Kutilství jako výuková metoda aneb Maker culture ve středočeských školách
26.05.2021
RAKOVNÍK - Unikátní výukovou metodu původem z Mexika a Kanady s úspěchem využívá Střední průmyslová škola Emila Kolbena v Rakovníku. Projekt Maker kultura propojuje školu s praxí, kombinuje znalosti a dovednosti a dává vyniknout i žákům a studentům, kteří v běžné výuce patří k průměrným. Rakovnická průmyslovka chce nyní své zkušenosti předat dál. Vyškolení učitelé v rolích lektorů budou přednášet na semináři pro středočeské učitele základních a středních škol.
Foto: kr-stredocesky.cz
Pilotní projekt se v SPŠ Emila Kolbena v Rakovníku odehrál už na podzim roku 2019, a to pod taktovkou Středočeského inovačního centra. Tehdy se s novou výukovou metodou, kterou vymysleli odborníci z Mexika a Kanady, seznámili první učitelé i žáci. "Ačkoli jsme předem přesně nevěděli, co od toho čekat, musím říct, že zahraniční lektoři nás nadchli a vzbudilo to ohromnou chuť do práce. A to jak mezi žáky, tak mezi kantory," vzpomíná na první workshop ve škole ředitel SPŠ Emila Kolbena v Rakovníku Jan Jirátko. Základem metody je propojování spousty dovedností - práce v týmu, rozhodování, hodnocení, a nakonec i digitální znalosti. "Metoda se dá používat ve všech vzdělávacích oborech, protože právě propojování různých dovedností vede k přesahům do mnoha oblastí. Žákům předložíme možnosti, čím se mohou zabývat. Z obecného pojmu - například Cíle Středočeského kraje v letech 2020 až 2024 - se pak postupně navrhují a pojmenují konkrétní úkoly, které chtějí ve svém projektu řešit. To už je součástí úkolu - vymyslet, co by se mělo řešit, čemu to pomůže, jak to udělat. A tím už vzniká spousta zajímavých výstupů," uvedl příklad Jan Jirátko.
"Středočeský kraj chce samozřejmě neustále pracovat na tom, aby se kvalita školství posouvala výš. K tomu přispívají podobné projekty, jako je tento. Nabízí obrovský tvůrčí potenciál jak učitelům, tak žákům. Každá metoda, která vede k tomu, že žáky naučí přemýšlet, spolupracovat, zhodnotit vlastní práci, je samozřejmě velmi důležitá pro budoucí praxi i pro život, a proto věřím, že o seminář bude mezi učiteli zájem," uvedl krajský radní pro oblast vzdělávání a sportu Milan Vácha (STAN).
A proč maker kultura? Metoda souvisí s takzvaným makerským hnutím. Slovo označuje novodobé vynálezce, kutily a vizionáře, kteří něco vymýšlejí a k realizaci používají technologické poznatky nebo tradiční řemesla. Zkušenosti rakovnických učitelů napovídají, že žáci, kteří se do projektů zapojují, získají zdravé sebevědomí, naučí se pracovat v týmu, představit a obhájit své názory a diskutovat o nich. Na technicky zaměřených školách je součástí projektu i rychlé prototypování, kdy se využívají technologie jako je mikropočítač (Micro:bit, Arduino), 3D tisk, rozšířená realita atd. Výstupem jsou rychlé funkční prototypy prezentované jako řešení nejrůznějších problémů a výzev. Na počátku projektu může být například zdravé životní prostředí jako cíl OSN, na konci celé dlouhé cesty prototyp lapače prachu pro místní lokalitu. "Řekli jsme studentům: pojďte si zkusit, jak ve škole pracovat jinak, budeme dělat něco zajímavého, co vás bude bavit. A oni zjistili, že to opravdu funguje, a baví to nejen je, ale i nás, učitele. Přidaná hodnota metody spočívá v její komplexnosti," říká ředitel Jan Jirátko.
Středočeští učitelé mají nyní jedinečnou příležitost se s metodou seznámit a naučit se ji používat. Kurz s názvem "Základy Maker kultury: technicky orientované dovednosti pro 21. století" je rozdělený do tří červnových dnů a pořádá jej Vzdělávací institut Středočeského kraje, který je nositelem jeho akreditace. "VISK dostal za nového vedení kraje obrovský prostor pro realizaci aktivit, které budou přispívat ke zvyšování kvality vzdělávání ve středních Čechách. Jsme za to moc rádi a chceme i prostřednictvím podobných vzdělávacích programů jako je Maker kultura přispět k tomu, aby se kvalita vyučování ve školách zvyšovala, aby školy mezi sebou kooperovaly a sdílely skvělé příklady dobré praxe a výstupy ze svých úspěšných projektů. Protože kutilství, schopnost improvizace a tvůrčí myšlení bylo vždy lidem v Čechách vlastní a tradiční, věříme, že postupy a metody výuky, které chceme v programu Maker kultura představit, přispějí k jejich oživení a rozvoji. Program je součástí komplexního tříletého krajského projektu VISK na podporu kvality vzdělávání, který byl zahájen na jaře letošního roku. Před námi je nyní porada všech ředitelů krajských škol a pracovní setkání s řediteli základních a mateřských škol zřizovaných obcemi, kterým chceme tyto aktivity představit a pozvat je i na program k maker kultuře," uvedl ředitel VISKu Jiří Holý.
Na červnový seminář, který se bude konat v Praze, se mohou přihlásit učitelé středních škol a druhého stupně základních škol bez ohledu na to, jaký předmět vyučují. Kurz je zaměřen velice prakticky a je vhodný pro více učitelů v rámci jedné školy (metoda je založena na spolupráci, učitelé budou pracovat v týmech minimálně po třech).
Zdroj: Středočeský kraj
Sdílet: