Díky letní sezóně na tom již pražské hotely nejsou nejhůř v Evropě

Situace je ale stále těžká a roste nejistota ohledně zimní sezony

Během letošních letních prázdnin dosáhla obsazenost pražských hotelů o 50 procent lepších výsledků než v loňském červenci a srpnu, Praha si tak v žebříčku evropských měst polepšila. Cena za pokoj v létě přesáhla 64 eur, což je oproti loňsku také zlepšení. Mnohé hotely tedy fungovaly s provozním ziskem a pozitivní známkou jsou také rostoucí počty rezervací. Podzim pak tradičně přináší pokles turismu, a tedy i výkonnosti – zářijová obsazenost je ještě poměrně srovnatelná s tou letní, cena dokonce vyšší, ale panují obavy z další vlny pandemie a možných omezení provozu. Letní zlepšení výsledků však znovu potvrdilo, že pražský hotelový trh je setrvale vyhledávaný a populární a jeho výkonnost brzdí převážně vnější a dočasné faktory. 

Hodnoty obsazenosti již na 50 % těch předkrizových

Letní sezóna znamenala pro pražské hotely oživení: podle údajů společnosti STR dosáhla obsazenost otevřených hotelů v Praze v červenci 32 procent, v srpnu pak 44 procent. Tato čísla se zatím neblíží hodnotám dosahovaným před koronavirovou krizí – v roce 2019 byla srpnová obsazenost dvojnásobná: 88 procent. Je to však zhruba padesátiprocentní nárůst oproti loňskému roku, kdy v červenci činila obsazenost 22 procent a v srpnu 28 procent. 

Díky letošní relativně dobré letní sezóně tak Praha opustila poslední místo žebříčku 35 hlavních hotelových trhů v evropských metropolích, kde se do začátku letních prázdnin držela. K opětovnému zařazení mezi trhy s nejlepší výkonností má české hlavní město ještě daleko, ale v červenci dosáhlo již na 28. místo a v srpnu pak na 23. – před Amsterdamem, Sofií a Římem. 

Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA, Cushman & Wakefield: „Letní sezóna přinesla poměrně rychlý nárůst poptávky, což je velmi dobrý trend, přesto ale v Praze zůstala více než polovina pokojových kapacit prázdná. Je však třeba říct, že řada hotelů dosáhla mnohem vyšší obsazenosti, než byl pražský průměr – některé i nad 70 procent – a to díky dobré lokaci, proaktivní marketingové a cenové strategii a také v některých případech díky využití hotelů filmovými štáby, které během prázdnin natáčely v Praze.“

Ceny na 75 % předkrizového roku

Podle údajů STR bylo v Praze v srpnu otevřeno 87 procent hotelové kapacity, což je lehce pod evropským průměrem 92 procent. 

Průměrná dosahovaná cena za pokoj letos v srpnu v Praze činila 64 eur, což je o 8,3 procenta více než ve stejném měsíci loni, oproti 87 eurům ze srpna 2019 je to stále o 25,7 procent méně. 

Zvýšené parametry výkonnosti však umožnily většině zdejších hotelů překonat kritický bod a fungovat s kladným hrubým provozním ziskem. Podle dat HotStats dosáhla ziskovost hotelů, které jim poskytují svá data, během posledních tří měsíců cca 23 procent a 16 eur za disponibilní pokoj. 

Nejistý podzim 

Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA, Cushman & Wakefield: „Od září je však bohužel třeba počítat s opětovným poklesem výkonnosti pražských hotelů. Příčinou je tradičně nižší poptávka ze strany volnočasového cestování a také zatím dost pomalý návrat korporátní klientely a konferenčního turismu.“

V září obsazenost ještě činila 42 procent, což je v kontextu letošního roku velmi dobrý výsledek, v evropském žebříčku však Prahu posunuje opět níže, na 29. místo – což je ale stále ještě před Sofií, Bruselem nebo Lisabonem. Cena za pokoj oproti srpnu dokonce vzrostla na 74 eur, což proti loňskému roku představuje 29procentní nárůst. To je dobrý trend, i když stále je to cca 28 procent pod cenami roku 2019. 

Z údajů o rezervacích poskytovaných portálem SiteMinder lze navíc vyčíst další pozitivní trend: Praha dosahuje vyšších hodnot, než je evropský průměr či data z klíčových sousedních trhů. Zatímco v Praze byl k 23. říjnu objem rezervací na 108 procentech v porovnání se stejným obdobím v roce 2019, v Berlíně to bylo 88 procent a ve Vídni 77 procent.

Čas řešit financování

Kladné výsledky hotelů v uplynulých třech měsících ani případný příznivý budoucí vývoj však nezaručují, že se všechny hotely s problémy, které jim koronavirová krize přinesla, vypořádají. Část čelí nebo bude čelit finančním problémům, k jejichž řešení je právě teď nejvyšší čas. 

Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA, Cushman & Wakefield: „Podle našeho nedávného průzkumu bude muset více než polovina majitelů hotelů v regionu CEE do dvou let refinancovat. Dostupnost financování se sice opět zvyšuje, ale dá se očekávat, že banky ve střednědobém horizontu zůstanou obezřetnější a budou nabízet nižší LTV (úroveň půjčky k hodnotě) než před krizí. To může způsobit nemalé problémy a vyžadovat další kapitál ze strany vlastníků, který může být pro mnohé hoteliéry – po roce a půl poklesů a ztrát – těžké najít. Někteří majitelé tak budou muset urychleně nalézt alternativní zdroj kapitálu nebo zvážit prodej svého hotelu. Existují různé způsoby, jak tento problém vyřešit, ale je důležité začít aktivně jednat co nejdříve, protože takto zásadní kroky by se neměly činit pod tlakem.” 

O Cushman & Wakefield

Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb, které ve výjimečné kvalitě dodává nájemcům i vlastníkům nemovitostí. Cushman & Wakefield je jednou z největších firem v sektoru komerčních nemovitostí: zaměstnává na 50 000 lidí ve 400 pobočkách v 60 zemích světa. V roce 2020 dosáhly příjmy společnosti 7,8 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb. Více informací naleznete na www.cushmanwakefield.com nebo sledujte náš Linkedin, Facebook, Twitter a Instagram.