Předvolební kampaň na sociálních sítích vrcholí, nejvíce tam nyní utrácejí ODS, SPD a ANO

Horká fáze předvolební kampaně se netýká jen kontaktní kampaně, ale velmi výrazně i sociálních sítí. Politické strany a jejich předsedové tam v posledních týdnech stupňují svoji aktivitu včetně útrat za reklamu, která jim umožňuje nastavit cílení na konkrétní skupiny voličů.  Za poslední dva týdny za reklamu na Facebooku a Instagramu nejvíce utratila ODS, následovaná SPD a ANO. Občanští demokraté zde utracené finanční prostředky dělí mezi svého předsedu a stranický profil ODS, kdežto SPD a ANO se soustředí prakticky výhradně na profil předsedy. Vyplývá to z analýzy, kterou na základě dlouhodobého sledování údajů z Knihovny reklam na Facebooku provedla digitální marketingová agentura Advisio.

„Je zajímavé sledovat, jak rozdílně politické strany k reklamám na sociálních sítích přistoupily. Jde o jeden z klíčových nástrojů, který jim může pomoci přesvědčit nerozhodnuté a utvrdit příznivce. To si zjevně uvědomuje koalice Spolu, jejíž jednotlivé strany zde již od léta konstantně utrácejí poměrně vysoké prostředky. Pro Tomia Okamuru jsou sociální sítě také evidentně jedním z hlavních kanálů a od začátku září investice do reklamy na svém osobním profilu ještě výrazně navýšil. Skokově od září narostly i výdaje na facebookovém profilu Andreje Babiše, v posledním týdnu dokonce byly mezi předsedy nejvyšší,“ komentuje výsledky analýzy ředitel agentury Advisio Jiří Komár.

„Překvapivě málo naopak do reklamy na sociálních sítích investují Piráti a STAN. Útrata Ivana Bartoše za reklamu na Facebooku je od konce července dodnes dokonce prakticky nejmenší ze všech předsedů stran, za ním už je jenom Vojtěch Filip z KSČM, který zde ovšem jako jediný neinvestuje vůbec. Aktivní v investicích do reklamy je naopak profil Roberta Šlachty z Přísahy, i když v posledních týdnech už straně zřejmě finančně dochází dech a nestačí na stále se navyšující investice některých větších subjektů. Investice do sociálních sítí nezanedbává ani ČSSD, která se na Facebooku zaměřuje spíše na stranický profil než na profil předsedy Hamáčka,“ dodává Jiří Komár.

Co se týče obsahu jednotlivých reklamních příspěvků na sítích, v posledním týdnu strany hodně představovaly lídry svých kandidátek v jednotlivých krajích, ukazovaly fotografie z kontaktní kampaně, shrnovaly důvody, proč volit zrovna je, nabízely krátká videa shrnující jednotlivé body programu či zmiňovaly podporu od známých osobností.

„Letošní kampani na sociálních sítích včetně placených příspěvků ovšem schází originalita, skutečně zajímavý obsah aby pohledal. Strany od sebe často navzájem kopírují, přičemž tón udává marketingový tým ANO. Například lze zmínit momentky z kontaktních kampaní, které nyní dělají všichni skoro stejným stylem jako původně ANO. Stejně tak se někteří předsedové snaží s větším či menším úspěchem napodobit Babišovy videopříspěvky Čau lidi. S videoobsahem strany obecně bojují, řada videí působí až parodicky. Nejprofesionálněji udělané reklamní video jsem zatím překvapivě zaznamenal u Přísahy, nikoliv u velkých stran,“ komentuje úroveň letošní předvolební digitální kampaně ředitel digitální marketingové agentury Advisio Jiří Komár.

Více informací viz grafy na dalších stránkách. Agentura Advisio, která analýzu vypracovala, nepracuje pro žádnou politickou stranu ani pro jejich představitele.

Advisio je digitální marketingová agentura, která má 40 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě, nedávno otevřela pobočku v Praze. Klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.