Dražší letenky v prémiových třídách jdou na dračku, libují si čeští prodejci

Poptávka po letenkách loni rostla.

Poptávka po letenkách loni rostla. Zdroj: Profimedia

Tuzemští obchodníci s letenkami se odrazili ode dna roku 2020 a loni rychle rostli. Společnosti Student Agency, Letuška a Kiwi.com hlásí meziroční růst prodejů zhruba o 36 procent. Prvním dvěma jmenovaným se tak vrátila poptávka zhruba na úroveň poloviny roku 2019, který nebyl ovlivněn pandemií. Kiwi.com se dokonce počtem rezervací dotáhlo na 69 procent roku 2019. Vyplývá to z údajů obchodníků sdělených deníku E15.

Zatímco první měsíce loňského roku ani náznakem nenaznačovaly příchod výrazně lepšího roku pro letenkový byznys, v létě a na podzim se už letadla solidně plnila. „Dařilo se především letům na kratší vzdálenosti, naopak pomalejší návrat vidíme u dálkových letů,“ uvádí mediální zástupkyně Kiwi.com Nina Černá.

„Poptávka po letenkách stoupla i díky vyššímu zájmu ze strany firemní klientely,“ dodává Josef Trejbal, šéf letenkového portálu Letuška provozovaného společností Asiana.

Video placeholde
Covid pas a aplikace Tečka • Videohub

K tradičně nejoblíbenějším cílovým zemím, mezi které loni patřily Španělsko, Velká Británie, Turecko či Maledivy, Spojené arabské emiráty nebo Mexiko, se mají letos znovu zařadit Spojené státy, které se cestovatelům otevřely loni v listopadu. To bude největší změna v letošní struktuře prodejů, shodují se obchodníci.

Pokles poptávky naopak hrozí u Zanzibaru vzhledem k nepříznivému epidemiologickému vývoji v blízké Jihoafrické republice, poznamenává manažerka letenek Student Agency Lenka Kašická.

Oproti předpandemickým rokům výrazně roste průměrná cena nakupovaných letenek. Na portálu Letuška si klienti loni pořizovali letenku průměrně za 10 620 korun, tedy o tisícikorunu dráž než předloni. Růst průměrné ceny o tisícikorunu na 8500 korun hlásí také Student Agency.

„Nelze však mluvit o zvýšení cen, důvodem je větší zájem o letenky v byznys třídě,“ tvrdí Trejbal. „Pokud jde o ceny letenek, očekáváme, že se v tomto roce budou zvyšovat,“ dodává Kašická.

Větší poptávka po vyšších třídách, než je základní „economy“, představuje globální trend. Například letecká společnost Emirates zavedla novou třídu „premium economy“.

„Má doplnit portfolio našich tříd tak, aby nabídla zejména ekonomickým cestujícím mnohem vyšší komfort, více místa a rozsáhlejší nabídku jídel a pití za mírně vyšší cenu,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 ředitel společnosti Emirates pro Českou republiku Bořivoj Trejbal. Od letošního listopadu má být novou třídou vybaveno 105 letadel flotily Emirates.

Růst prodejů čekají prodejci i letečtí dopravci také v letošním roce. Pozitivně ho může podle jejich vyjádření ovlivnit zvyšující se proočkovanost populace, byť mohou i tak s poptávkou silně zatřást nové varianty covidu-19 v čele s omikronem.

Největší české letiště mělo loni dle vlastních listopadových odhadů odbavit asi 4,4 milionu cestujících, meziročně asi o šestinu více. V rekordním roce 2019 letištěm prošlo přes 17,8 milionu pasažérů. K takovým číslům se může Letiště Václava Havla vrátit nejdříve v roce 2026. Celkový letecký provoz nad Českem – jenž zahrnuje i letadla, která nad republikou pouze prolétají – byl loni ve srovnání s předpandemickým standardem asi poloviční, odhaduje Řízení letového provozu.