V malebném údolí na pomezí Orlických hor a Jeseníků stojí nová roubenka, která je pro majitele základnou při objevování zdejší přírody pěšky, na kole i na lyžích, ale zároveň poskytuje útulné prostředí, v němž člověk rád stráví deštivý den.
„Klienti mě s požadavkem návrhu interiéru oslovili ve fázi hrubé stavby. Zvolili typovou roubenku o podlahové ploše 128 m2, kde je hlavním stavebním prvkem smrkové dřevo,“ popisuje Ing. Šárka Horáková, autorka návrhu interiéru.
Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov.
Přírodní materiály
Stavba podle typového projektu probíhala velmi rychle, kompletně hotovo včetně interiéru bylo za devět měsíců. V interiéru je použito smrkové dřevo na obklady stěn, podhledy i podlahu. V horních pokojích je pro celkové zjemnění místností dřevo na stěnách a podhledech naolejováno bílou lazurou.
Podlahu v přízemí tvoří z praktických důvodů (snadná údržba a trvanlivost) keramická dlažba. Její tepelný komfort zajišťuje topení v podlaze. Prostor kolem krbových kamen chrání obložení přírodním kamenem Rusty Slate.
„Vzhledem k charakteru stavby a její lokaci jsme základní materiály v interiéru volili pokud možno přírodní, jako je například dřevo a kámen. Moderní zařizovací prvky jsem kombinovala s těmi tradičními v podobě květinových a pruhovaných vzorů,“ vysvětluje záměr Šárka Horáková.
Srdce domu
Přízemí je věnováno obývacímu prostoru s kuchyní a jídelnou, koupelně se sprchovým koutem a samostatnému WC. Otevřený prostor kuchyně, jídelní a obývací části tvoří společenská útulná světnice, která je ovšem oproti klasickým starým roubenkám velkoryse prosvětlená.
Střídmý nábytek nechává vyniknout několika starým renovovaným kouskům, jako je masivní komoda a televizní stolek nebo repasované židle thonetky z ohýbaného dřeva.
Odstíny modré a béžové do interiéru vnášejí hravý moderní tón, a doplňují tak výraznou přítomnost smrkového dřeva a obkladu z přírodního kamene okolo kamen. S jednoduchou modro-béžovou kuchyní zase kontrastují spotřebiče v retro venkovském stylu.
Patro pro odpočinek
Když se vydáte po schodech nahoru do patra, ocitnete se v intimnější ložnicové části, kde je každá místnost věnována jednomu skřítkovi. Ložnice vodního skřítka je laděna do modra až šeda s proužky, lesní skřítek má rád pastelově zelenou i vzory kapradin a luční skřítek se nejlépe cítí mezi květinami v jemně růžové.
I když je každá ložnice stylizovaná do jiných odstínů, dominantním materiálem stále zůstává smrkové dřevo na stěnách, podlaze i podhledech a krovu.
„Vzhledem k tomu, že jsme nechali v podkrovních místnostech otevřené krovy, působí pokoje i přes množství nábytku velmi vzdušně,“ zdůrazňuje tuto výhodu autorka interiéru.
Co bylo třeba rozlousknout
Největším oříškem bylo skloubit umístění dostatečného množství lůžek a úložných prostor v jednotlivých podkrovních ložnicích. „Nakonec jsem zvolila do dvou ložnic i výsuvné postele, které se použijí v případě maximální obsazenosti roubenky, což je deset lidí. Úložné prostory jsou řešeny vyššími komodami a dostatečným množstvím věšáků v jednotlivých pokojích,“ dodává Šárka Horáková.
S klienty se autorce spolupracovalo velmi dobře, vše se řešilo poměrně rychle a efektivně. „Některé věci bylo občas těžší prosadit hlavně u majitele. Návrh modré kuchyně, a především modrá spárovačka na bílých obkladech ho hodně zaskočily a byl nejdříve proti. Naštěstí vyhrála důvěra a nakonec byl rád, že souhlasil. Kuchyně se tak stala výraznou dominantou roubenky, na kterou navazují další obývací prostory,“ uzavírá tvůrkyně interiéru.
Není tak divu, že interiér zabodoval v soutěži Dřevěná stavba roku 2021, a to jako vítěz veřejného hlasování v kategorii Dřevěný interiér – realizace.
Slovo autorkyIng. Šárka Horáková, Montesara interiors, autorka návrhu interiéru: „Majitelé si přáli světlé a útulné bydlení. Nestáli o tradiční venkovský ráz, chtěli moderní osobitý interiér, ve kterém se odráží prostředí, v němž stavba je. Proto jsem zvolila styl moderní venkov. K motivu skřítků a jejich propojení s domem mě inspirovalo právě kouzelné přírodní okolí. Namalovaná trojice skřítků, kteří jsou napůl maskoty a napůl neviditelnými, avšak přítomnými obyvateli domu, tak vítá příchozí hned při vstupu. Každému skřítkovi zvlášť pak patří jedna ze tří ložnic, které se odlišují podobou textilu a doplňků. Motiv skřítků mi umožnil realizovat se i po výtvarné stránce, kdy jsem vždy jednoho skřítka ztvárnila na plátno také do konkrétní ložnice.“ |