Basbarytonista Gerald Finley se vrací do Prahy s shakespearovským programem od renesance po současnost

Český spolek pro komorní hudbu přivítá v rámci své exkluzivní recitálové řady basbarytonistu Geralda Finleyho. Ten spolu s klavíristou Juliem Drakem představí tvorbu vídeňských mistrů Franze Schuberta a Hugo Wolfa, ale také v české premiéře nejnovější písňový cyklus současného britského autora Marka-Anthonyho Turnage. Spojnicí celého programu je obdiv k dílu Williama Shakespeara. Koncert se koná v neděli 16. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina.

Profesní dráha kanadského basbarytonisty Geralda Finleyho zahrnuje operní, koncertní i písňový repertoár, při kterém spolupracuje s uznávanými skladateli, dirigenty a orchestry. Jen do konce sezony ho vedle amerického turné čekají vystoupení v Bavorské státní opeře, v Metropolitní opeře, ve Vídeňské státní opeře a Konzerthausu. Ani v Praze nevystoupí Gerald Finley poprvé. V říjnu 2012 provedl na dvou koncertech České filharmonie Pět raných písní Gustava Mahlera v instrumentaci Luciana Beria.

Svůj nynější recitál připravil Gerald Finley spolu s klavíristou a doprovazečem předních světových umělců Juliem Drakem. Program, který na přelomu ledna a února pětkrát zazní také na turné po USA, propojují písně inspirované dramaty i sonety Williama Shakespeara, jehož pro střední Evropu v druhé polovině 18. století objevilo německé předromantické hnutí Sturm und Drang. V první půlce koncertu proto logicky nemohou chybět básně literárního velikána Johanna Wolfganga von Goethe zhudebněné Franzem Schubertem či Hugo Wolfem přetlumočené verše Eduarda Mörikeho, který byl za svého života považován za nejvýznamnějšího německého lyrika po Goethovi, byť dnes je známý spíše svou novelou Mozart na cestě do Prahy.

Julius Drake, foto Marco Borggreve

V druhé polovině koncertu Gerald Finley a Julius Drake provedou cyklus písní Without Ceremony na motivy textů Thomase Hardyho od Marka-Anthonyho Turnage, jehož premiéra se uskutečnila ve Vídni 16. listopadu 2021 a v Praze tedy zazní poprvé. Poslední blok programu, který nese název „Shakespeare in Love“ podle americko-britského filmu z roku 1998, se vrací v písních Thomase Morleye, Ericha Wolfganga Korngolda, Einojuhaniho Rautavaary, Michaela Tippetta, Madeleine Dring a Colea Portera k velkému básníkovi alžbětinského věku a dokládá jeho nepomíjející oblibu od renesance až po současnost.

V rámci recitálové řady Českého spolku pro komorní hudbu se do konce 127. sezony uskuteční ještě dva koncerty – 20. února vystoupí houslista Josef Špaček za doprovodu Federica Colliho a 24. dubna klavíristka Yuja Wang. Před těmito dvěma recitály ovšem proběhnou i koncerty z dalších spolkových cyklů. Hned v pondělí 17. ledna Jan Mráček ve dvojroli sólisty a uměleckého vedoucího provede s Komorním orchestrem České filharmonie dvě barokní skladby od Händela a Geminianiho, barokní formou inspirované Concerto grosso Alfreda Schnittkeho a baletní suitu Igora Stravinského a ve středu 26. ledna zahraje díla Antonína Dvořáka a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho Talichovo kvarteto. Původně avizovaný legendární americký Juilliard String Quartet do Prahy nepřijede. Z důvodu vývoje pandemické situace se totiž rozhodl zrušit celé výroční evropské turné plánované při příležitosti 75 let od založení.

Sdílet článek: