Rallye Monte Carlo přinesla boj o vítězství mezi dvěma velikány. Po Ogierově defektu nakonec slaví Loeb

Návrat do rallyeového mistrovství světa po dvouleté odmlce přinesl Sébastienu Loebovi jubilejní 80. triumf v kariéře. Sedmačtyřicetiletému Francouzovi byl po celou soutěž velmi vyrovnaným soupeřem jeho krajan Sébastien Ogier, kterého ale nakonec o vítězství připravil defekt pneumatiky.

Od čtvrtka 20. do neděle 23. ledna se uskutečnil úvodní podnik letošní sezony rallyeového mistrovství světa. Tím byla soutěž Rallye Monte Carlo. Nejednalo se pouze o začátek jubileního 50. ročníku světového šampionátu, ale také o start nové éry. Od sezony 2022 už se totiž v nejvyšší kategorii nezávodí s vozy specifikace WRC, ale s novými hybridními auty postavenými podle technických regulí Rally1.

Součástí startovní listiny byli v Monte Carlu mimo jiné i dva nejúspěšnějši jezdci v historii šampionátu - devítinásobný šampion Sébastien Loeb a osminásobný mistr světa Sébastien Ogier, který mimo jiné slavil titul i loni. Ani jeden z nich nemá v plánu účastnit se letos celé sezony. U obou z nich byl před začátkem víkendu potvrzen pouze start při Rallye Monte Carlo. Ogier se ovšem nechal slyšet, že by letos rád odjel čtyři nebo pět soutěží. Loeb ovšem připustil, že by jeho první letošní vystoupení mohlo být současně jeho jediným.

 

Nejstarší vítěz v historii

Ačkoli do letošního boje o titul zasáhnou Ogier s Loebem jen těžko, v Monte Carlu byli hlavními protagonisty boje o vítězství právě oni dva. Lépe začal Ogier, který vyhrál obě čtvrteční noční erzety a páteční program zahajoval s náskokem 6,7 sekund na Loeba.

Pátek ale vyšel lépe závodníkovi M-Sportu. Vyhrál totiž čtyři z celkových šesti rychlostních zkoušek dne a na jeho konci vedl před Ogierem o 14,4 sekund. Obhájce titulu se dokonce na okamžik propadl až na třetí pozici za týmového kolegu Elfyna Evanse, poté se ale dostal na stříbrnou příčku zpátky.

Ogier se navíc nedokázal dostat zpět pouze před Evanse. V sobotu totiž opět pokořil i Loeba a před poslední čtveřicí nedělních erzet vedl o 21,1 sekundy. Ještě dvě rychlostní zkoušky před koncem činil rozestup mezi dvěma legendami dokonce 24,6 sekundy. Na předposlední rychlostní zkoušce ale přišel okamžik, který rozhodl. Ogier ztratil kvůli defektu pneumatiky a to Loebovi umožnilo vrátit se s náskokem 9,5 sekundy do vedení. Ogiera zvládl Loeb porazit i na závěrečné powerstage a je to tak on, kdo slaví triumf.

Pro Loeba se jedná o jubilejní 80. triumf ve WRC. Poprvé ale zvítězil s jiným vozem než Citroën. Současně jde o jeho osmé vítězství na Rallye Monte Carlo, díky kterému vyrovnal v historických tabulkách soutěže práve Ogiera. Ten se na čele této statistiky osamostatnil po loňském vítězství, a to právě od Loeba.  A aby toho nebylo málo, stal se Loeb ve věku 47 let nejstarším vítězem podniku WRC v historii. Překonal dosavadní rekord Björna Waldegarda ze Safari Rallye 1990, kterému tehdy bylo 46 let a 155 dní.

Breen nejlepším z pravidelných účastníků, stříbro pro Caise i Černého

Ke třetímu místu dlouho směřoval Elfyn Evans. Naděje dvojnásobného vicemistra světa na bronz ale vyhasly po havárii při sobotní jedenácté rychlostní zkoušce. Nakonec obsadi třetí pozici Craig Breen.

Čtvrtý končí Kalle Rovanperä, pátý Gus Greensmith, šestý Thierry Neuville, sedmý vítěz hodnocení WRC 2 Andreas Mikkelsen a osmý Takamoto Kacuta. Dva body za celkovou devátou příčku bere český závodník Erik Cais, který se současně umístil na druhé pozici ve WRC 2. Nejlepší desítku uzavírá třetí muž WRC 2 Nikolaj Grjazin.

Kalle Rovanperä si kromě čtvrtého místa připsal i vítězství na powerstage a tím pádem pět bonusových bodů. Díky tomu opouští Monte Carlo jako třetí muž průběžného pořadí a vzhledem k nejistému programu pro zbytek roku u Ogiera s Loebem se tak nachází v nejlepší pozici z hlediska boje o titul. Bonusové body brali i druhý Evans, který byl schopen po sobotní havárii pokračovat v soutěži, dále třetí Neuville, čtvrtý Loeb a pátý Ogier.

Další české želízko v ohni Jan Černý dokončilo soutěž na celkovém 23. místě. Stejně jako Cais navíc bral druhou příčku ve své kategorii, v tomto případě ve WRC 3. Třetí český zástupce Martin Rada, který startoval s vozem Abarth v rámci hodnocení RGT, skončil na 45. pozici. V rámci RGT obsadil pátou příčku.

 

Problémy pro Hyundai a Fourmauxe

Thierry Neuville dokázal obsadit šestou pozici. Jeho týmoví kolegové u Hyundai Ott Tänak a Oliver Solberg už ale takové štěstí neměli. Ani jeden z nich totiž cíl neviděl.

Pro mistra světa z roku 2019 skončila soutěž v sobotu, kdy odstoupil na následky havárie  z jedenácté rychlostní zkoušky. Olivera Solberga zase od začátku soutěže sužovaly zejména potíže s palivovými výpary. Kvůli nim měl uvnitř vozu kouř a nemohl se pořádně soustředit. Mimo jiné i kvůli tomu v sobotu havaroval. Byl sice schopen dokončit rychlostní zkoušku a pokračovat v soutěži, po první nedělní erzetě ale definitivně odstoupil. On ani jeho spolujezdec Elliot Edmondson se necítili dobře poté, co museli dýchat v předchozím průběhu soutěže výpary.

Již v pátek skončilo účinkování jezdce stáje M-Sport Adriena Fourmauxe. Francouz se svým Fordem Puma havaroval a postaral se o první soutěžní nehodu vozu specifikace Rally1.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Úvodní foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.