mercedes-benz-eqa-19

Test Mercedes-Benz EQA 250: Vstupenka mezi elektrické hvězdy

17. 1. 2022 • Elektrické vozy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Elektrický pohon: 90%

Dojezd: 85%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

Ve výsledku je EQA velmi příjemný elektromobil, který sice nedosahuje deklarovaného dojezdu, ale potěší rychlím nabíjením, pohodlným podvozkem, hezkým designem a perfektním interiérem.

Verdikt:

Mercedes-Benz se chystá na přechod k elektrickým vozům už teď ve velkém. Mezi větší a dražší elektrické hvězdy jako EQC nebo EQS přidává nejlevnější a zároveň nejmenší model EQA. Příjemně přitom překvapil například dojezdem, který jsme u spíše městského crossoveru rozhodně čekali menší. Základní verze EQA 250 totiž zvládne ujet 426 kilometrů v cyklu WLTP a v plánu je i verze s dojezdem přes 500 kilometrů.

Základní model z řady EQ, která se bude dále rozrůstat o spoustu dalších modelů, má karoserii shodnou s populárním crossoverem GLA. Na první pohled se od něj liší například plnou maskou, jako má například větší EQC. Dalším poznávacím znakem jsou LED svítící pruhy, které spojují jak přední Full LED světlomety, tak i zadní světla, která taktéž využívají LED technologii. Samozřejmě jsou na předním sloupku i emblémy EQA v designu řady EQ. Všimněte si taky osmnáctipalcových litých kol – jsou pochopitelně zakrytá kvůli aerodynamice. Zakoupit můžete i větší. Rozměry se Mercedes EQA řadí na spodní hranici kompaktních SUV, jde tedy spíše o městský crossover.

mercedes-benz-eqa-6 mercedes-benz-eqa-29

Prostornost se oproti GLA zmenšila, zvlášť v zavazadlovém prostoru. Oproti 425 litrům nabízí kufr jen 340. A ještě si vozíte kabely pro dobíjení. Na zadních sedadlech také není místa kdovíjak hodně, vpředu se ale můžete rozvalovat. Je to samozřejmě daň za to, že EQA ještě nestojí na vlastní elektrické platformě, je to vlastně předělaný spalovací model, stejně jako třeba EQC nebo BMW iX3.

Překvapením ale je, že i když je určený hlavně do města, má základní verze EQA 250 baterii o využitelné kapacitě 66,5 kWh a z ní vyplývající dojezd 426 kilometrů dle cyklu WLTP. Tato verze má poháněnou pouze přední nápravu a výkon činí 140 kW, tedy 190 koňských sil. Kromě zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekund a maximální rychlosti 160 km/h to tomuto crossoveru umožňuje i tažení přívěsu o hmotnosti až 750 kg, což u elektromobilů této kategorie také není běžné. Palubní nabíječka je třífázová s maximálním výkonem 11 kW, rychlonabíjení umožňuje přijmout nabíjecí výkon až 100 kW. Z hlediska parametrů tedy vypadá Mercedes EQA velmi slibně.

mercedes-benz-eqa-40

Mercedes-Benz EQA nabídne tři různé motorizace. Koupíte ho jako čtyřkolku s výkonem 215 kW (to je verze EQA 350), pohon všech kol má i auto s výkonem 168 kW (EQA 300) a přední kola pohání motor u verze EQA 250 s výkonem 140 kW.

Líbí se mi, že Mercedes-Benz pomechal modelu EQA standardní interiér. Tedy na poměry svého portfolia, protože vnitřky novým mercedesů jsou to nejlepší v automobilové prémii. Interiér je tak shodný s třídou GLA nebo B a vlastně tady ničím neprozrazuje svůj elektrický pohon. Na středovém panelu najdete už jen ovládání infotainmentu a volič řadičky se už nějaký ten pátek zabydlel v pravé páčce pod volantem, kde byste normálně hledali ovládání stěračů. Asi největším markantem je do palubní desky, vyrobené z kvalitních matriálů, zasazená dlouhá skleněná plocha přes půl auta. Ta v sobě skrývá jak jeden displej přístrojového štítu před volantem, tak klasický displej infotainmentu na pravé straně.

Grafické zobrazení je nádherné, s vysokým rozlišením a na pohled se de facto nijak neliší od moderních tabletů nebo mobilů. Ovládání je bleskové, avšak dost citlivé. Chce to trochu zvyku, abyste přes středový touchpad, nebo pomocí dvou dotykových kostiček na multifunkčním volantu nepřeklikali o dvě stránky dál, než jste původně chtěli.

mercedes-benz-eqa-14 mercedes-benz-eqa-11

Nadčasovou atmosféru interiéru potom dotváří všudypřítomné ambientní osvětlení s možností změny barvy a zároveň také podsvícené výdechy ventilace připomínající pohled do letecké turbíny. Dostatečně dlouhé sedáky řidiče i spolujezdce jsou příjemné a vyšší postavy mají nad hlavou pořád místa dost díky celkově vyšší stavbě vozu. Jediný, kdo by mohl mít nějakou připomínku je ten, kdo je zvyklý sedět vyloženě na zemi. I já bych uvítal nastavení sedačky o pár centimetrů níž, ale útěchou mi byl perfektní výhled do všech stran. Nechybí ani inteligentní systém MBUX s nejlepším hlasovým ovládáním na trhu. Samozřejmostí je také aplikace Mercedes me. Díky té si můžete vytopit/klimatizovat interiér před jízdou, ještě když je vozidlo připojené k nabíječce, což zvýší dojezd. A jelikož je v základní výbavě i tepelné čerpadlo, nemělo by ani topení během jízdy mít zásadní vliv na spotřebu a dojezd.

mercedes-benz-eqa-37

EQA jsem testoval během zimy, což pro elektromobily není vůbec ideální. Mráz snižuje dojezd a potřeba komfortních prvků, jako vytápění kabiny a sedadel také. Udávaný dojezd 426 kilometrů tak rozhodně nebyl dosažitelný a můj jízdní styl, která není úplně electro-friendly znamenal reálný dojezd 300 kilometrů, někdy lehce přes. Průměrná spotřeba ani jednou neklesla pod 24 kW/h kombinovaně. Jen po Praze jsem byl schopný jezdit kolem dvaceti. Na rychlé nabíječce (100 kW) auto dokážete dobít za slabou hodinku do 100 procent. Z domácí zásuvky to potrvá hodin 30, pokud bude téměř vybité. Nicméně přítomnost rychlonabíjení je rozhodně fajn.

mercedes-benz-eqa-30

Dynamika elektrických 140 kW je velmi přesvědčivá a i s dvoutunovým crossoverem tento instantní voltový výkon umí slušně zacvičit. To platí i při pružném zrychlení, i když v dálničním tempu už razance výrazně slábne. Do nějakých sto kilometrů za hodinu však EQA upaluje velmi slušně. Při rozjezdu z místa mají přední kola občas problém s přenosem výkonu na silnici a prohrábnou si. EQA je mezi podobnými vozy spíše úkazem, protože většina má standardně pohon kol zadních, což platí třeba i pro Škodu Enyaq. V zatáčkách a při prudších rozjezdech se tedy prokluzu neubráníte.

mercedes-benz-eqa-7

Auto je velmi komfortně nastavené, extrémně tiché a skvěle odhlučněné. Rozhodně nemá žádné tuhé řízení, ovládá se nesmírně snadno. V zatáčkách se karoserie mírně naklání, ale vůz reaguje a zatáčí ochotně. Prim tady naštěstí hraje komfort, což by mělo být u SUV vždy. I na velkých nerovnostech tlumí podvozek výborně a to platí i pro opravdu špatné cesty. Vadily mi snad jen brzdy, které mají kousavý a necitlivý přechod mezi využíváním rekuperace a samotných brzd. Občas se zvláštně zakousnou a není v nich žádný cit.

mercedes-benz-eqa-17

Ve výsledku je EQA velmi příjemný elektromobil, který sice nedosahuje deklarovaného dojezdu, ale potěší rychlím nabíjením, pohodlným podvozkem, hezkým designem a perfektním interiérem. Základní cena vozu činí 1.299.540 Kč, testovaný model včetně příplatků vyšel na 1.421.611 Kč.

Plusy

– Design
– Kvalita zpracování
– Interiér a infotainment
– Konektivita
– Podvozek a pohodlí
– Rychlonabíjení
– Prostornost

Minusy

– Slabší dojezd
– Vyšší odběr energie
– Práce brzdové soustavy

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz