Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Facebook Blueprint certifikace

Ptáte se, co je to Facebook Blueprint? V tomto článku se dozvíte vše potřebné – jak certifikaci získat, jak se připravit a jak samotný test probíhá.  

Certifikace Facebook Blueprint měří znalosti digitálních inzerentů v reklamách na Facebooku, Instagramu a Messengeru. Certifikace otestuje řadu vašich dovedností, včetně používání statistik Facebooku k doporučování kampaní a navrhování vhodných reklamních strategií na sociálních sítích.

Existuje několik základních testů Blueprint, které pokrývají různé aspekty marketingu na sociálních sítích:

Jaké zkoušky můžete složit? (https://www.facebook.com/business/learn/certification)

  • Facebook Certified Digital Marketing Associate – Jde o nejzákladnější možný certifikát od FB. Tato zkouška vás připraví na vytváření a správu přehledů o reklamách na Facebooku, Instagramu a Messengeru.
  • Facebook Certified Marketing Science Professional – Získáte kompetence v používání dat, poznatků a měření k vytváření strategických marketingových rozhodnutí.
  • Facebook Certified Creative Strategy Professional – Certifikace, která vás naučí pokročilému porozumění a strategickému uplatnění mobilních aplikací a služeb Facebooku.
  • Facebook Certified Media Planning Professional – Certifikace zaměřená na pokročilé plánování při navrhování mediálních strategií na sociálních sítích, které jsou v souladu s obchodními cíli a marketingovými plány vaší firmy.
  • Facebook Certified Media Buying professional – Certifikace primárně zaměřená na plánování a vyhodnocování kampaní pro splnění cílů stanovených klientem. Tuto certifikaci vlastním a rád s vámi o tom pohovořím 🙂
  • Facebook Certified Marketing Developer – Otestujte znalost technické implementace marketingových řešení (Facebook pixel, standardní události, vlastní převody).
  • Facebook Certified Advanced Marketing Developer – Otestuje znalost technické implementace pokročilých řešení (události SDK / App, dynamické reklamy, offline konverze).
  • Facebook Certified Advertising API Developer – Měří technickou kompetenci při konfiguraci a řešení problémů s integrací Marketing API.
  • Facebook Certified Community Manager – Uznává pokročilé chápání osvědčených postupů a standardů pro správu online komunity.

Jak můžete certifikaci získat?

Partnerská agentura Facebooku (preferovaná a vyšší) má možnost využít vouchery (1 ročně) na certifikaci zdarma. Přesně to jsem učinil 🙂

Druhým způsobem je certifikace na vlastní náklady. Facebook umožňuje certifikaci absolvovat komukoliv, kdo má zájem. Zkoušky pro jednotlivce jsou však zpoplatněné. Certifikační zkoušky pro profesionály stojí 150 USD (Přibližně 3 200 Kč) za jeden pokus. V případě, že zkoušku nesplníte, musíte si další pokus opět zaplatit. Zkoušky úrovně associate jsou zpoplatněny částkou 99 USD (Přibližně 2 110 Kč)

Kde získáte podklady ke zkoušce?

Veškeré studijní podklady i více informací o certifikacích najdete na tomto odkaze: https://www.facebook.com/business/learn/certification

Jak se na zkoušku připravíte?

Každý kurz obsahuje PDF soubor, ve kterém jsou popsány veškeré informace potřebné k úspěšnému složení. V aplikaci skillshop naleznete i „pre testy“, na kterých si můžete vyzkoušet, jak dobře jste připraveni.

Má příprava probíhala primárně z PDF souborů a pre testů, které jsou k dispozici. Upřímně ale mohu říci, že PDF soubory jsou dobré spíše pro pochopení fungování platformy Facebooku. Určitě v nich nenajdete odpovědi. V mém případě jsem absolvoval certifikaci Media Buying professional. A mohu říci, že pokud bych neměl zkušenosti z práce na klientech, tak bych testy nesložil. Většina otázek se týkala výpočtu, jakou strategii zvolit při daných rozpočtech a marketingových cílech klienta. Druhá polovina testu byla přeplněna tabulkami, ve kterých jsem musel propočítat jednotlivé metriky a na základě dat se rozhodnout, jak rozpočty v kampaních nebo nastavení kampaně upravit, abychom na konci kampaně splnili veškerá KPI’s.

Jak probíhá samotný test?

Test je trošku něco jiného, než jsme zvyklí z jiných certifikačních zkoušek. Facebook certifikát je jedinečný tím, že v průběhu testu jste pod dozorem člověka, který zodpovídá za to, abyste žádným způsobem při zkoušce nepodváděli. Testování účastníků provádí společnost Pearson VUE. https://home.pearsonvue.com/Test-takers/OnVUE-online-proctoring.aspx

Abyste se testu mohli zúčastnit, musíte stáhnout aplikaci společnosti Pearson, která vám v době testu zamkne veškeré aplikace v počítači. Jediné, co vám zůstane přístupné, je aplikace, ve které běží test.

Účast v testu má svá pravidla:

  • V místnosti nesmí být žádné rušivé elementy. Před testem musíte místnost zabrat kamerou tak, aby „kontrolor viděl, že jste tam opravdu sám“.
  • V průběhu testu musíte být neustále v objektivu své web kamery. 
  • Při testu se nesmí mluvit ani opustit nahrávaný prostor. Porušení těchto dvou pravidel automaticky vyústí v ukončení testu.
  • Na test samotný máte 120 minut a obsahuje 60 otázek.
  • Nejdůležitější věc je ta, že test nemůže být proveden v českém jazyce. Test můžete udělat pouze v několika vybraných jazycích.

Shrnutí testu

Myslím, že test stojí za to absolvovat. Musíte si ale vybrat ten pravý. Další jedinečnost je v tom, že se za něj musí platit (nebo v mém případě – využít voucher, který mohl mít i někdo jiný z kolegů). Zároveň jste pod dozorem, což ve vás vyvolá nostalgii ze školních lavic. Fakt, že při nesplnění testu musíte platit další pokus nebo trpět výsměch od kolegů (to hrozilo u mě), vás vybičuje natolik, že přípravám věnujete tolik času, že FB systém i jeho fungování plně pochopíte.

Celkově test hodnotím pozitivně a vřele doporučuji všem, kdo má zájem posunout se zase o stupínek výš.

Sdílejte článek

Související články