„Idea je samozřejmě taková, že než zdržovat výrobu vozů, tak je výhodnější jej dodat, byť třeba s nějakým kompromisem v podobě jednoho zjednodušeného klíče,“ říká Jiří Rozkošný, mluvčí Audi pro Českou republiku.
Jak však dodává, zákazníci o druhý plnohodnotný klíč ochuzeni nebudou. Přesný termín, kdy jej obdrží, je však aktuálně těžké předvídat „Situace na trhu je velice volatilní a mění se velice rychle, takže predikce, jestli to bude v řádu týdnů, nebo měsíců, by v tuto chvíli nebyly korektní,“ míní Rozkošný.
Aktuální opatření se dotýkají celé Evropy. Vztahují se však pouze k určitým modelům vozů Audi. Rozkošný navíc doplňuje, že jde pouze o dočasné řešení.
Co se týče jiných značek spadajících do skupiny Porsche Holding, všechny vozy Volkswagen, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy a CUPRA jsou do Česka dodávány beze změny se dvěma elektrickými klíči.
Problém s nedostatkem čipů pociťují všechny automobilky. Škoda Auto již v minulém měsíci informovala, že právě kvůli nedostatků čipů musí v tuzemských závodech omezit výrobu, závod v Kvasinách se v červnu na týden zastavil celý. Pozastavení výroby v červnu neminulo ani automobilku Hyundai v Nošovicích. V březnu přerušila výrobu na devět dní i kolínská Toyota.
Největší smluvní výrobce čipů na světě se snaží uspokojit poptávku, zatím marněTchajwanská společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC), která je největším smluvním výrobcem čipů na světě, zvýšila ve druhém čtvrtletí tržby o pětinu na 372,1 miliardy tchajwanských dolarů (288,4 miliardy Kč). Společnost se snaží uspokojit poptávku automobilového průmyslu a dalších odvětví po čipech. Automobilky Daimler a Jaguar Land Rover (JLR) začátkem tohoto týdne varovaly, že jejich dodávky bude nadále omezovat přetrvávající nedostatek čipů. JLR dokonce počítá s tím, že ve druhém čtvrtletí budou poloviční, než se čekalo. Tchajwanský výrobce čipů United Microelectronics Corporation, menší konkurent TSMC, ve středu uvedl, že poptávka po čipech bude přesahovat nabídku do roku 2023. Nedostatek čipů, který začal na konci prosince, byl částečně způsoben tím, že výrobci automobilů během pandemie špatně odhadli poptávku. Zhoršil se tím, že výrobci elektroniky zadávali více objednávek čipů, protože práce z domova podpořila prudký nárůst prodeje počítačů a dalších zařízení. Zdroj: ČTK |