Ústecký krajský úřad začal přijímat připomínky k plánům na stavbu Děčínského přivaděče

8. únor 2022 11:00

Silničáři předložili návrhy tras takzvaného Děčínského přivaděče k dálnici D8. Teď se k nim mohou vyjádřit lidé. Silničáři totiž ústeckému krajskému úřadu přeložili přepracovanou dokumentaci pro posouzení vlivu stavby této nové silnice mezi Děčínem a dálnicí D8 na životní prostředí. Podklady pro stavbu přivaděče pracují se třemi základními variantami.

„Veřejnost, dotčené orgány a dotčené územní samosprávné celky mohou zaslat své písemné vyjádření k dokumentaci n adresu krajského úřadu, a to do 9. března,“ informovala mluvčí ústeckého krajského úřadu Magdalena Fraňková.

Současný proces EIA, tedy posouzení vlivu nové silnice na životní prostředí, trvá už od roku 2013. Lidé se tak můžou k variantám vedení děčínského přivaděče vyjádřit poněkolikáté. Dvakrát také krajský úřad silničářům podklady pro proces EIA vrátil.

Důvody posledního požadavku na přepracování shrnula Magdalena Fraňková: „Chybějící hodnocení vlivu záměru na klima, dopracovat rozptylovou studii, přepracovat hodnocení vlivu na krajinný ráz a doplnit ji o vizualizaci záměru, provést předběžný geotechnický průzkum a na jeho základě vyhodnotit rizika sesuvů a hydrologické poměry.“

Každá z navrchovaných tras má nějaké problematické místo

Podle Jana Štefana z Děčínského fóra je zamýšlený děčínský přivaděč k dálnici D8 nejsložitější stavbou v Česku právě kvůli problematickému podloží. Vedle toho jde o cennou přírodní lokalitu.

„Všechny trasy procházejí přes cenná chráněná území, takže se nedá říct, že je některá varianta úplně nejlepší. V každém případě je mezi těmi variantami rozdíl – nejlépe vychází varianta, která má nejdelší tunel,“ shrnul Štefan. Jde o variantu Malšovická.

Silničáři zaznamenali odpor hlavně proti variantě přivaděče, kterou označují jako Chrochvickou.

„Vnímáme samozřejmě dlouhodobý negativní postoj části místních obyvatel, kterých se navrhované varianty přímo dotýkají. Týká se to především varianty Chrochvická, která je bohužel částečně v přímé kolizi se stávající zástavbou,“ vysvětlil při předložení doplněné dokumentace Jan Rýdl z ŘSD.

K přepracované dokumentaci mohou lidé posílat svoje připomínky krajskému úřadu do 9. března.

ŘSD už připustilo, že pokud se nepodaří jednu z navržených tras prosadit, může být alternativou vedení přivaděče podél řeky Labe, tedy po současném hlavním tahu z Děčína do krajského města.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související