Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte
17. 5. 2024 | Pavla Adamcová
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
Zdroj: Shutterstock
Počet podvodů přes falešné linky zákaznické a technické podpory výrazně vzrostl. Pomohla k tomu i pandemie koronaviru. Vyšší počet lidí, kteří tráví na internetu čas každý den, představuje pro podvodníky lákavý cíl. Ti se navíc nejčastěji zaměřují na ty nejzranitelnější, jako jsou senioři, a připravují je o nemalé finanční částky.
Nejvíce podvodů s technickou podporou se vyskytuje ve Spojených státech amerických, rozšířené jsou také ve Francii, Velké Británii, Německu, Španělsku, Brazílii nebo Japonsku. Obdobné případy se však vyskytují i v České republice. V březnu varoval Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost před podvodníky napodobující technickou podporu společnosti Microsoft. Analytici Avastu předpovídají, že tento trend poroste i po skončení pandemie.
„Podvody s technickou podporou jsou stále častější. Cílem útočníků je od obětí získat peníze nebo osobní údaje,” vysvětluje Alexej Savčin, analytik malwaru v Avastu. „Lidé by si měli především zapamatovat, že skutečná technická podpora je kvůli problému nikdy sama proaktivně neosloví. Pokud mají uživatelé sebemenší pochybnosti, neměli by s nikým takto komunikovat, dávat mu přístup ke svému zařízení, ani sdílet své osobní informace,“ zdůrazňuje.
Podvodníci lákají důvěřivé uživatele, aby si zakoupili předraženou a nepotřebnou službu zákaznické podpory, která jim pomůže vyřešit a opravit údajný problém s počítačem, jiným zařízením nebo softwarem. Obětem se na obrazovce zobrazí okno, které je informuje o tom, že jejich počítač je nakažený malwarem nebo spywarem. Jediný způsob, jak mohou škodlivý software odstranit, je údajně telefonická linka technické podpory.
Podvodníci se pak po telefonu snaží uživatele přesvědčit, aby si nechali vytvořit vzdálené připojení ke svému zařízení. Někteří svým obětem následně bez jejich vědomí nainstalují software druhotné vzdálené správy, jehož prostřednictvím získají trvalé připojení k jejich počítači.
Jakmile mají podvodníci přístup, mohou nainstalovat malware nebo jiné programy, které mohou poškodit uložená data a v horším případě také sbírat osobní informace. Útočníci mohou tyto údaje využít k tomu, aby se dostali k finančním účtům, zdravotním záznamům nebo dalším důležitým službám. Podvodníci umějí být velmi přesvědčiví. Vytvářejí falešné webové stránky, které napodobují varování antivirových programů nebo dokonce zakládají falešné společnosti, aby v uživatelích vzbudili důvěru.
Pro zabránění podvodu je zásadní jej včas rozpoznat. K tomu mohou pomoci tyto tipy:
Podvodu se snáz vyhnete, když budete znát metody útočníků. Doporučujeme dávat si pozor na tyto nejčastější techniky:
Článek vychází ze zprávy společnosti Avast.
Penzijko s finančním bonusem
Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.
Sdílejte článek, než ho smažem