Quo vadis automotive aneb není to jen o spalovacích motorech

Lukáš Hanes

KOMENTÁŘ LUKÁŠE HANESE | Veřejnou debatou o automobilovém průmyslu se jako červená niť táhne téma zákazu prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Proč nemá smysl proti němu bojovat?

Jedni jsou pro, protože planeta, druzí proti, protože náš autoprůmysl a k tomu jako nádavek přihodí x důvodů proti „té zlé“ elektromobilitě. Oba tábory pracují s předpokladem, že kurz udávají vrcholní politici EU. Jenže co když je to celé jinak? Co když ti proklatí politici kurz neurčují, ale pouze reagují na vývoj, který pro starý automobilový průmysl nevypadá dobře?

Co tradiční autoprůmysl čeká a (ne)mine v příštích letech? Existují obavy, že během následujících pěti let zaplaví Čína evropský a americký trh auty, která budou mít: 1) zpracování na úrovni top německých automobilek, 2) výrazně příznivější poměr cena výkon než produkce západních automobilek, 3) bezpečnost, software i design na špičkové úrovni, 4) elektrický pohon a díky tomu i nižší náklady na provoz (nabíjení, servis atd.).

Rozsudek smrti

Tak na to dáme cla, regulaci přeci umíme. Nebo ne? Ne! Vlády se tsunami aut „made in China“ zastavit ani nepokusí. Paradoxně to bude VW, Ford, GM a BMW, kdo je přesvědčí, aby se tak nestalo. Pokud by v USA nebo EU někdo zakázal dovoz čínských aut, Čína zahraje svůj part tak, že nejdříve u sebe zakáže prodeje aut z dané země a následně znárodní fabriky, které tam ty zlobivé firmy mají. To si nikdo z výše uvedených nemůže dovolit.

Většina starých automobilek: zaspala v inovacích (software, elektromobilita), má majoritní část zisků z prodeje v Číně a je předlužená. Zákaz prodejů v Číně by pro ně znamenal rozsudek smrti.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Bude v roce 2035 vůbec někdo chtít spalovací motor?
  • A co by mělo pro úspěšný rozvoj svého autoprůmyslu udělat Česko?
sinfin.digital