Charismatický koncept rozhodně bude patřit k letošním nejvýraznějším počinům v disciplíně zhmotněných automobilových snů. Skysphere je opravdový crossover – roadster, granturismo a auto budoucnosti v jednom.
„Automobily značky Audi se promění v zážitkové prostory,“ tak začíná popis elektrického přízraku. Má být prvním zástupcem nové rodiny konceptů se čtyřmi kruhy. Příští rok dorazí Audi grandsphere a po něm Audi urbansphere.
„Interiér se promění v interaktivní prostor a automobil se stane platformou pro fascinující zážitky,“ popisuje Audi, tím stvrzuje, že řízení a tradiční automobilové disciplíny jsou zapomenuty. I přesto, že myšlenky na plně automatizovanou jízdu už automobilky realisticky odsunuly na neurčito, právě Audi, které do jejího vývoje investovalo spoustu peněz a energie, se stále nevzdává.
„Skysphere concept ztělesňuje novou definici luxusu v podání značky Audi. V níž již nejde jen o jízdu a řízení,“ shrnuje automobilka. Skysphere má nabídnout cestování ve velkém stylu i sportovní jízdu.
Nejzajímavější technickou specialitou je variabilní rozvor náprav (a tedy i délka) v rozsahu 250 milimetrů. Současně dochází i ke změně světlé výšky, a to o 10 milimetrů.
V jednom režimu určeném pro jízdu pod taktovkou řidiče má elektrický roadster délku 4,94 metru. Druhou možností je automatizovaný jízdní režim „Grand Touring“, v němž se studie natáhne na 5,19 metru a řízení převezme počítač. Volant a pedály se přesunou do polohy, v níž nejsou na očích. Šířka je dva metry a výška ve sportovním režimu 1,23 metru.
„Kalifornská premiéra se bude odehrávat v téměř domácím prostředí, protože koncepční vůz navrhlo designové studio Audi v Malibu, které je nedaleko legendární pobřežní dálnice Pacific Coast Highway, spojující předměstí Los Angeles se severem Kalifornie. Za design studie nese odpovědnost vedoucí studia Gael Buzyn se svým týmem,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Jiří Rozkošný.
Jako zdroj inspirace prý posloužily legendární klasické vozy z historie Audi – především roadster Horch 853. Reprezentativní kabriolet dlouhý rovněž cca 5,20 metru nejenže definoval moderní luxus 30. let 20. století, ale v roce 2009 také zvítězil v soutěži krásy Concours d’Elegance v Pebble Beach.
Horch měl v mohutné přídi řadový osmiválec se zdvihovým objemem 5 litrů. Nejnovější studie Audi má pod dlouhatánskou kapotou, která definuje siluetu celého vozu, uloženy komponenty elektrického pohonu a také objemný zavazadlový prostor, v němž jsou umístěny dva golfové bagy, navržené speciálně pro skysphere.
Pohon zajišťuje elektromotor uložený v prostoru poháněné zadní nápravy. Má nejvyšší výkon 465 kW a točivý moment 750 Nm. Roadster vážící 1800 kilogramů (60 procent hmotnosti vozu spočívá na zadních kolech) vystřelí z 0 na 100 km/h za 4 sekundy. Akumulátorové moduly jsou umístěny za kabinou a ve středovém tunelu mezi sedadly.
„Předpokládaná kapacita sady akumulátorů je více než 80 kWh, což v hospodárném režimu Grand Touring postačuje k ujetí více než 500 kilometrů na jedno nabití,“ dodává Jiří Rozkošný.
Přední i zadní kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen. Horní a spodní příčná ramena jsou výkovky nebo odlitky z hliníkové slitiny. Řízení zajišťuje systém „Steer-by-Wire“ (bez mechanického spojení mezi volantem a koly), který ovládá jak přední, tak i zadní kola.
Komfort zajistí adaptivní vzduchové odpružení se třemi nezávislými vzduchovými komorami. „Při sportovní jízdě s velkými zrychleními lze jednotlivé komory deaktivovat. V důsledku toho je charakteristika pružin progresivnější a příčné i podélné pohyby karoserie lze potlačit na minimum,“ vysvětluje Rozkošný.
Aktivní podvozek pracuje s predikcemi navigačního systému, aby odpružení každého kola připravil na přejezd nerovnosti. Pneumatiky rozměru 285/30 jsou obuty na 23“ kolech.