Když mne dědeček a slavný pěvec učil, byl to nejkrásnější rok mého života, přiznává herec a režisér Martin Otava
„Představivost a nějaká ta osobní témata. V tom lepším případě ještě i cit pro to, o co šlo o skladateli, o co šlo libretistovi. Dnes je naopak ,trendy‘ jít proti tomuto, ale já jsem v tom konzerva,“ odpovídá ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Martin Otava na otázku, jak se operní režie liší od činoherní.
Otava je totiž nejen herec a ředitel ale dlouhou dobu patřil k nejvyhledávanějším operním režisérům. „Nejpodstatnější je dostat příležitost v pravý čas, být na správném místě. A když příležitost dostanete, pak se ukáže, jestli jste jen ,tlachal‘, anebo jestli tam je nějaké tajemství, které vzrušuje publikum,“ dodává s tím, že to kdysi nechápal ani on sám.
Mám rád, když je tam režisér jen tak trošku.
Martin Otava
„Jeden režisér mi kdysi řekl: ,Víš, když děláš Rusalku, měla by se v ní objevit i válka na Blízkém východě. Tenkrát jsem to dost dobře nechápal,“ popisuje. „Až teprve po pár letech mi došlo, že to tam má být – ale ukryto.“ Nemá to ale znamenat, že viděn chce být hlavně režisér.
Čtěte také
„Mám rád, když je tam režisér jen tak trošku. Přitom si řekne naplno svoje. Ale nemusí to dávat všem najevo.“
Martin Otava vystudoval herectví a operní zpěv na Pražské konzervatoři. „Od začátku jsem chtěl studovat herectví, a také jsem ho studoval. Dědeček si to ale v žádném případě nepřál. Tvrdil, že Otava je v rodině jen jeden a nechce dalšího komedianta. Tak jsem dělal zkoušky na hereckou konzervatoř tajně – a oni mě vzali hned do druhého ročníku,“ vzpomíná.
Dědeček Zdeněk
Když to pak dědečkovi a slavnému opernímu pěvci prozradil, začal ho Zdeněk Otava učit.„Když jsem se totiž se svým tehdy neškoleným hlasem postavil ke klavíru a něco zazpíval, tak na mne poprvé v životě začal křičet, co že to chci s takovým hlasem dělat v činohře.“
Když mne dědeček celý rok učil – byl to s ním nejkrásnější rok mého života.
Martin Otava
„Pak jsem na jeho popud udělal zkoušky na konzervatoř pro můj druhý hlavní obor operní zpěv. S tím, že mne dědeček sám připraví. A opravdu mě učil celý rok – a byl to s ním nejkrásnější rok mého života. Sotva jsem se na konzervatoř dostal, tak mi ale umřel.“
„Nikdy jsem s ním nechtěl být srovnáván. On byl v mých očích vždy osobností – lidskou i uměleckou. Takže jsem si říkal, že nemohu být lepší, ani nikdy tak dobrý jako on. Ale nechtěl jsem jít ani do průměru. Tak jsem zůstal u činohry a vedlo se mi zjevně dobře. První angažmá bylo do Vinohradského divadla, kde jsem pobyl dvě sezóny,“ uzavírá Martin Otava.
Martin Otava
Několik let působil v hereckém angažmá ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Divadle na Vinohradech, v Hudebním divadle v Karlíně a v Kolíně. V letech 1991–2006 působil jako operní režisér ve Státní opeře Praha,
Celé Hovory Davida Šťáhlavského najdete v audiozáznamu.
Související
-
Tři velké operní premiéry pro Národní divadlo v Praze nastudovali tři světoví režiséři
Premiéry budou ještě teď v lednu. Rozhovor o murálech a pozvánka na premiéru dokumentu Martina Marečka o krizi středního věku nazvaný Síla. Připravila Michaela Vetešková.
-
Operní režisér Josef Novák vzpomíná na sbormistra DRSO Jaromíra Richtera
Legendární sbormistr Dětského rozhlasového sboru Ostrava Jaromír Richter by se letos dožil sta let. Vzpomínat na něj budeme tentokrát s operním režisérem Josefem Novákem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.