Vážný systémový problém, říká o miliardových fakturách za pozemky pod kolejemi nový ministr dopravy

Hlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraHlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Vypadá to tak, jako by stát měl různé údy a nebyl schopen sladit jejich pohyby současně, aby dávaly smysl, uvedl Martin Kupka.

Nový ministr dopravy Martin Kupka musí krátce po svém nástupu řešit jeden z velkých problémů, který mu zanechal jeho předchůdce Karel Havlíček. Spor mezi Českými drahami a Správou železnic (SŽ) o platbu za pronájem pozemků pod kolejemi.

České dráhy poslaly v prosinci Správě železnic k proplacení faktury ve výši 3,2 miliardy korun. Jde o nájem od roku 2017 za využití pozemků Českých drah, na kterých jsou koleje Správy železnic. České dráhy jednají o jejich prodeji právě Správě železnic. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz označil Kupka situaci za vážný systémový problém.

„Vypadá to tak, jako by stát měl různé údy a nebyl schopen sladit jejich pohyby současně, aby dávaly smysl. Pokládám to za vážný systémový problém. Dvě státní organizace, které mají svoje ministerstvo, nejsou schopny situaci řešit společně. Tím do budoucna vytváří jen další možné právní problémy. Děláme vše pro to, abychom situaci vyřešili,“ řekl Kupka.

Podle něj je komplikací i to, že stále běží takzvaná notifikace a není tak známo stanovisko Evropské unie k této transakci. České dráhy poslaly faktury bez vědomí ministerstva. Má jít o kompenzaci za užívání pozemků Českých drah Správou železnic.

 „Vypořádání tohoto nároku bylo předmětem jednání stran v rámci přípravy prodeje pozemků pod kolejemi Správě železnic. V rámci tohoto procesu nechaly ČD a SŽ společně zpracovat oceňovací metodiku a indikativní vyčíslení jak hodnoty pozemků, tak výše kompenzace za jejich užívání do doby prodeje,“ uvedl po zaslání faktur mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. České dráhy již z faktury odvedly i DPH, tedy zaplatily zhruba půl miliardy korun. „Jedná se o jednostranný krok ze strany ČD. Faktury nebudou hrazeny a jsou u ČD rozporovány. Správa železnic nedisponuje alokovanými finančními prostředky na úhradu zmíněných faktur,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Pozůstatek špatného rozdělení železnice

O převodu pozemků na Správu železnic se mluví několik let. Jde o zhruba čtyřicet milionů metrů čtverečních pod kolejemi. Ministerstvo dopravy již zažádalo Evropskou komisi o konzultaci, zda nebude transakce považována za nedovolenou veřejnou podporu. Českým drahám by prodej měl přinést miliardy korun.
Jde například o pozemky pod kolejemi nebo v blízkosti železničních stanic ve zhruba tisícovce lokalit. Transakce se připravuje několik let, muselo dojít k vytvoření geometrických plánů. Celá transakce je pozůstatkem chyb při rozdělení tuzemské železnice, kdy Českým drahám zůstala řada aktiv, která měla připadnout Správě železniční dopravní cesty (nyní Správě železnic).

Už od počátku úvah o tomto převodu se částky za celý soubor pozemků výrazně lišily. České dráhy před pár lety mluvily o 20 miliardách, Správa železnic o šesti.
Nejde o první přesun majetku Českých drah pod Správu železnic. V roce 2008 získaly ČD 12 miliard korun za část infrastruktury, později také takzvanou živou dopravní cestu, tedy výpravčí a dispečery. V roce 2016 České dráhy prodaly většinu svých nádražních budov. Správa železnic také nově kupuje část závodu ČD-Telematika, ve které mají České dráhy většinový podíl.

Rozhovor s Martinem Kupkou přineseme v pondělí. 

Tagy České dráhy Martin Kupka Ministerstvo dopravy¨ převod pozemků Správa železnic
185 komentářů