Z ostravského Divadla Mír se díky několika originálním projektům stala nová supernova na divadelním nebi. Už jsme upozornili, jak obrovský ohlas vyvolal internetový satirický seriál „sKORO NA mizině“ nebo improvizační show „Tři tygři“. V té excelují hlavní tváře tohoto divadla Štěpán Kozub, Robin Ferro, Vladimír Polák a Albert Čuba.

-reklama-


A právě Albert Čuba, herec, scenárista, režisér a producent, je zároveň i majitelem divadla Mír. Přiznává, že si na jeho rozjezd musel vzít úvěr za „krvavý úrok“ a pak další. „Cena té budovy byla přes deset milionů korun a získat úvěr byl velký porod. Rok trvalo, než jsem vůbec nějakou banku přesvědčil.“ Jakmile totiž v některé z nich oznámil, že žádá o úvěr na divadlo, tak tam byli zaskočeni, neměli s něčím podobným žádné zkušenosti, neměli to s čím srovnat, vyprávěl před časem v podcastu „U kulatého stolu“.

Vietnamská dekonstrukce

Když peníze konečně získal, musela se v budově (v níž mimochodem předtím působili vietnamští obchodníci), provést „dekonstrukci“. „Rozbili“, co vietnamští obchodníci potřebovali pro svoje potřeby a dostali se tak paradoxně k původním prostorám, kde bývalo kino. „Trošku jsme to oholili,“ zavzpomínal na začátky. Upozornil také na zásadní rozdíly mezi dotovanými divadly a soukromými, přičemž naprostá většina divadelních souborů je u nás financována státem nebo městy, zatímco ta privátní si na sebe musí vydělat, nemluvě o tom, že navíc z každé vstupenky odvádí daň z přidané hodnoty. Pokud mají štěstí, tak se jim podaří získat ze státního rozpočtu nějaké dotace. Rozdílnému způsobu financování odpovídá i repertoár, jehož cílem je především pobavit publikum. Hodně lidí si chce v divadle odpočinout, dát si kávu nebo víno a společně prožít příjemný večer. Albert jako zkušený herec dobře ví, že zdaleka ne každý divák chce v divadle prožít „dávku existenciální trýzně“.

Úžasné pro Mír i pro Ostravu

Ale možná právě kvůli tomu, že se musí v Divadle Mír všichni spoléhat sami na sebe a hrozilo, že „skončí na mizině“, nepřestali hrát ani v době nucené pauzy. Využili všech možností, které nabízejí sociální sítě i tzv. „crowdfunding“, tedy možnost získat peníze od svých fanoušků. A právě ty jim umožnily realizovat on-line seriál „sKORO NA mizině“, na němž se navíc producentsky podílel režisér Vladimír Skórka, který má za sebou tak úspěšné projekty jakými jsou seriály „Lajna“ nebo skečová show „Pečený sněhulák“. „My jsme se jenom svezli,“ upřesňuje Albert. Nicméně, právě díky sKORO NA mizině získalo Divadlo Mír nejen obrovskou popularitu, ale také řadu nových fanoušků z celé republiky, kteří se těší, až tuto scénu navštíví osobně. „To, že Divadlo Mír takto přitahuje lidi, je úžasná věc nejen pro nás, ale i pro celou Ostravu,“ pochvaluje si.

Kometa Štěpán

Šťastnou ruku měl také při výběru herců, především Robina Ferra a Štěpána Kozuba. Jako jejich pedagog si je vyhlédl už na škole. A právě s Robinem a Štěpánem začali natáčet improvizační komediální show „Tři tygři,“ jež k popularitě tohoto ostravského divadla nemalou měrou také přispěla a ze Štěpána Kozuba udělala novou hvězdu: „Má obrovské charisma, diváci ho často srovnávají s Vladimírem Menšíkem. Je to skoro až rouhání, srovnávat ho s Menšíkem, ale on má úžasnou schopnost lidi zaujmout. A je jedno, jestli stojí na jevišti nebo sedí v hospodě, on začne a všichni se baví. Je pro lidi velký magnet. Kdekoliv se objeví, vybuchne bomba,“ pochlubil se Albert Čuba. Ale zároveň si uvědomuje, že s ohledem na Štěpánovo mládí je taková popularita až nebezpečná, dostává moc nabídek, každý ho někam zve a chce ho využít. „Tak mu v divadle říkáme, dávej si bacha.“ Na druhou stranu moc dobře ví, že populární herec je pro každé divadlo požehnáním.

-reklama-

Adéla Hofmanová
Adéla Hofmanová vystudovala žurnalistiku a věnuje se především kulturní publicistice. S webem TV guru externě spolupracuje od roku 2020 a za tu dobu publikovala téměř tisíc příspěvků, které si přečetlo přes padesát milionů čtenářů. Snaží se je upozorňovat na kvalitní televizní pořady a naopak si bere na paškál brak, které tuzemské i zahraniční kanály produkují stále víc.