Sever Žďárských vrchů rozdělil spor o přílišné solení krajských silnic

  9:38
Solit, nebo nesolit? Klimaticky drsný sever Vysočiny dělí spor o intenzitu chemického posypu silnic na území chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Zatímco ve Svratce byli po letech nadávání na zledovatělé silnice s udělenou výjimkou pro solení spokojení, v sousedním Sněžném zvýšené používání soli vadí.

Regionální pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) udělilo výjimku pro posyp silnic mezi Žďárem nad Sázavou a Svratkou (silnice číslo 350) a Novým Městem na Moravě (354) po nátlaku okolních obcí, ale i lékařů a některých firem a úřadů včetně žďárského dopravního inspektorátu v květnu 2019. Silničáři však mohou aplikovat sůl (chlorid hořečnatý) a solanku pouze za mimořádných klimatických podmínek.

To podle kritiků silničáři minulou zimu porušovali. „V první zimě po udělení výjimky (2019/20 – pozn. red.) silničáři posolili komunikace šestkrát za celou zimu, minulou zimu už se solilo 47krát a stala se z toho standardní údržba solením,“ poukazuje Miloš Kučera ze Sněžného, který téma otevřel na obecním zastupitelstvu.

Coby odborný lesní hospodář a vedoucí Národní inventarizace lesů argumentuje proti zvýšenému solení potřebou ochránit lesy. Podle něj vadí stromům a porostům podél silnic hlavně rozvířený aerosol. Tvrdí, že první známky negativního vlivu už jsou vidět u silnice od Kuklíku k Novému Městu, další minusy se podle Kučery projeví až se zpožděním.

Sněženské zastupitelstvo loni v říjnu sice neodhlasovalo oficiální stížnost, ale odsouhlasilo alespoň žádost o dodržování podmínek zimní údržby.

Bezpečnost má být nadřazena ochraně přírody

Naopak ve Svratce byli v minulých dvou zimách s údržbou silnic spokojení, když si po letech stížností vymohli výjimku a silnice byly lépe udržované.

„Objížděl jsem v minulosti úřady, obce, policii, záchranku, nemocnici, sháněli jsme k výjimce pro solení kladná vyjádření. Jsme pro to, aby bezpečnost lidí na silnicích byla nadřazena ochraně přírody,“ reagoval svratecký starosta František Mládek.

„Největší argument je dojezd sanitek. Ale lidé také potřebují do práce, hodně lidí od nás dojíždí do Žďáru nebo Nového Města, sjízdné silnice potřebují i svratecké firmy, i to by se mělo zvažovat,“ míní starosta.

V letošní zimě už se podle Mládka krajští silničáři zalekli. „Je to asi tím, co se stalo ve Sněžném,“ odkazuje na usnesení tamního zastupitelstva.

Ve Svratce zareagovali zastupitelé loni v prosinci, když po prvním úderu zimy vyjádřili „značnou nespokojenost se současnou zimní údržbou krajských silnic“ a požádali silničáře o okamžitou nápravu.

Silničáři chtějí jít zlatou střední cestou

Krajská správa a údržba silnic zvolila tuto zimu zlatou střední cestu. „Na jedné straně jsou občané Svratky, na druhé lidé ze Sněžného a životní prostředí. Volíme kompromis. Podle dat se zatím zimní údržba provádí s menší intenzitou než v minulé zimě 2020/2021, ale s větší intenzitou než v zimě 2019/2020,“ reagoval na dotaz MF DNES ředitel krajských silničářů Radovan Necid. Podle silničářů byla přijata opatření, kdy bude prováděna chemická a kdy pouze inertní údržba.

Chemický posyp? Dopravní podnik je jednoznačně pro

Výjimku pro solení na území CHKO Žďárské vrchy přivítal i největší dopravce v regionu, firma ZDAR.

„Po zavedení solení se situace z našeho pohledu výrazně zlepšila. Jednoznačně preferujeme bezpečnost silničního provozu. Pokud se nesolí, na silnici se tvoří zmrazky a vyjeté koleje, což způsobuje problém i při vyhýbání dvou osobních aut, natož v situaci, kdy se potkáte s autobusem nebo nákladním vozidlem,“ míní ředitel firmy Richard Latislav.

Zároveň upozorňuje na to, že silnice v zimě často blokují nákladní auta zahraničních dopravců, jejichž řidiči ignorují dopravní značení. „Odstranění těchto vozidel, a tedy zprůjezdnění komunikací pak trvá často několik hodin,“ dodává.

Z poskytnutých dat je zřejmé, že v zimě 2019/20 použili chemický posyp na silnicích II/350 a II/354 celkem šestkrát, kdy spotřebovali celkem 28,5 tuny soli a přes 10 tisíc litrů solanky. V minulé zimě vyjel kombinovaný sypač 47krát, spotřeboval při tom přes 220 tun soli a bezmála 60 tisíc litrů solanky.

V aktuální zimě do 10. ledna silničáři na „slavném okruhu“, jak místu přezdívají, spotřebovali přes 25 tun soli a 6 tisíc litrů solanky.

Ze Svratecka zaznívají argumenty, že v sousedním Pardubickém kraji se silnice v CHKO solí a stejně tak v úseku Jimramov – Nové Město na Moravě (silnice 360), kde výjimka pro chemický posyp platí už několik let.

Podle Václava Hlaváče z AOPK je zimní údržba na území CHKO konfliktní záležitostí a v případě žádosti o výjimku se porovnávají dva veřejné zájmy – ochrana přírody a zajištění sjízdnosti silnic a bezpečnosti provozu.

Při běžném sněžení sypte inertem, radí AOPK

„Na rozdíl od úseku Nové Město - Jimramov je na Svratecku však použití soli vázané pouze na specifické podmínky, tedy na situace, kdy silnici pokryje náledí nebo ledovka nebo kdy se objeví vyjeté zledovatělé koleje. Při běžném sněžení by zde mělo být používáno plužení v kombinaci s inertním posypem,“ vysvětluje ředitel regionálního pracoviště AOPK.

Podle výkazů spotřeby chemického posypu vedou indicie k tomu, že silničáři minulou zimu pochybili. „Během této zimy budeme podmínky dodržování udělené výjimky průběžně kontrolovat,“ varuje Hlaváč.

Autor: