Sifu - trailer PlayStation
Nejdřív hrajete za padoucha
Úvod hry je hodně adrenalinový. Hráč se totiž nejdřív ze všeho chopí role padoucha. Po splnění prologu ale začne ovládat potomka sifua, jenž může být jak mladým mužem, tak ženou. Vzápětí se rozjíždí jedna z nejnápaditějších beat 'em up mlátiček všech dob. Její unikátnost podtrhují roguelike prvky. Ale hezky popořadě. Sifu se pyšní velmi plynulým a propracovaným bojem.
Jednoduché útoky spojujete v propracovanější kombosekvence, bráníte se před ataky blokováním, jež má vlastní ukazatel a může se prolomit, nebo je vyrážíte na zteč, čímž vzápětí přechází do protiútoku. V Sifu je útok stejně důležitý jako obrana. Proto se mnohdy vyplatí spíš vyčkávat na kroky protivníka a podle nich v bitce reagovat. V boji sehrávají velkou roli i zbraně, které můžete vzít do rukou.
Ozbrojovat se je důležité
Pro postup dál jsou důležité, pokud tedy narazíte na lahev, tyč, baseballovou pálku nebo meč, okamžitě po nich sáhněte. Důležité je i využívání okolí a doražení zraněných nepřátel. Většinou budete bojovat s početní převahou. Klíčové je nepřipustit si více bijců k tělu a likvidovat je jednoho po druhém. Nebo se o to alespoň pokusit, protože ne vždy to v bitevní vřavě jde.
Ve hře narazíte na řadu vylepšení. Díky nim získáte nové chvaty. Odemknete si i různé druhy soustředění, díky němuž dokážete na chvíli zpomalit čas a zaútočit na konkrétní bod na těle nepřítele. Jak jsem už poznamenal, Sifu je roguelike. Pokud definitivně zemřete, začnete (ne)hezky od začátku. Než se ale odporoučíte do věčných lovišť nadobro, budete umírat a opět přicházet zpět k životu.
Po každé smrti zestárnete
Čeká váš však stárnutí - jeden z nejzajímavějších prvků Sifu. Každá smrt přibude k počítadlu. Když budete poprvé oživeni, zestárnete jenom o rok. Smrti se však sčítají, takže pokud přijde vzkříšení již popáté, zestárnete o pět let. A tak dále. Hru začínáte jako dvacetiletý nebo dvacetiletá. Jakmile se dožijete přes 70 let, je vaše další smrt definitivní. Při poražení bosse se jedno úmrtí odečítá.
Stárnutí se na vás projeví. Začnou vám šedivět vlasy a přibudou vrásky. Při každém zestárnutí se sice stanete silnější, ale zároveň se vám sníží zdraví. Prostě něco za něco. Jakmile skončíte pod drnem, přijdete o všechny zakoupené chvaty, díky kterým dokážete například podkopávat protivníky nebo po nich kopat zbraně. I tento systém má ale výjimku. Pokud něco odemknete pětkrát, je to vaše napořád.
Cenné zkratky
Opakování se proto kvůli získání dalších chvatů vyplatí. Stejně tak nebudete muset levely, mezi něž patří gangy okupované ulice, drogová doupata, klub nebo chrám, procházet celé stejně zdlouhavou cestou. Ve svém obydlí máte detektivní nástěnku, na kterou připínáte vše zajímavé, co jste zjistili. Například získání klíče, jímž při jakémkoliv dalším průchodu otevřete kratší cestu.
Co se vizuální podoby a stylu týče, jsou bombastické. Z uměleckého hlediska je Sifu nádherná videohra, na kterou je radost pohledět. Grafika je zpracovaná stylem cel-shading, takže gamesa vypadá jako násilný bojový film pro dospělé. Plynulost je velmi solidní, hra si udržuje 60 fps prakticky vždy. Sifu je hra snímaná z pohledu třetí osoby, takže na hrdinu máte dobrý výhled.
Kamera občas pozlobí
Tedy většinou. Jedním z minima problémů hry je, že občas zavítá kamera do úhlu, kdy z dění příliš nevidíte. Určitě by chtělo umírnit její zběsilost, případně alespoň přidat možnost zaměření nepřítele. Vypíchnout však musím situace, kdy se kamera přepne do pohledu ze strany, a tak se ze hry na pár okamžiků stává mlátička v 2,5D zpracování. Odkud přišla inspirace, je zřejmé.
Sifu rázem připomíná kultovní jihokorejský snímek Old Boy a jeho scénu s kladivem. Hudba, která v sobě mísí prvky tradiční čínské hudby a moderní elektroniky, je chytlavá a parádní. Toto je opravdu mocný audiovizuální zážitek. Podpora ovladače DualSense navíc stojí za to. Uslyšíte z něj brouky, ucítíte i déšť atd. Tuto pařbu nelze jinak než doporučit, ale spíš zkušenějším hráčům.