Výdejny a výdejní boxy zažívaly velký rozvoj už před pandemií, během ní však jejich obliba a počet narostl ještě více. Kromě možnosti si ve svém blízkém okolí kdykoliv vyzvednout objednané zboží z e-shopu jsou připraveny na další rozvoj. Provozovatelé tomuto způsobu výdeji zboží věští velkou budoucnost a spotřebitelé to vítají.
E-shopové výdejny byly dlouhá léta skvělou a prakticky skoro jedinou alternativou, jak si nechat zaslat objednané zboží jinam než na určenou adresu (například domů či do práce). Avšak ne vždy tato možnost vyhovovala – limity otevírací doby, ne zcela hustá síť a podobně. Proto další vývojový stupínek přišel s boxy. Výdejní boxy jsou dostupné 24 hodin denně a mohou se nacházet prakticky kdekoliv. Především na celé řadě míst se zvýšeným výskytem spotřebitelů – nádraží, úřady, office parky atd. A to je hlavní důvod, proč dochází k jejich dalšímu zahušťování a objevují se další subjekty, které je provozují.
Nepřetržitý provoz je velkým benefitem
Jako jeden z dalších, kdo se tomuto segmentu začal věnovat, je společnost PPL. Ta na českém trhu koncem října spustila své první samoobslužné výdejní a podací boxy, tzv. PPL Parcelboxy. Příjemci a zákazníci PPL si své zásilky mohou vyzvednout nebo poslat kdykoliv podle svých časových možností. „Kromě doručení na adresu a do Parcelshopů nabízíme spotřebitelům další alternativu při vyzvedávání a posílání zásilek. Reagujeme na moderní a u příjemců stále oblíbenější způsob doručování,“ říká CEO Petr Horák.
Výhodou je, že PPL Parcelbox mohou spotřebitelé využít nejen pro vyzvednutí zásilek, ale i pro vrácení zboží zpět odesílateli nebo při posílání balíčku jiné fyzické osobě se službou Balík pro tebe. Parcelboxy jsou instalovány postupně v různých lokalitách napříč Českem s tím, že v první fázi bude největší počet situován převážně do hustě zalidněných lokalit (Praha, střední Čechy, jižní Morava, krajská města a další), a to převážně u obchodních center, administrativních budov, na sídlištích či na frekventovaných křižovatkách městské dopravy. Do konce června 2022 by mělo po celé republice být 500 PPL Parcelboxů.
Budoucnost má sdílení kapacit
Velkou výhodou nejen těchto boxů je nepřetržitý provoz 24/7, takže si příjemce může zásilku vyzvednout podle svých časových možností. Tento způsob časové flexibility oceňují hlavně pracující nebo časově vytížení zákazníci, a to nejen v průběhu celého roku, ale převážně v předvánočním období. „V závěru roku budou využívány na maximum. Boxy jsou dnes již zcela neoddělitelnou součástí e-commerce. A v budoucnu se budou prosazovat více a více. Bude se také zvětšovat jejich kapacita. Rovněž se podle našeho názoru budou více rozšiřovat sdílená úložiště. Již dnes, kde e-shop Alza.cz své boxy provozuje, pouští do svých boxů jiné prodejce,“ vysvětluje Daniel Hutník, business development manažer společnosti Meta IT.
Nad modelem sdílených úložišť uvažují i někteří prodejci nábytku a další hráči. Například Česká pošta spolu se Správou železnic a společností Conteg group uzavřely smlouvu na instalaci stovek výdejních boxů u pošt a nádraží. Ty budou připraveny ke sdílení různým subjektům, aby vedle sebe nemuselo být více boxů, každý od jiné firmy. „Sdílení kapacit je cestou, která má budoucnost. Stejně jako další využití boxů, například pro předávání potravin,“ doplňuje Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty.
Boxy budou pro Vánoce důležité
Jednu z nejhustších sítí výdejních schránek provozuje e-shop Alza.cz. Na trhu tvoří společně se širokou sítí poboček po celé zemi rozhodující cestu, kterou zákazníci volí pro odběr zboží objednaného v tomto obchodě. „AlzaBoxy představují jedno z klíčových řešení pro logistiku poslední míle. Již od loňského roku do rozvoje jejich sítě masivně investujeme a jejich počet se nám podařilo více než ztrojnásobit. Stále více zákazníků je má v hustěji obydlených oblastech v docházkové vzdálenosti a v odlehlejších oblastech alespoň při cestě. Aktuálně si přes AlzaBoxy nechávají naši zákazníci doručit více než třetinu svých objednávek. Do AlzaBoxů jsme navíc schopni doručovat objednávky velice rychle, když objednávky uzavřené do sedmi hodin večer zavážíme následující den dopoledne,“ konkretizuje ředitel expanze a facility managementu Jan Moudřík. Zákazníci také oceňují, že při tomto způsobu doručení nejsou omezováni žádnou otvírací dobou.
S blížícími se Vánocemi budou mít výdejní místa stále důležitější roli. V první řadě výrazně uleví dopravcům, na které bude sílit tlak na doručování, a současně mohou být pro zákazníky větší jistotou k získání zakoupeného zboží včas do svátků. „Proto bude mít většina našich prodejen otevřeno ještě na Štědrý den dopoledne, a to ať už v plném provozu jako prodejna, nebo jako výdejna v případě omezení chodu s ohledem na pandemickou situaci. Pro zabezpečení komfortního vyzvednutí zboží máme především síť vlastních výdejních míst v prodejnách, kterou jsme pro maximální zajištění dostupnosti rozšířili o výdejní místa Zásilkovny a Balíkovny, včetně poboček České pošty,“ prozrazuje Eva Kočicová, tisková mluvčí značky Datart. Dnes lze zboží objednané v e-shopu Datart vyzvednout na téměř 10 000 výdejních místech v Česku.
Rozhoduje flexibilita času a hustota sítě
Doručování do jakéhokoliv typu výdejního místa roste. Proto si i zákazníci společnosti Mall Group mohou vybírat z více než 6 300 výdejních míst. „Jako nejbezpečnější způsob při nákupech vánočních dárků na poslední chvíli doporučujeme zvolit osobní vyzvednutí na našich pobočkách Mall Shop, které zásobujeme i několikrát denně,“ uvádí tisková mluvčí Pavla Hobíková. V případě, že si zákazníci své objednávky nechají poslat domů, ovlivňuje garanci doručení vždy situace u konkrétního dopravce. V souvislosti s koronavirem bude velmi důležité, jak se nákaza bude vyhýbat samotným dopravcům, zda budou mít dostatek řidičů a podobně.
Výdejny a výdejní boxy tak budou o letošních Vánocích hrát zásadní roli. „Je to dáno kombinací stále většího množství nákupních transakcí realizovaných elektronicky, nejistoty ohledně přítomnosti na adrese doručení a příznivější ceny doručení,“ shrnuje Martin Coufal, partner platformy Lockers.ai, společnosti Balíkobot. Preference výdejních boxů i nadále poroste, především z důvodu plné flexibility času vyzvednutí zásilky a větší hustoty sítě výdejních boxů.
Kapacita ale není neomezená
Využití výdejen a výdejních boxů bude pro zákazníky i pro přepravce v předvánočním období bezpochyby vyhledávaným způsobem doručení, pokud půjde o zboží malých rozměrů zakoupené v on-line obchodech. Pro segment velkých zásilek, na který se zaměřuje společnost Gebrüder Weiss, nejsou doručovací boxy příliš využitelným řešením. „Velkou bílou techniku, nábytek nebo nadrozměrné zásilky si spotřebitelé přejí přebírat přímo na místě jejich využití, kde je v rámci našeho programu Home Delivery po doručení zprovozňujeme,“ sděluje ředitel obchodu a marketingu Jan Kodada.
To, že nakupující v e-shopech využívají pro převzetí balíků i kamenné výdejny, pomáhá podle Pavla Včely, ředitele společnosti GLS Česká republika, v sezoně všem přepravcům a umožní jim doručit až o 50 % více balíků. „Výdejní boxy z důvodu nízké kapacity budou hrát aktuálně pouze doplňkovou roli,“ deklaruje Pavel Včela. Dodává, že GLS používá a testuje boxy od různých výrobců v několika zemích Evropy a připravuje technologické novinky zohledňující výsledky dosavadních provozních zkušeností.
Podobně jako poštovní schránky
Protože v oblasti výdejních boxů dochází k již zmiňovanému zvýšení dostupnosti, což je dáno jednak investicemi do současných sítí, jednak nově vznikajícími sítěmi (ať již nezávislých nebo například v rámci stávajících dopravců), nese to s sebou rostoucí potřebu integrace a unifikace funkcionalit zajišťujících jednotný přístup k výdejním boxům i jejich přidání do nákupních košíků e-shopů. „Tyto potřeby pomáhá řešit naše platforma Lockers.ai,“ informuje Martin Coufal.
Některé výdejní boxy nabízejí i možnost platby na místě, jiné fungují pouze jako výdejní. Zřejmě je ale jen otázkou času, kdy možnost zaplatit bude ve všech případech přenesena z terminálu boxů do aplikace v mobilu. „Tím se zlevní výroba boxů a ty zůstanou opravdu pouze výdejním místem, což jim umožní další masovější rozšíření. Jinak by se některým velkým hráčům velmi prodražily jejich plány instalovat boxy v každé větší vesnici,“ specifikuje Daniel Hutník. Další budoucí využití boxů naznačila Zásilkovna, která boxy používá nejen k přijímání zásilek, ale i k odesílání. Možná bude legislativně umožněno doručovat přes boxy léky na předpis a podobně. V budoucnu je reálné využití boxů v každém vchodu bytového domu, podobně jako se tam dnes nacházejí poštovní schránky.
Nemá smysl, aby je budoval každý
A dopředu myslí i společnost Alza.cz, která v posledním roce otevřela síť AlzaBoxů celému trhu pro doručování zásilek externích partnerů. „Postupně na ně napojujeme jak dopravce, tak ostatní e-shopy. Objednávky z více než tisíce e-shopů si mohou zákazníci nechávat do našich boxů doručit díky spolupráci s platformou Lockers.ai. Nově jsme AlzaBoxy zpřístupnili pro slovenskou kurýrní službu SPS, a od loňska do nich doručuje i Zásilkovna nebo Rohlik.cz. Dále pracujeme na napojení dalších,“ reaguje Jan Moudřík. Nedává totiž ekologicky ani ekonomicky smysl, aby každý budoval vlastní boxy pouze pro sebe a ty přitom nebyly maximálně využívané.
A skutečně, vedle jasných přínosů a zvýšení komfortu pro zákazníky tato změna nákupního chování napomáhá redukovat ekologickou stopu. „Z povahy věci je doručení více zásilek do výdejního boxu nebo obchodu ekologičtější oproti doručování jednotlivých zásilek až ke dveřím. K vyzvednutí zásilky v PPL ParcelBoxu stačí zadat PIN, který příjemce obdržel nejen v e-mailu, ale i prostřednictvím SMS. Po jeho zadání dojde k otevření příslušné schránky. Není potřeba stahovat žádnou aplikaci,“ popisuje Petr Horák. V současné době každý PPL Parcelbox disponuje 75 schránkami různých velikostí, příjemci si zde mohou vyzvednout zásilky až do velikosti 43 × 43 × 60 cm s maximální váhou až do 31,5 kg. Dobírkové zásilky doručené do PPL Parcelboxu se platí kartou.
Vyhlížejí se chytré poštovní schránky a autonomní vozidla
Pavla Hobíková uvádí, že budoucnost Mall Group vidí v Mall Mega Shopech, velkých showroomech s tisícovkami položek dostupných k okamžitému vyzvednutí nebo k bleskovému odeslání a doručení až domů. Zákazníci si mohou své zboží vyzvedávat jak přímo v prodejně, tak v samoobslužném výdejním boxu na parkovišti, který funguje v režimu 24/7. Tyto prodejny potěší jak příznivce off-line nakupování, kteří si v nich mohou prohlédnout zboží populárních značek na vlastní oči, tak i čistě on-line nakupující, kteří díky rozsáhlým skladovým prostorám získají své zboží mnohem rychleji než kdy dříve.
„Většina e-shopů, pro které přepravujeme balíky, nabízí svým zákazníkům i možnost objednat si přímé doručení do výdejního místa GLS přímo v nákupním košíku. Výdejní místa budou postupně kombinována s výdejními automaty a chytrými poštovními schránkami různých konceptů, jejichž obsluhu budou muset přes standardní rozhraní zvládnout přepravci,“ naznačuje Pavel Včela. Tyto schránky budou ve vzdálenější budoucnosti doplněny i dalšími pokročilými technologiemi, třeba doručováním pomocí autonomních vozidel.
S rozvojem pomůže plánování
S prudkým rozvojem e-commerce se jistě i způsoby B2C doručení budou dále vyvíjet a tlak na efektivitu a transparentnost logistických procesů se bude stále stupňovat. „Přehledné a jasné zásobovací procesy jsou důležité pro efektivní plánování výroby, skladových zásob i chodu obchodů. Přesné a aktuální informace o pohybu zásilek napříč dodavatelsko-odběratelskými řetězci jsou komoditou, jejíž hodnota stoupá v očích zákazníků,“ poodkrývá Jan Kodada. Dodává, že ještě komplexnější představu o stavu i pohybu zboží umožní rozvoj internetu věcí, využití tzv. velkých dat se potom může stát základem plánování logistických procesů a posunu efektivity logistiky jako oboru o vývojový stupeň dále.
U výdejen lze obecně očekávat zachování současného standardu služeb. Kde se to však změní, jsou výdejní boxy. Určitě dojde k doplnění o již zmíněné funkcionality – reverzní logistiku (vratkování) a k posunu do oblasti zasílání spotřebitel spotřebiteli. „Začátkem příštího roku plánujeme spustit podání zásilek skrze Z-Boxy. Plánujeme navyšovat i jejich stávající kapacity a připravujeme spolupráci například s nemocnicemi, školami, obchodními řetězci, výrobními továrnami či s čerpacími stanicemi,“ uvádí Jan Čižmar, COO společnosti Zásilkovna.
S rostoucím počtem výdejních boxů bude růst tlak na vytížení volných kapacit, případně i jejich sdílení. „Společně s tím se bude rozvíjet i škála funkcí boxů. Zde spíše očekáváme, že tyto budou k dispozici přes aplikace než v těle boxu,“ vysvětluje Martin Coufal. Samostatnou kategorií jsou potom tzv. homeboxy, které by mohly řešit problémy s doručením na adresu. Pokud se povede přijít s cenově přijatelnou schránkou pro rodinné domy či s jiným business modelem, který umožní rozšíření homeboxů (jedno či více schránkových), dá se očekávat zásadní změna v procesu doručování na adresu, například přesun na noční doručování či větší konsolidace dopravců na určitá území.
Názor odborníka:
Balíkový trh roste každým rokem
Během pandemie byly doručovací společnosti často jediné, s jehož pomocí se dalo potřebné zboží v čase lockdownu získat. Ruku v ruce s tímto trendem bude růst poptávka po dalších možnostech převzetí balíků. Výdejní boxy budou svým umístěním, provozem 24/7 a bezobslužností hrát stále větší roli.
Matyáš Vitík, tiskový mluvčí, Česká pošta
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek na téma Poslední míle – doručování zboží do výdejen najdete i v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2021.