Nástěnky ve firmách nahradily mobilní aplikace, domluví i spolujízdu

  8:52
Pro pamětníky závodního rozhlasu a nástěnek ROH je to nová doba. Po dlouhých desetiletích, kdy firmy komunikovaly se svými zaměstnanci, jak se dalo, i prostřednictvím výše zmiňovaného závodního rozhlasu či populárních nástěnek, se časy mění. Některé, zvláště větší firmy, už k témuž využívají specializované mobilní aplikace.

Jejich výhodnost se ukázala právě v probíhající pandemii koronaviru, kdy firmy mohly rychle reagovat na vývoj situace.

„Pro komunikaci se zaměstnanci jsme si nechali vyvinout vlastní aplikaci. Zatím ji má staženou na osmdesát procent zaměstnanců,“ upozornil na přínos moderních technologií generální ředitel společnosti Vítkovice Steel Radek Strouhal. 

„Usnadňuje nám komunikaci oběma směry. Plně jsme ji využili například při oznamování covidových opatření, kdy se situace měnila doslova každou hodinou, zaměstnancům jsme například posílali potvrzení, která potřebovali při lockdownu na hranicích okresů. I když tam jsme si to museli nejprve trochu vysvětlit s policisty.“

Komunikaci prostřednictvím speciální aplikace si generální ředitel Vítkovice Steel pochvaluje i v opačném směru.

„Od lidí nám zase chodí podněty, co je kde potřeba zlepšit. Kde chybí dezinfekce či nejsou rukavice, posílají nám i informace, které třeba nechtěli řešit se svými přímými nadřízenými,“ dodal Strouhal.

Lidé si mohou domluvit i spolujízdu do práce

Podobnou zkušenost mají například i v nošovické automobilce Hyundai, která aplikaci nabízí svým třem tisícům zaměstnanců.

„Aplikaci používáme už od začátku roku 2019 a komunikaci se zaměstnanci si bez ní už nedovedeme představit,“ konstatoval mluvčí nošovické automobilky Petr Michník. 

„Máme i jiné komunikační kanály, týdeník v tištěné a mailové podobě, časopis vycházející jednou měsíčně, interní televizi, sociální sítě nebo nástěnky, ale aplikace hraje jednoznačně nejdůležitější roli,“ dodal Michník. Ve společnosti Hyundai ji pravidelně používá 90 procent zaměstnanců, průměrná denní návštěvnost je podle mluvčího okolo 1 500 přístupů.

Vedle pracovního kalendáře nabízí aplikace třeba přehled o zůstatku dovolené.

„Začínali jsme komunikací od firmy k zaměstnancům a opačným směrem, následně jsme přidali i komunikaci mezi zaměstnanci. Aplikace teď tedy obsahuje i moduly jako spolujízda nebo bazar,“ doplnil mluvčí.

Podobné to je i v opavském Ostroji. „Aplikaci využíváme zejména pro oblast personalistiky, mezd, stravování, ale i jako komunikační nástroj. Výrazně nám snižuje objem papírové agendy,“ přiblížil zkušenosti z opavského Ostroje personalista Ladislav Botur.

Intranet s prvky umělé inteligence

Přes deset tisíc lidí zaměstnává v České republice společnost Siemens. Část z nich pracuje ve Frenštátu pod Radhoštěm.

„Pro naše zaměstnance využíváme řadu aplikací,“ vysvětlila mluvčí Mariana Kellerová. „Vedle interní sociální sítě máme nástroje na podcasty, vlastní Siemens wikipedii a intranet, který obsahuje prvky umělé inteligence, takže se automaticky přizpůsobuje potřebám a zvykům uživatelů. Většina nástrojů pro komunikaci se zaměstnanci obsahuje i zpětnou vazbu, aby komunikace byla obousměrná.“

Aplikaci pro zaměstnance v současnosti chystají také v ostravské huti Liberty.

„Vedle klasických způsobů komunikace jsme se rozhodli využívat také mobilní aplikaci, protože tak dokážeme informace rozšiřovat rychleji a lépe je cílit přímo na zaměstnance,“ vysvětlila mluvčí huti Barbora Černá Dvořáková.

„Plošné poskytování organizačních informací usnadní práci zejména střednímu managementu a pomůže zaměstnancům v orientaci a každodenním rozhodování.“