Historie, která nevyšla. Z Československa až na Jadran železničním tunelem

Sluncem zalité pláže a moře vzdálené jen dvě a půl hodiny vlakem z Československa? A to všechno na domácí půdě? Projekt tunelu na Jadran a na ostrov Adriaport vyráží dech i dnes.
Železniční tunel měl propojit tehdejší Československo s Jaderským mořem. Ilustrační snímek

Železniční tunel měl propojit tehdejší Československo s Jaderským mořem. Ilustrační snímek | foto: Petr Ježek, MF DNES

Megalomanský projekt mohl navždy změnit dějiny Československa. Vznikl v roce 1975 v hlavě profesora a vizionáře Karla Žlábka, a pokud by se ho povedlo zrealizovat, mohlo mít Československo vlastní ostrov s názvem Adriaport na pobřeží Slovinska, píše web Brainee.sk.

I když se to v dnešní době zdá neuvěřitelné, svého času se s projektem opravdu reálně počítalo. Nejdřív bylo nutné vybudovat 410 kilometrů dlouhou trať z Českých Budějovic až na pobřeží Jaderského moře. Z toho 350 kilometrů mělo vést pod povrchem země.

„V původních plánech měřil tunel 350 kilometrů a vedl přes rakouský Linec až do poslední stanice s názvem Adriaport v dnešním Slovinsku, v tehdejší Jugoslávii,“ popisoval základní myšlenku projektu Vladimír Tvrzník, bývalý ředitel Pragoprojektu, který na studii pracoval.

Vytěžený materiál z ražby tunelu se měl použít na stavbu umělého ostrova Adriaport, který měl mít i přístav, čímž by se otevřela nová obchodní cesta evropského významu. V projektu ze začátku vůbec nešlo o rekreaci, kdyby však vznikl, postupný rozvoj turismu by ho určitě ovlivnil.

Pláž u města Dubrovník (1969). O takové dovolené si mohla drtivá většina Čechoslováků nechat jenom zdát.

Koneckonců, pláže ostrova měly být písečné, a protože mělo jít o území Československa, mohli byste si dnes vychutnávat mořské vlny a sluneční paprsky na pobřeží v podstatě doma. Každý den by na trať vyrazilo 220 nákladních vlaků a 36 osobních souprav, které by jezdily rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Vlak by zastavoval jen v Linci a Klagenfurtu, což znamená, že by cesta k moři trvala přibližně dvě a půl hodiny. Pro porovnání, trať z Bratislavy do Košic měří 443 kilometrů a vlak kategorie IC jí se čtyřmi zastávkami projede za necelých pět hodin.

V roce 1979 projekt odborně prověřila společnost Pragoprojekt. Z plánů vyplývalo, že by tunel bylo opravdu možné vytvořit, nicméně cena za výstavbu by se v té době pohybovala kolem 300 miliard korun. Celý plán nakonec zatrhl Sovětský svaz, kterému se nelíbilo, že by tímto způsobem získalo Československo zcela unikátní cestu za železnou oponu. Oficiálně byl projekt zastaven pro nedostatek financí.

Letovisko Baška na ostrově Krk (1974). Podobný zážitek měl nabídnout i československý ostrov Adriaport.

Bez Sovětského svazu nebylo možné stavbu odstartovat, Žlábek se ale nevzdával a nadále vedl riskantní pohovory s diplomaty. Novinář Jan Tůma měl možnost se s tvůrcem unikátního projektu setkat těsně před jeho smrtí. „Za to, co světové velmoci ročně vydají na vyzbrojení, by bylo možné postavit čtyřicet mých tunelů,“ nechal se tehdy slyšet Žlábek. Velký plán nicméně zůstal jen na papíře a my můžeme nadále snít o tom, že by naše zem mohla někdy mít moře.

Nadčasový projekt

Není pochyb o tom, že tento projekt předběhl dobu. Koneckonců i BBC konstatovala, že z něho čerpali například i projektanti Eurotunelu, který v roce 1994 pod mořským dnem propojil železnice Francie a Anglie. Použili například středovou „třetí“ rouru, která měla sloužit nejen k odvádění vody, ale zároveň v případě nebezpečí jako záchranný tunel. Inspirovali se také napětím 25 kV/50 Hz nebo kombinovanou přepravou aut, která měla ve Žlábkově projektu místo dávno předtím, než se skutečně ujala.

Gustav Husák a ministr národní obrany Martin Dzúr. Husák byl v roce 1975, kdy se o projektu začalo uvažovat, prezidentem a generálním tajemníkem ústředního výboru komunistické strany, tedy prvním mužem totalitního Československa.

Pokud by se tunel na Jadran začal doopravdy stavět, realizace by pravděpodobně končila až v dnešní době. Pro porovnání, v současné době je nejdelším tunelem světa Gottharský železniční tunel, který se nachází ve Švýcarsku. Byl otevřen v roce 2016 a jeho délka přesahuje 57 kilometrů. Proti československému tunelu na Jadran jsou to jen drobky.

V roce 2013 natočila režisérka Adéla Babanová krátkometrážní dokumentární film s názvem Návrat do Adriaportu. Tři měsíce pátrala po archivních materiálech a lidech, kteří se na projektu podíleli. Sama autorka chtěla, aby se na její vizi Adriaportu spojilo přirozené s nadpřirozeným.

Ve filmu vystupuje bývalý československý prezident Gustáv Husák, který o megalomanském projektu nadšeně hovoří s generálem. Generál Husáka upozorňuje, že Češi mohou plavat jen dvě stě metrů od pobřeží. Dál by už bylo umístěné minové pole nebo ostnatý drát, aby nemohli utéct za lepším životem.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

Úplně obyčejné a nádherné Polsko. Objevte Roztoczanský národní park

13. května 2024

Až na samém východě Polska leží Zwierzyniec, krásné místo uprostřed zelených, hustých lesů. Je...

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

Na co zírá mašinfíra: S Praotcem Čechem k Řípu a za mašinkami do Zlonic

12. května 2024

Seriál Dnes pojedeme s Praotcem Čechem přímo pod bájný Říp. Spěšný vlak, kterým jsme vyrazili z Vraňan do...

Od půl desáté žádný alkohol. Na Mallorce a Ibize se zpřísní prodej v resortech

11. května 2024  19:58

V částech Mallorcy a Ibizy, které jsou hojně navštěvovány turisty, bude nově platit přísný zákaz...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...