupracovala s Těšínským divadlem. Poté vystudovala činoherní herectví na DAMU (2006-2010), kde absolvovala rolí Arkadiny v Čechovově Rackovi. Mezi její pedagogy patřila mimo jiné Jaroslava Adamová. Už při studiu na DAMU se objevila na několika pražských scénách a hrála v absolventských inscenacích vyšších ročníků (J. Havelka a kol.: Velmi společenské tance; T. Stoppard: Na flámu). Za studijní úspěchy získala Cenu Jiřího Adamíry a Cenu Valtra Tauba.

Po absolutoriu byla dva roky na volné noze a spolupracovala jak s kamennými scénami (Švandovo divadlo, Divadlo Minor, Nová scéna Národního divadla), tak s nezávislými soubory (Divadlo Letí, Meetfactory, BocaLocaLab, Geisslers Hofcomoedianten).

V letech 2013-2016 byla v angažmá v Městském divadle Kladno, kde ztvárnila mnoho rolí. Mezi nejvýraznější patřila titulní role Jentl ve stejnojmenné inscenaci podle novely I. B. Singera v režii Jakuba Nvoty a Géša Gottfriedová v Brémské svobodě (R. W. Fassbinder) v režii Martina Františáka, za kterou získala Cenu divadelní kritiky 2015 v kategorii ženský herecký výkon. Členkou hereckého souboru Švandova divadla je od roku 2017.

Je součástí nezávislého souboru BodyVoiceBand, od roku 2014 hraje na Shakespearovských slavnostech v inscenaci Mnoho povyku pro nic. Jejím koníčkem je čalounění, ovládá ale i vrtačku, vibrační excentrickou brusku a další řemeslnické nástroje, s nimiž umí zrenovovat stůl nebo pohovku, zbrousit podlahu či vyrobit nábytek.

Anna Stropnická (*6. 5. 1989, Praha) – Throat, Lucky, Ebb
V roce sametové revoluce se narodila osobitým rodičům, část dětství pak strávila v Portugalsku a Itálii, kde její otec, původním povoláním herec Martin Stropnický pracoval jako diplomat. Matka Lucie je scenáristkou a textařkou, bratr Matěj je politikem, dědečkem Anny byl známý textař Zdeněk Borovec. Po maturitě na Akademickém gymnáziu Štěpánská vystudovala ještě VOŠ hereckou v Praze pod vedením Táni Fischerové a Karla Kříže a dala se na dráhu herečky.

Po škole nastoupila do angažmá v Divadle pod Palmovkou, poté přešla do Moravského divadla Olomouc a z něj do Národního divadla v Brně. Do Prahy ji zpátky přivedl Martin Františák, který jí po svém odchodu z ND Brno nabídl angažmá ve Švandově divadle, kde se stal od roku 2019 uměleckým šéfem.

Před kamerou se Anna objevila například v seriálu Ordinace v růžové zahradě, do filmu ji poprvé obsadil F. A. Brabec, s nímž natočila muzikálovou pohádku V peřině. Hrála také v dramatech Milada a Jan Palach, v komediích Kvarteto, Pepa a dalších snímcích. Jejím partnerem je kolega ze Švandova divadla, herec Jan Grundman.

Zdroj a foto: www.svandovodivadlo.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *