Nový Prostor slaví 22. narozeniny a sedm miliónů prodaných výtisků

Nový Prostor, časopis prodávaný lidmi bez domova, oslaví letos v prosinci už dvacáté druhé narozeniny. Za tu dobu se jeho prodejcům podařilo prodat již přes sedm miliónů kusů stejnojmenného časopisu. A právě díky prodeji časopisu a následné podpoře se více než 5500 lidí bez domova dokázalo znovu odrazit ode dna. V rámci narozeninové kampaně přináší Nový Prostor příběhy čtyř lidí, kteří padli na dno, ale nevzdali se a společnými silami se z něj snaží odrazit. To jsou prodejci Martin, Václav a Ludvík a prodejkyně Bronislava.

Po celé České republice se do prodeje časopisu Nový Prostor zapojuje více než 150 prodejců denně. Časopis se prodává v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Pardubicích, Plzni, Hradci Králové a Českých Budějovicích. „Nový Prostor svým klientům poskytuje také sociální služby, v rámci kterých jim pomáhá s nalezením pracovního uplatnění, hledáním vhodného bydlení, vyřizováním osobních záležitostí na úřadech, vzděláváním,“ vysvětluje princip fungování Dagmar Kocmánková, výkonná ředitelka projektu Nový Prostor.

Podstatou prodeje takzvaných street paperů je prodej časopisu, kdy z koncové ceny magazínu náleží polovina prodejci. První tři výtisky dostanou zdarma, další si nakupují za polovinu ceny, tím se učí hospodařit s vlastními financemi. Filozofií projektu je aktivní zapojení klientů do řešení vlastní situace, nejen pasivní přijímání pomoci. Nový Prostor, který právě projekt street paperů v tuzemsku zavedl, je také členem nadnárodní organizace International network of street papers.

Prodejci Nového Prostoru jsou lidé v obtížné sociální situaci, lidé bez majetku, bez domova, ale s vůlí získat finanční prostředky k pokrytí základních potřeb legální, tedy poctivou cestou. Škála jejich životních příběhů je překvapivě široká, od hloupých úrazů přes podnikatelské krachy až po vleklá citová strádání všeho druhu, pestré a často neuvěřitelné souhry náhod s drtivými následky. „Mezi nejčastější příčiny ztráty bydlení patří problémy v manželství nebo v partnerském vztahu, následně jde o ztrátu zaměstnání, komplikované dětství, závislost na alkoholu nebo drogách, dluhy a neschopnost platit nájem a také úmrtí v rodině,“ popisuje Kocmánková.

Nový Prostor vznikl v roce 1998 jako odpověď na narůstající trend bezdomovectví. Inspirací mu byly podobné zahraniční street papery, které již roky fungují v mnoha jiných zemích. Podstatou je vydávání časopisu, který je distribuován lidmi v sociální tísni. Prodejci NP si v denním centru časopis nakoupí a poté jej nabízí na stanovených prodejních místech. Z prodeje mají polovinu ceny.

Kupte Nový Prostor a darujte domov.

 

Foto: Nový Prostor