V dobách minulých měly masopustní maškary vše povoleno

  10:18
Ač masopustní období, doba od Tří králů po Popeleční středu, trvá už zhruba čtyři týdny, jeho hlavní část v podobě maškarních průvodů na Vysočině začala až nyní. Hojně se při nich přitom objevují aktuální masky napodobující známé osobnosti, ve většině obcí se však stále dodržuje průvod tradičních maškar.

Zaplněné náměstí prý vyhlíželo hlavně kočár s blahobytným králem Brkoslavem a jeho ztepilou královnou. | foto: Regionální muzeum města Žďáru nad Sázavou

„Pro Horácko, zvláště severní, je typická ustálená skladba průvodu. Každá maska měla téměř neměnnou podobu a funkci. Nechyběli mezi nimi medvěd v kožichu převázaném v pase slaměným povříslem, kominík se sazemi, kobyla a také žid s cepem ze slámy či pytlem na hlavě. Na Žďársku průvod obvykle vedl komediant nebo šašek v barevném obleku s našitými rolničkami,“ popsal etnograf Jan Kuča.

Maškarám bylo podle něj dovoleno takřka vše – od slídění v domě, kradení jídla až po různé rozverné kousky. Celodenní obchůzka končila tancem v hospodě.

Večer před Popeleční středou byl vrcholem ostatků a na taneční zábavu mířila celá dědina. Zábava končila obvykle půlnocí. „Ať už humornou scénkou porážení kobyly, pochováváním basy nebo půlnoční modlitbou a tichým rozchodem domů,“ dodal Kuča.

Masopustní veselí má svoji tradici i ve Žďáře. „Od přelomu 19. a 20. století pořádala masopustní zábavu řada spolků, přičemž velmi populární byly sokolské šibřinky. Pamětníci si patrně vzpomenou i na bujaré oslavy masopustu v 60. a 70. letech 20. století, které pořádali zámečtí i městští hasiči,“ popsala Kamila Dvořáková z Regionálního muzea města Žďáru nad Sázavou.

Zaplněné náměstí dle jejích slov vyhlíželo hlavně kočár s blahobytným králem Brkoslavem a jeho ztepilou královnou. Následovali lokajové, komoří, šašek, vojsko, medvěd, kominík, kovář, kobyla, smrtka, dědek s babkou, vodníci, čarodějnice, cikánky, muzikanti a další.

„Rychtář symbolicky předal vládu nad městem králi Brkoslavovi, přičemž podle připraveného scénáře žádal o nápravu různých neřádů,“ popsala Dvořáková.

Původ zvyků má několik výkladů

Třeba řezníci neměli šidit na váze a kvalitě masa, chuligáni se měli dát na pokání. Král pak Žďáru udělil právo hrdelní a veselá scénka pokračovala k zahájení masopustního veselí, kdy maškary procházejí ulicemi a tropí skopičiny. 

„Tradiční pochoutkou bývaly koblihy plněné višňovou, jahodovou či meruňkovou marmeládou, vydatně zalévané kořalkou. Večer se pak v sokolovně konala tancovačka zvaná ‚dozvuky‘, kde si lidé užili spoustu legrace,“ přiblížila Dvořáková s tím, že úterní zábava končila úderem půlnoci, kdy byla obřadně pohřbena basa a rozjaření lidé se vydali domů. Začínalo 40 dní půstu.

Masopustní zvyky mají zřejmě původ v předkřesťanských slovanských oslavách konce zimy, jiný výklad však vychází z římského náboženství, jež s předjařím spojovalo vegetační a plodnostní božstva, jako byl Bakchus. 

„Písemné zmínky o masopustních rejích z Čech i Moravy jsou dochovány již ze 13. století, ale samozřejmě se slavilo již v dávných pohanských dobách. Církevní autority se vždy snažily prostý lid odradit od živelného řádění i prastarých rituálů zajišťujících plodnost a dobrou úrodu, většinou však marně,“ dodala Dvořáková.