Anketa Album roku 2021 – představujeme druhou desítku
Pořad v souvislostech
Výsledky ankety Album roku 2021
Budeme vysílat
Sólo pro trubku 2024
Sólo pro trubku 2024
Slyšte, lidé!
Vysílali jsme
Střípky z židovské hudby 2024
Střípky z židovské hudby 2024
Sólo pro kytaru 2024
Audioarchiv
I letos hledala hudební redakce Proglasu Album roku bez ohledu na žánry. Do naší výroční ankety se tentokrát zapojilo přibližně 130 osobností: hudebníků, organizátorů festivalů a koncertů, hudebních publicistů i našich vybraných posluchačů. Výsledky vám oznámíme v pořadu Slyšte, lidé! 5. února 2022. Nyní vám ale přinášíme pořadí na místech 11.–20.
Anketa hudební redakce Proglasu o Album roku 2021 – místa 11.–20.
11. Nikol Bóková – Prometheus (Animal Music)
Pianistka a skladatelka Nikol Bóková ve výběru spoluhráčů pro své nové album propojila oba žánry, kterým se na špičkové úrovni sama věnuje, klasickou hudbu a jazz. Na albu hrají Radek Baborák na lesní roh, David Dorůžka na kytaru, Jaromír Honzák na kontrabas a z původního tria Nikol Bókové je to Michal Wierzgoń na bicí. Při komponování alba se Bóková vyrovnávala se smrtí svého otce a – jak uvádí i oficiální tisková zpráva – „hudba zde vykresluje obrazy, emoce a střípky vzpomínek, přináší silné melodie a napětí ve střídání tempa, typické pro autorčinu tvorbu“.
12. B4 – Pomazánkové máslo (Polí5)
B4 je skupina z Lužických hor, která už dvacet tři let nezvládá fungovat jako normální kapela, ale existuje spíše jako více skupin s rozdílným programem, nebo přebývá v různých stádiích vegetativního režimu, ve kterých delší dobu nekoncertuje a existuje jen jako myšlenka v myslích svých členů a spřízněných duší. (Zdroj: https://poli5.bandcamp.com/album/pomaz-nkov-m-slo)
13. Pavel Čadek – 20–30 (vl. náklad)
Pavel Čadek původně působil v rockové kapele The Eclipse, která spojovala tvrdší zvuk s tóny violoncella. V našem studiu se poprvé představil jako spoluhráč Ivo Cicvárka v roce 2017 a své vlastní skladby u nás hrál poprvé v lednu 2018. Novinka 20–30 je jeho druhé sólové album.
14. Blondýna – Nevolej mi do nebe! (Galén)
Eva „Blondýna“ Suková se v letech 2019 a 2020 stala finalistkou pražské písničkářské soutěže Notování, kde skončila druhá, a v roce 2020 získala na národním kole Porty v Řevnicích cenu Country radia. Album Nevolej mi do nebe! natočil Boris Carloff a hudební produkce se ujal Norbi Kovács, který nahrál i řadu kytarových partů. (Text vydavatelství Galén)
15. Treetop – Treetop (Animal Music)
Skupina Treetop hraje v netradičním obsazení: Vojta Drnek – akordeon, Richard Šanda – trombon a Michal Šelep – kontrabas. Její debutové album obsahuje především autorský repertoár z posledních tří let, ale také úpravy skladeb Edvarda Griega, Bély Bartóka, Charlieho Hadena a jedné lidové písně.
16. Nauzea Orchestra – Láska (Červený kůň)
Po albech nazpívaných v angličtině sestavila skupina Nauzea Orchestra své páté album z českých písní. Vedle autorských textů zde najdeme také jednu báseň Williama Blakea a úryvek ze starozákonní Písně písní.
17. Amelie Siba – Love Cowboys (vl. náklad)
Druhé album mladé písničkářky, držitelky ceny Apollo za debut Dye My Hair. Tentokrát s řadou hostů, jakkoli autorka zůstává věrná estetice DIY (Do It Yourself).
18. Zapomělsem – Měsíc ve Váze (Indies Scope)
Zapomělsem je projekt písničkáře Aleše Mecenauera. Jeho písně jsou „velmi intimní zpovědí, patrnou i přes texty často vycházející z forem proudu nevědomí“. Na novém albu mimo jiné spolupracovali Zdeněk Jurčík (Priessnitz, Kafka Band), Lucie Krpalová (Prune), Tadeáš Polák (Severní nástupiště) nebo Lukáš Morávek (Priessnitz).
19. Beata Hlavenková – Žijutě (Minority Records)
Po albu Sně a soundtracku Zátopek se Beata Hlavenková plně zaměřila na sólovou tvorbu, psaní textů a zpěv. Vyšla vstříc inteligentnímu popu s elektro beaty a nadžánrovými přesahy, které jsou tak vlastní její tvorbě. (Z oficiální tiskové zprávy)
20. Něco něco – Útržky (Divnosti)
Pražské duo Něco něco má blízko jak k popu, tak k elektronické taneční hudbě. Kytarista a hráč na syntezátory Tomáš Tkáč říká: „Každá písnička zní trochu jinak, takže pro sebe špatně nacházíme žánrovou škatulku. Chceme skládat melodie, které si budete pamatovat. Zároveň trochu stavíme pop na hlavu.“