Daň za dálnici. Zlechovem duní stovky náklaďáků, lidem praskají zdi domů

  12:26
Pokračování stavby dálnice D55 v úseku z Babic do Starého Města připravilo obyvatele Zlechova na Uherskohradišťsku o klidné bydlení a bezpečí na silnici. Po jedné z nejužších silnic v obci, jež vede směrem na Nedakonice, míří do centra prací denně stovky těžkých nákladních vozů.

Jednou z nejužších uliček obce Zlechov míří denně stovky nákladních aut na stavbu dálnic D55. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

I když po obou stranách rodinnými domy zastavěný úsek není dlouhý ani kilometr, zvýšení dopravy přináší místním jeden problém za druhým.

„Situace je pro celou obec krajně nepříjemná, a kdy by se měla zklidnit, není jasné,“ posteskl si starosta Zlechova Ondřej Machala.

Zatím vyjednal s investorem, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zlínským hejtmanstvím a policií snížení průjezdové rychlosti z padesáti na třicet kilometrů za hodinu, vjezd pouze prázdných vozů a jejich menší počet. Podle místních to ale nestačí.

„Silnice praská, na zdech se začínají objevovat pukliny a v úsecích s chodníky je poškozená i dlažba,“ popisuje Pavel Nožička, jehož dům stojí asi uprostřed trasy a patří k postiženým stavením.

Spáry mezi stropem a zdmi v pokoji namířeném k rušné silnici už k sobě viditelně nepřiléhají jako dřív, dělí je od sebe asi půl centimetru. Podle Nožičky bylo v jeho domě až do loňského září, kdy výstavba 8,46 kilometru dlouhého dálničního úseku začala, všechno v pořádku.

Stavba dálnice D55 způsobuje dopravní komplikace ve Zlechově.

„Život se nám ale začal rychle měnit naruby,“ líčí otec dvou školáků, jenž už děti na cestu bez dozoru vůbec nepouští nebo je vozí autem.

„Chodníky tady chybí na několika místech, což je především pro děti a starší lidi mimořádně nebezpečné,“ upozorňuje.

Spolu se sousedem v lednu napočítal za jediný den průjezd dvou stovek nákladních vozů, většina z nich táhla vlečku.

Rachot začíná před osmou ráno, říkají místní

„Sto dvacet náklaďáků jelo plně naloženo zeminou, osmdesát s prázdnou korbou. I laikovi musí být jasné, že naložená auta byla přetížená a na silnici druhé třídy tlačila nadměrnou silou,“ poznamenal.

Podle zjištění MF DNES není dnes situace o mnoho lepší. Za půl hodiny projelo ulicí směrem ke stavbě osmnáct nákladních vozů, přičemž nebylo zřejmé, jestli něco vezou.

„Rachot začíná před osmou hodinou ráno a osobně nepozoruji, že by aut nějak výrazně ubývalo,“ tvrdil muž z Nožičkova sousedství.

Přitom oficiální trasa ke stavbě vzdálené zhruba tři kilometry od Zlechova má vést po silnici II. třídy ze Starého Města přes Nedakonice až do pískovny v Boršicích. Jenže pro stavební firmu není povinná.

„Když už nebylo možné využívat podjezdu pod železniční tratí směrem na Kostelany, dopravu jsme svedli do Nedakonic,“ vysvětluje změnu mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Čtyři miliony tun zeminy za dva roky

Nákladní vozy mají během dvou let odvézt ze zemníku v Boršicích téměř čtyři miliony tun násypového materiálu, což by prý mohlo vést ke kolapsu dopravy v Nedakonicích.

Starosta Machala jednal minulý týden o situaci se zástupci ŘSD, jež v případě poničení zlechovské silnice slibuje opravy na své náklady. U debaty byli rovněž představitelé zlínského hejtmanství, neboť problém se týká i sousedních Boršic. Tam nákladní vozy jezdí po silnici ve správě Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje.

„Nejen ve Zlechově, ale také v Boršicích dojde ke snížení rychlosti z padesáti na třicet kilometrů v hodině a tonáž se zde upraví tak, aby místem mohla projet jen prázdná auta,“ přibližuje opatření mluvčí Zlínského kraje Soňa Ličková.

„Auta se stavebním materiálem začnou jezdit po silnici druhé a první třídy ve směru na Nedakonice a Staré Město.“

Ke zvýšení bezpečnosti přispěje policie

Novinky však nezačnou platit hned, vedení obou obcí bude muset požádat příslušné úřady o nové dopravní značení. V případě Zlechova se jedná o Uherské Hradiště, v Boršicích musí oslovit Zlínský kraj.

„Lidé by potřebovali změnu okamžitě, ale nejspíš se všechno změní k lepšímu až na konci března,“ poznamenala Ličková. „Záleží na starostech, jak rychle situaci zvládnou vyřídit.“

Trasa plánované dálnice D55 v úseku Staré Město - Moravský Písek

Snaha obyvatel o zajištění pruhu pro pěší či o instalaci jakéhokoliv označení, jež by řidiče upozornilo na větší pohyb chodců, neuspěla.

„Co se týče bezpečnosti chodců, šířkové poměry komunikace bohužel neumožňují vybudovat provizorní chodníky,“ konstatovala Lucie Trubelíková z tiskového odboru ŘSD. Ke zvýšení bezpečnosti by mohla přispět policie. „Máme příslib častějších policejních kontrol,“ uvedla Trubelíková.